مخاطرات پنهان تفریحات آبی در تابستان

فصل تابستان به جهت گرم بودن هوا و دمای بالای محیط، فصل مناسبی برای تفریحات آبی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که مردم بدون آگاهی از اینکه ممکن است برخی از تفریحات آبی برای بعضی افراد نامناسب و حتی خطرناک باشد، از این تفریحات استفاده می‌کنند.

در حال حاضر مسائل قلبی یکی از عوامل مهم در مرگ‌ومیر افرادی است که غواصی می‌کنند. غواصانی که در جوانی این ورزش را آموخته‌اند و زیاد از این ورزش و تفریحات آبی استفاده کرده و شیرجه را به‌خوبی انجام می‌داده‌اند، پس از پیر شدن و افزایش وزن باید احتیاط کرده و اگر از فشارخون و کلسترول بالا رنج می‌برند، باید از انجام غواصی خودداری کنند چرا این موضوع زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

افرادی که وزن بالایی داشته و شاخص توده بدنی آن‌ها زیاد است، باید برای ورزش‌های آبی و به‌ویژه غواصی احتیاط کرده و پیش از انجام این ورزش با پزشک مشورت کنند. علاوه بر آن جت اسکی و یا دیگر تفریحات آبی پرهیجان برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، خطرناک بوده و باید از آن اجتناب کرد. از سوی دیگر فعالیت شدید بدنی در هوای گرم با رطوبت بالا ممکن است برای افرادی که اضافه‌وزن دارند خطرناک باشد.

دکتر پیتر بازکات (Peter Buzzacott) در این رابطه اظهار داشت: «در حال حاضر مسائل قلبی یکی از عوامل مهم در مرگ‌ومیر افرادی است که غواصی می‌کنند. غواصانی که در جوانی این ورزش را آموخته‌اند و زیاد از این ورزش و تفریحات آبی استفاده کرده و شیرجه را به‌خوبی انجام می‌داده‌اند، پس از پیر شدن و افزایش وزن باید احتیاط کرده و اگر از فشارخون و کلسترول بالا رنج می‌برند، باید از انجام غواصی خودداری کنند چرا این موضوع زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.»

همه‌ساله افراد زیادی برای آموزش غواصی ثبت‌نام می‌کنند که آن‌ها باید مهارت و تئوری غواصی را آموخته و تمرینات خاصی را پشت سر بگذارند. پس از انتخاب اولیه و اثبات شایستگی افراد، گواهی‌نامه غواصی و شیرجه با دستگاه تنفس هوا، برای آن‌ها صادر می‌شود که در تمام طول عمر قابل‌استفاده است. در این مرحله است که محققان و پژوهشگران احساس خطر می‌کنند. معمولاً غواصان جوانی که وارد این حرفه شده‌اند، ازنظر سلامتی مورد آزمایش قرارگرفته‌اند اما غواصانی که درگذشته به این حرفه مشغول بوده و پس از مدتی آن را کنار گذاشته‌اند، با اضافه‌وزن و بیماری‌های فشارخون، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی – عروقی مجدداً خواهان نمایش حرفه سابق خود هستند که این موضوع خطرناک خواهد بود؛ چراکه شرایط بدنی این افراد با میزان تحرک و هیجان آن ورزش تطابق نخواهد داشت.

قابل‌توجه است که معمولاً در مناطق ساحلی آموزش‌های کوتاه‌مدت برای لذت بردن از غواصی و شیرجه ارائه می‌شود که به سابقه بیماری‌ها توجهی نمی‌شود بنابراین به افرادی که از مشکلات اضافه‌وزن، فشارخون و کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی – عروقی رنج می‌برند، توصیه می‌شود تا از انجام چنین تفریحاتی اجتناب کنند.

محققان در این پروژه تحقیقاتی صد و سیزده هزار و هشتصد و نود و دو نفر از افرادی که با دستگاه تنفسی غواصی کرده‌اند را به همراه گروهی با سیصد و سی و هشت هزار و نهصد و سی و سه نفر از فعالان مرتبط، ازنظر سن، جنسیت و محل اقامت که فعالیت اصلی‌شان غواصی نبوده را موردبررسی قراردادند. داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که یک ‌سوم از غواصانی که با دستگاه تنفس غواصی می‌کنند، بالای ۵۰ سال هستند.

دکتر بازکات توصیه می‌کند که غواصان باید در مورد تناسب‌اندامشان از پزشک خود گواهی بگیرند تا صلاحیت انجام آن را داشته باشند در غیر این صورت ممکن است دچار حمله قلبی شوند. خطر بروز حملات قلبی در افرادی که بیشترین دوره زمانی عمر خود را به غواصی مشغول بوده‌اند، با افزایش سن و اضافه‌وزن افزایش پیدا می‌کند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا