اینترنت اشیا؛ بانی تغییرات گسترده صنایع مختلف

این فناوری جدید به حضور نافذ محیطی توجه دارد و جهانی که به شکل واقعی، دیجیتال و مجازی است و به سمت شکل گیری محیط های هوشمند، همگرا می شوند.

این فناوری در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، حمل و نقل و سلامت مورد بهره برداری قرار می گیرد. بر اساس تخمین‌های موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات گارتنر در چرخه فناوری های نوظهور انتظار می رود فناوری اینترنت اشیاء بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به تکامل برسد. در اکوسیستم فناوری اینترنت اشیاء گردش مالی در سطح بین الملل حاصل از خدمات ارایه شده توسط این فناوری تا ۳ تریلیون دلار در سال تضمین شده است و درآمدی بالغ بر ۱۴ تریلیون دلار در سال پیش بینی شده است. این فناوری ارتباطات تنگاتنگی با فناوری‌های دیگر نظیر داده‌های عظیم، نسل پنجم تلفن همراه ۵G و رایانش ابری دارد.

از سوی دیگر اکنون اینترنت اشیاء از دوران کودکی خارج شده و کاربردها و خدمات متنوع نوآورانه ای را برای کسب و کارها، افراد و دولت ها، فراهم کرده است. اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب بعدی فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده است و دولت های کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، هند، کره جنوبی، استرالیا، بریتانیا، و برزیل با انگیزه‌های متفاوت از گسترش فناوری اینترنت اشیاء حمایت می کنند و در حال اجرای برنامه های مختلفی برای توسعه این فناوری، خدمات و کسب و کارهای مرتبط با آن هستند.

نقش اینترنت اشیا در صنایع مختلف

اینترنت اشیا در صنعت پزشکی: شاید صنعت بهداشت نمونه ملموس و واقعی در زمینه به‌کارگیری اینترنت اشیا باشد. مرکز پزشکی Great River یک سازمان مراقبت‌های بهداشتی است که بسیاری از دستگاه‌های پزشکی خود را با استفاده از محصول مایکروسافت به نام Windows Embedded، به شبکه متصل ساخته است. به ‌کارگیری این سیستم کل مدیریت دارویی مرکز شامل ایستگاه‌های بیهوشی( بر مواد تحت کنترل در اتاق‌های عمل نظارت دارند)، کابین‌های خودکار و ایمن( داروهای موجود در ایستگاه‌های پرستاری را ردیابی و توزیع می‌کنند)، نوارگردانه مدیریت کالاهای موجود در داروخانه( میزان داروها را ثبت می‌کند و به هنگام نیاز به دارو به ‌طور خودکار سفارش دهی را انجام می‌دهند) را تحت پوشش قرار می‌دهد. تمامی دستگاه‌ها به سروری مرکزی که بر پایه سیستم‌عامل ویندوز سرور قرار دارد و از بانک اطلاعاتی SQL Server استفاده می‌کند، متصل هستند. به عنوان مثال هر دارو در یک بسته تک‌دوزی دارای بارکد، قرار می‌گیرد و بنابراین مرکز قادر است تمامی داروها را در هر مرحله و از طریق امکانات خودکنترل و ردیابی کند. خودکار ساختن توزیع داروها، موجب کار آیی بهتر و در نتیجه کاهش هزینه‌های پرسنل می‌‌شود. به‌ طوری ‌که این امر بسیار کارآمدتر از دویدن مردم در سرتاسر بیمارستان جهت تهیه دارو برای بیماران به هنگام تجویز دارو است. سیستم بارکد خودکار به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که می‌تواند میزان دوز درست داروی تجویزشده برای بیماران را کنترل و ردیابی کند. همین موضوع عامل مهمی در جهت امنیت داروی تجویز شده برای بیماران به شمار می‌رود. این سیستم چنان دقیق عمل می‌کند که داروسازان در مقایسه با گذشته تنها پنج‌در صد از میزان دوزهایی را که از داروخانه بیرون می‌روند بررسی می‌کنند و در مابقی حالات تمامی فرآیندها به‌ طور خودکار انجام می‌شود.

اینترنت اشیا در صنعت بانکداری: پیشرفت در دنیای دیجیتال و تکنولوژی تلفن همراه، باعث تغییر اساسی در رفتار و انتظارات مشتریان شده است. امروزه مشتریان نمی‌توانند به ‌طور معین و مشخص از فاکتورهای مرسوم مانند سن، جنسیت و درآمد استفاده کنند. مشتریان امروز بیش ‌از اندازه آگاه، سخت‌گیر و وسواسی برای انتخاب کردن هستند. آن‌ها انتظار دارند در شرایط خاص خود بتوانند درباره کی، کجا و چگونگی درخواست‌های خود به‌ صورت سفارشی تصمیم‌گیری کنند. برای بانک‌ها، اینترنت اشیاء می‌تواند سطح بی‌سابقه‌ای از بینش مشتریان را ارایه بدهد. این اراده و بینش به بانک‌ها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند به مشتریان، افراد و کسب‌وکار‌های آن‌ها تجربه قراردادهای واقعی را از طریق مشورت و پیشنهادهایی با توجه به حوادث روزمره زندگی مشتریان بدهد. اینترنت اشیاء، عامل کلیدی است که بانک‌ها را برای تبدیل‌شدن به بانکداری از اشیاء قادر می‌سازد.

اینترنت اشیا در صنعت نفت و گاز: صنعت نفت از موثرترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان به ‌ویژه در منطقه خاورمیانه است این صنعت علاوه بر منبع عمده تامین انرژی، نقش مهمی در تامین درآمد کشورهای نفت‌خیز و تعین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی ایفا می‌کند استفاده از فناوری‌های نو در این صنعت به‌ منظور افزایش اثرات مطلوب این صنعت همواره مدنظر مدیران ارشد بوده است. یکی از این فناوری‌ها، اینترنت اشیا است این فناوری یکی از مجموعه فناوری‌های نوین است که می‌تواند در فرآیندهای اکتشاف و تولید، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، خط لوله، حمل‌ونقل و توزیع استفاده شود. استفاده از این فناوری در صنعت نفت و گاز باعث افزایش امنیت کارکنان، شناسایی مسائل بهداشتی و ایمنی، بهینه‌سازی تولید، تحمل خطا و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

اینترنت اشیا در صنعت خرده‌فروشی: اینترنت اشیا بانی تغییرات گسترده‌ای به‌ ویژه در صنعت خرده‌فروشی خواهد بود. هم‌اکنون خرده‌فروشانی در بازار حضور دارند که در پی هوشمندتر کردن فرآیندها و استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت برای ارائه خدمات جدید تغییر شکل تجارب مشتری و ورود به بازارهای جدید از طریق ایجاد اکوسیستم‌های دیجیتال هستند. جنبش اینترنت اشیا فرصت‌هایی را در سه حوزه مهم برای خرده‌فروشان فراهم می‌کند: تجربه مشتری، زنجیره تأمین و کانال‌ها و جریان‌های درآمدی جدید. در حالی ‌که اینترنت اشیا به نظر داستانی علمی-تخیلی است اما با سرعت هر چه‌ تمام‌تر در حال تبدیل‌شدن به یک واقعیت است. خرده‌فروشانی که از توسعه و اجرای استراتژی اینترنت اشیا دوری می‌کنند در واقع میدان را برای رقبا خالی خواهند گذاشت و سهم بازار چشمگیری را از دست خواهند داد.

بررسی صنعت اینترنت اشیای ایران در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند

محمد قیصری، دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با اشاره به بررسی صنعت اینترنت اشیای ایران در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند، گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث روز دنیا در حوزه فناوری‌های هوشمند موضوع اینترنت اشیا است که در مدت کوتاهی مورد توجه اکثر نهادهای علمی دنیا قرار گرفته و به رتبه‌های نخست تحقیقاتی صعود کرده است.

وی افزود: در همین ارتباط در ایران نیز با عنایت به اسناد بالادستی در زمینه توسعه مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان و نیز تصمیمات مدیران کشوری در زمینه رشد همزمان فناوری ایران با کشورهای توسعه یافته، نیاز است تا تحقیقات و پژوهش در بخش‌ها و رشته‌های مختلف علمی در سطح ملی و بین‌المللی ارتقاء یافته و با کشورهای برتر علمی در دنیا همسان شود.

وی اظهار کرد: از اینرو در شرایط کنونی برگزاری نشست تخصصی در این زمینه در حاشیه کنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 ضروری به نظر می‌رسد و بر همین اساس این نشست تخصصی توسط این مرکز که همکاری نزدیکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز معتبر آموزشی و دانشگاه های سراسر کشور دارد، برگزار می‌شود.

قیصری گفت: در این نشست تخصصی که با عنوان "هوشمندسازی به سبک اینترنت اشیا" برگزار می‌شود، اساتید حوزه در موضوعاتی نظیر سلامت هوشمند امنیت اینترنت اشیا، کسب و کار تجاری سازی اینترنت اشیا و رایانش ابری و اینترنت اشیا سخنرانی خواهند کرد.

وی ضمن اشاره به سیاست‌های کلی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در جهت توسعه فناوری‌های هوشمند به ویژه موضوع اینترنت اشیا در کشور از طریق همکاری با مراکز آموزشی و حضور در گردهمایی‌های علمی اظهار کرد: در ارتباط با این کنگره مرکز تحقیقات اینترنت اشیا همکاری بسیار نزدیک و تنگاتنگی با ستاد برگزاری این رویداد داشته و امید است نتایج و خروجی‌های این نشست بتواند کمک شایانی به حوزه فناوری‌های هوشمند در کشور کند.    

 قیصری یادآور شد: در این کنگره نمایندگانی از 10 کشور پیشگام در حوزه فناوری‌های هوشمند نظیر اسپانیا، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و … حضور خواهند داشت که با برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به بحث و تبادل نظر در موضوعات مختلف از جمله شهر هوشمند،  امنیت در فناوری اطلاعات و … خواهند پرداخت که البته حضور این حجم از مهمانان بین‌المللی در شرایط تحریم اتفاقی مهم در منطقه و حتی جهان می‌تواند باشد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند (ISC 2018)، در تاریخ 24 و 25 مرداد ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می­‌شود.

نفوذ به اینترنت اشیا، آسان‌تر از نفوذ به شبکه‌های سنتی

علی کیایی‌فر، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: طبق آمارها در سال ۲۰۰۸ تعداد اشیای متصل به اینترنت از تعداد انسان‌هایی که روی زمین زندگی می‌کنند بیشتر شد و تا سال ۲۰۲۰تعداد اشیا متصل به اینترنت به حدود ۵۰ میلیارد خواهد رسید.

وی بیان کرد: به دنبال اینترنت اشیا، شهر هوشمند شکل می‌گیرد که از نمونه‌های آن می‌توان به بیمارستان هوشمند، کارخانه‌های هدشمند و دوربین‌های کنترل ترافیک اشاره کرد.

وی در ادامه به بخش سلامت و تاثیر پذیری ان از اینترنت اشیا پرداخت و گفت: در بخش سلامت با موازی همچون جمع‌آوری داده‌های مرتبط با علایم حیاتی بیمار، ارسال داده‌های جمع‌آوری شده به بستر ابری مرکز پزشکی، تحلیل و مدیریت اطلاعات فراهم شده و تضمین دسترسی فراگیر و به اشتراک گذاری داده‌های پزشکی می‌توان اشاره کرد.

این کارشناس حوزه فناوری در توضیح شهر هوشمند گفت: در بخش شهر هوشمند نیز با مواردی همچون کنترل ترافیک، روشنایی هوشمند، پارک هوشمند خودرو، سلامت سازه های شهری، سیستم حمل و نقل هوشمند مواجهیم. از دیگر مزایای اینترنت اشیا نیز می‌توان به مواردی همچون خانه هوشمند، امنیت شهری با نظارت تصویری، صنعت هوشمند، تدارکات هوشمند و مدیریت هوشمند انرژی و شبکه توزیع برق اشاره کرد.

وی در ادامه به چالش IOT پرداخت و گفت: نفوذ به IOT آسان‌تر از نفوذ به شبکه‌های سنتی است، ریسک‌های IOT به مراتب وخیم‌تر از ریسک‌های سازمانی است زیرا در IOT با جان انسان‌ها در ارتباط است،

کیایی‌فر گفت: طعمه کردن تجهیزات IOT برای حمله به هدف‌های بزرگتر و مدیریت سخت‌تر آسیب پذیری‌ها است به همین خاطر امن سازی IOT از چالشی ترین موضوعات امنیت اطلاعات در دنیا است.

وی افزود: یک شهر هوشمند نیازمند شهروندان هوشمند است که آموزش کلیدی ترین شرط زندگی در شهر هوشمند به حساب می‌آید.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا