علم در 12 مرداد ماه

  • درگذشت محسن بديع

تمحسن بدیع متولد ۱۲۸۷  شمسی در عراق است. وی اولین صداگذار و مؤسس اولین لابراتوار رنگی در ایران به‌سال ۱۳۴۵ش بود. سال‌‌های کودکی و نوجوانی را به‌همراه پدرش در شهر بصره گذراند و پس از اخذ دیپلم ، جهت ادامۀ تحصیل راهی انگلستان و فرانسه شد و پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس در رشتۀ مکانیک و برق ، در سال ۱۳۲۱ش به‌ایران بازگشت و به صداگذاری فیلم در ایران پرداخت. او مرکز خدمات صنایع فیلم ایران را بنیاد نهاد.او در 12مرداد ماه ۱۳۶۸درگذشت.

  • آغاز سفر كريستُف كلُمب

كريستف كلمب دريانورد ايتاليايى كه در خدمت دولت اسپانيا بود در سال 1451م متولد گرديد و پس از آنكه به علت شكسته شدن كشتي‏اش به اسپانيا رفت، با درخواست‏هاي مكرر او، فرديناند پنجم، شاه اسپانيا با نقشه او براي دريانوردي به سوي غرب و كشف نقاط جديد موافقت كرد. از اين رو در 3 اوت 1492م اين سفر از بندر پالوس اسپانيا و با سه كشتي بادباني آغاز شد. همراهان كلمب شامل 90 نفر ملاّح مي‏شدند كه اكثر آنان زندانيان محكوم به اعدام بودند. وي در جريان اين سفر بعد از هفتاد روز، در 12 اكتبر همان سال به جزيره سالوادور در شرق برزيل رسيد و گمان نمود كه به هندوستان رسيده است در حالي كه وي قاره امريكا را كشف نموده بود. پس از پايان سفر موفقيت‏آميز كلمب، وي سفرهاي دريايي ديگري انجام داد و در هر سفر نقاط ديگري را كشف نمود. كريستف كلمب سرانجام در 20 ماه مه 1506م در 55 سالگي درگذشت.

  • درگذشت فرانْس كولْت

مادام سيدوني گابريل كلودين كولت معروف به مادام فرانْسْ كولْت نويسنده شهير فرانسوي در 28 ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براي يافتن كار رهسپار پاريس شد.  كولت به روزنامه ‏نويسي پرداخت و شاه‏كارهاي بديعي چون ولگرد و انزواي پر احساسات به وجود آورد. وقتي كه اين دو اثر براي او موفقيت كسب نمودند ديگر قلم را رها نكرد و آثاري چون گندم در علفزار و ساده‏لوح آزاد را نگاشت. اين آثار چنان با ارزش بودند كه در سال 1949م، رياست آكادمي گُنكور را كه از مراكز مهم و وزنه‏ هاي سنگين ادبيات فرانسه به شمار مي‏آيد به عهده گرفت. مادام كولْتْ هم‏چنين در هشتاد سالگي طي جشن بزرگي نشان لژيون دونور را كه تا آن زمان به هيچ زني داده نشده بود، دريافت كرد. مادام فرانس‏كولت سرانجام در سوم اوت 1954م در 81 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا