لزوم تهیه آمار دقیق از میزان مصرف دخانیات در کشور

حسین طلا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به لزوم برنامه ریزی و ارایه راهکار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل مصرف دخانیات در کشور، گفت: عوامل گسترش فرهنگ مصرف دخانیات در کشور را می بایست هم در مجموعه بازار – کسانی که در این صنف فعالند – و هم در مجموعه رسانه هایی چون ماهواره و… جستجو کرد. اما در حوزه فرهنگسازی برای عدم مصرف این مواد که به صورت ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت قانونی دارد، نتیجه چندانی حاصل نشده است و حتی گاهی اوقات در اتاق ها و مطب های برخی پزشکان با وجود اینکه می دانند سیگار چه مضراتی دارد، باز هم استعمال دخانیات صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر محترم بهداشت باید برنامه و عملکرد خود در این زمینه را ارایه دهد، افزود: اینکه صرفا گفته شود سیگار بد است، همه می دانند که بد است. اینکه فقط گفته شود به بدن آسیب می رساند، همه می دانند که می رساند. اما باید با آن چه کرد؟ کشورهای دیگر چگونه عمل کرده اند؟

وی خاطرنشان کرد: ما گاهی اشتباه عمل می کنیم  و برای کالاهای دخانی عوارض می بندیم، این عوارض باعث افزایش هزینه تمام شده کالای قانونی می شود و درنتیجه قاچاق می صرفد. بنابراین کالایی که به دست مصرف کننده می رسد ارزانتر تمام می شود. سود که بیشتر شود، قاچاقچی جانش را هم بدهد، سودش را به دست می آورد. بنابراین می بایست بعضی از سیاست ها را اصلاح کرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا این همه تبلیغات و اطلاع رسانی در زمینه عوارض مصرف دخانیات تاثیر چندانی نداشته است؟ گفت: شما در هر موضوعی که می خواهید برنامه ریزی کنید باید آمار کافی در اختیار داشته باشید. متاسفانه ما در این زمینه آماری نداریم. نه در حوزه مصرف، نه در حوزه قاچاق، نه در حوزه علت ها و انگیزه ها و… آمار درستی نداریم. بنابراین یکی از اقدامات اساسی کسب آمار دقیق از این موضوع که می تواند در سرشماری آینده به دست آورد.

طلا در پایان تصریح کرد: نهادهای فرهنگی هم می توانند در زمینه فرهنگسازی عدم مصرف دخانیات موثر باشند اما مسوولیت و محوریت این موضوع با وزارت بهداشت است و او باید پاسخگو باشد.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا