جنگ با ابر باکتری‌ها بدون آنتی‌بیوتیک

باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک که به ابر باکتری‌ها (superbugs) شهرت دارند، در حال حاضر یک مشکل بسیار جدی در جهان محسوب می‌شوند. برای ایجاد و آزمایش یک آنتی‌بیوتیک جدید به ۱۵ سال زمان نیاز است درحالی‌که فقط ۱۰ سال می‌توان آن را مورداستفاده قرار داده و سپس باکتری‌ها در برابر آن آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شود.

ممکن است انسان در آینده از وابستگی به آنتی‌بیوتیک‌ها رهاشده و از برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها برای نابودی عوامل بیماری‌زا استفاده کند، این روش phages نامیده شده و می‌تواند ابر باکتری‌ها را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد.

قابل‌توجه است که از سال ۱۹۸۴ میلادی تاکنون هیچ دسته یا رده جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها کشف نشده است و کمپانی‌های داروسازی نیز کمتر علاقه‌مند هستند تا به دنبال کشف و ساخت آن باشند چراکه درمان بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها برای این شرکت‌ها سودآورتر هستند.

جالب است که بدانیم این مسئله نمی‌تواند آن‌قدر هم بد باشد چراکه جهان پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها خیلی بدتر از این بوده است؛ بنابراین باید توجه داشت که با رعایت بهداشت بهتر می‌توان میزان بروز بیماری‌های عفونی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داد تا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مسئله مقاومت آن‌ها در برابر باکتری‌ها کاهش پیدا کند.

لازم به توضیح است که در قاره اروپا، هرساله چهارصد هزار نفر توسط ابر باکتری‌ها دچار عفونت می‌شوند و تنها بیست و شش هزار نفر یعنی ۶ درصد از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد که این تعداد زیاد است اما باید یادآور شویم که این میزان مرگ‌ومیر نسبت به کشته‌های پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار ناچیز است. بیمارانی که خیلی ساده در اثر ذات‌الریه، آنفلوانزا، سل، عفونت دستگاه گوارش و دیفتری جان خود را از دست می‌دادند.

امروزه مشکل ابر باکتری‌ها یک مشکل بسیار جدی به‌حساب می‌آید اما می‌توان گفت هنوز آنتی‌بیوتیک‌ها جان تعداد زیادی از بیماران را نجات می‌دهند. بر اساس اظهارات پژوهشگران، انسان ممکن است در آینده از وابستگی به آنتی‌بیوتیک‌ها رهاشده و از برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها برای نابودی عوامل بیماری‌زا استفاده کند، این روش phages نامیده شده و می‌تواند ابر باکتری‌ها را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد.