رنگ آب معلوم شد

آب را می‌توان اصلی‌ترین عنصر حیاتی در کره زمین محسوب کرد که وجود حیات در سیاره ما به‌نوعی مرهون این ماده است. در حقیقت آب اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده بدن موجودات زنده ازجمله انسان بوده و بدون وجود آن، اکوسیستم کره زمین به شکل فعلی خود نخواهد بود. بشر از ابتدای حیات خود در کره زمین به این ماده حیات‌بخش وابسته بوده و نخستین تمدن‌ها در کنار منابع آب شیرین همچون رودها و دریاچه‌ها شکل گرفتند.

به‌طور عمومی تصور می‌شود که آب یک ماده بی‌رنگ است و طبیعتاً اگر به یک لیوان آب ‌شیشه‌ای نگاه کنید هیچ رنگی ندیده و قادر به دیدن فضای قرارگرفته در پشت لیوان هستید. به همین دلیل از دیرباز این موضوع یک سؤال اساسی برای انسان محسوب می‌شده که آب چه رنگی است؟

پاسخ علمی دانشمندان به این پرسش، بسیار جالب‌توجه است. دانشمندان برای بررسی رنگ یک شی یا ماده ازجمله آب، به آن نور سفید می‌تابانند. وقتی‌که نور سفید از طریق یک ستون مستقیم از امواج به آب تابانده می‌شود، این مایع از خودرنگ آبی ملایم و تقریباً محوی را نشان می‌دهد. این موضوع به دلیل ویژگی خاص آب است که طول‌موج‌های قرمز و طولانی‌تر نور را شکسته و طول‌موج‌های خنثی را از بین می‌برد.

بااین‌حال، ویژگی فوق به‌عنوان یکی از خواص آب محسوب شده و مایع موردنظر ما؛ این کار را به طرز عجیب‌وغریبی انجام می‌دهد، زیرا انرژی نور توسط مولکول‌های هفتی شکل آب یا همان H2O  جذب می‌شود که درنتیجه باعث ارتعاش آن‌ها خواهد شد.

گفتنی است که منظور ما از رنگ آب، آب خالص و فاقد هر ماده دیگری بوده و ممکن است رنگ دریاها، دریاچه‌ها و رودها براثر محلول شدن مواد مختلفی، به رنگ‌های متفاوت دیده شود که این رنگ‌ها را نمی‌توان رنگ واقعی آب به شمار آورده و ازنظر علمی، آب به رنگ آبی روشن است.

 

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا