ثبت طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن 21 با دوربین موبایل

این ماه گرفتگی کامل از ساعت 15:30 به وقت منطقه زمانی شرقی(12 شب به وقت تهران) و تا ساعت 17:13 به وقت منطقه زمانی شرقی(1:43 بامداد به وقت تهران) رخ خواهد داد. اوج ماه گرفتگی در ساعت 16:21 منطقه زمانی شرقی(51 دقیقه بامداد به وقت تهران) اتفاق خواهد افتاد. این ماه گرفتگی در سراسر آفریقای شرقی و آسیای مرکزی و تا حدودی در آفریقای غربی، آسیای شرقی، آمریکای جنوبی، اروپا و استرالیا قابل رویت خواهد بود اما برای افراد ساکن آمریکای شمالی قابل مشاهده نخواهد بود.

دلیل طولانی بودن این ماه گرفتگی چیست؟

علی آزادگان، کارشناس نجوم در این خصوص گفت: تمام مراحل این ماه گرفتگی که جمعه آغاز می شود و سحرگاه شنبه به پایان می رسد شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول خواهد کشید.

آزادگان با بیان اینکه در این ماه گرفتگی، ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می شود که نشان از آغاز گرفت است، بیان کرد: ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می رود تا اینکه بالاخره لبه ماه وارد تمام سایه زمین می شود و این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می شناسیم.

وی افزود: ماه با حرکت در سایه زمین بیشتر وارد تمام سایه زمین می شود تا اینکه لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین خواهد شد که بعد از آن کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز می شود. بعد از آن، ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه می دهد تا به اوج برسد. بعد از اوج ماه گرفتگی، ماه تمام مراحل قبلی را به ترتیب معکوس طی می کند تا کاملا از تمام سایه و سپس از نیم سایه خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل طولانی بودن این ماه گرفتگی این است که مدار ماه به دور زمین به شکل بیضی است و دارای اوج و حضیض است.

آیا در ایران این خسوف قابل رویت است؟

آزادگان با بیان اینکه رویت این خسوف از هر جای ایران در صورت مناسب بودن هوا امکانپذیر است، گفت: از دیگر ویژگی‌هایی که برای این خسوف می توان پیش یینی کرد تاریک تر بودن قرص ماه در حین خسوف نیم سایه ای، جزئی و کلی است. معمولا خسوف هایی که بعد از آتشفشان های بزرگ روی می دهند تاریک تر از حال عادی هستند و فعال بودن بعضی از آتشفشان های زمین ممکن است روی تاریکی ماه تاثیرگذار باشد.

وی گفت: همین شب می توان مریخ را نیز در فاصله ۶ درجه ای ماه دید. مریخ در این شب به مقابله با خورشید می رسد و درخشندگی آن در آسمان ما پنج برابر بیشتر از حال عادی خواهد بود. در این وضعیت مریخ در فاصله ۷۱ میلیون کیلومتری قرار دارد. این فاصله تا چند روز بعد یعنی سه شنبه ۹ مرداد به ۵۸ میلیون کیلومتر کاهش می یابد و درخشندگی مریخ هم نسبت به چند روز قبل دو برابر خواهد شد.

طلایی‌ترین نقطه برای رصد خسوف کجاست؟

علی عجب ‌شیری ‌زاده، استاد نجوم دانشگاه تبریز، تبریز را طلایی‌‌ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصد طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ دانست.

وی گفت: کل ماه‌ گرفتگی در تبریز یک ساعت و ۴۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه طول خواهد کشید و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌ گرفتگی در تبریز، معادل کل گرفتگی قرن ۲۱ است.

وی افزود: در طولانی‌‌ترین خسوف قرن ۲۱، ماه از مرکز سایه زمین خواهد گذشت و در کل دنیا یعنی آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌ های جنوبی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

آیا زنان باردار می‌توانند به ماه‌گرفتگی نگاه کنند؟

کارشناسان هنوز نتوانسته اند ارتباط مستقیمی بین بروز این پدیده نجومی و ابتلای جنین به بیماری‌های مختلف پیدا کنند اما در بیشتر تمدن‌های باستانی هشدار به بانوان باردار در این زمان وجود دارد. افراد در تمدن‌های باستانی اعتقاد داشتند قرار گرفتن زنان باردار در معرض ماه یا خورشید گرفتگی می‌تواند سبب به دنیا آمدن نوزادان معلول، ایجاد لکه یا خال مادرزادی، شکاف کام و یا ایجاد ماه یا خورشید گرفتگی روی بخش‌هایی از بدن شود. اقوام باستانی آزتک نسبت به پدیده‌های نجومی بسیار کنجکاو بودند و خورشید یا ماه گرفتگی در دوران بارداری را بد یمن می‌دانستند. آن‌ها بروز نقص هایی چون نابینایی، ناشنوایی و معلولیت در نوزاد تازه به دنیا آمده را به دلیل پدیده‌های نجومی می‌دانستند.

حتی امروزه نیز با پیشرفت‌های علمی و دستاورد‌های فضایی انسان، زنان باردار همچنان از حضور و رصد پدیده‌های خورشید یا ماه گرفتگی دوری می‌کنند. کارشناسان اعتقاد دارند بروز این پدیده‌ها اثری منفی بر سلامت مادر و جنین ندارد اما به ویژه در زمان خورشید گرفتگی به دلیل افزایش اشعه‌های خورشید و دریافت آن برسطح زمین امکان آسیب مادر وجود دارد و توصیه می‌شود از حضور در فضای باز و غیر سرپوشیده خودداری شود. همچنین محققان اعتقاد دارند، دگرگونی در آسمان و مشاهده پدیده نجومی می‌تواند سبب استرس و ترس شدید در زنان باردار شود که این عاملی جدی برای به خطر افتادن جنین و بارداری ایمن مادر است. روانپزشکان نیز اعتقاد دارند پدیده‌های نجومی و دگرگونی‌های آسمان ناشی از بروز آن‌ها می‌توانند سبب تشدید بیماری درمبتلایان به بیماری هایی چون صرع، اسکیزوفرنی و سایر اختلال‌های روان پریشانه شود. افراد مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان شب‌ها اوج حمله بیماری را تحمل می‌کنند و روز‌ها از وضعیت سلامت روان بهتری برخوردارند.

چگونه طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را با دوربین موبایل ثبت کنیم؟

رخ دادن این پدیده فرصتی استنایی برای منجمان آماتور، کارشناسان و دوستداران علم نجوم و نیز عکاسان است، می‌توانید تصاویری زیبا از رخداد خسوف در منطقه محل زندگیتان تهیه و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برای انجام عکاسی نجومی، برخی شرکت‌های مشهور در دنیا، قابلیت‌هایی روی دوربین‌های دیجیتال و آنالوگ خود قرار داده اند که اجازه ثبت تصاویری فوق العاده دقیق و واضح را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما اگر دوربین حرفه‌ای در اختیار ندارید می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی تلفن همراه خود نیز تصاویری فوق العاده ثبت کنید.

*از ورق‌های دودی روی لنز دوربین استفاده کنید: زمان رخ دادن خورشید گرفتگی به دلیل شدت نور خورشید افراد نباید بدون استفاده از عینک مخصوص به خورشید نگاه کنند، حتی نگاه کردن از درون صفحه نمایش تلفن همراه نیز می‌تواند سبب آسیب به چشم یا حتی دوربین عکاسی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از ورق‌های دودی روی لنز دوربین در آن زمان استفاده شود.

*از نرم افزار‌های شاتر مخصوص تنظیم سرعت و نورپردازی استفاده کنید: کارشناسان برای انجام عکس برداری نجومی از پدیده‌هایی مانند ماه یا خورشید گرفتگی توصیه می‌کنند از نرم افزار‌های شاتر مخصوص تنظیم سرعت عکس برداری و نورپردازی روی گوشی تلفن همراه استفاده شود.

*تصویربرداری کنید: همچنین قرار دادن تلفن همراه روی پایه مخصوص سبب کاهش لرزش در زمان عکس برداری می‌شود. عکاسان حرفه‌ای به افراد توصیه می‌کنند به جای عکس گرفتن از این پدیده نجومی فوق العاده از آن تصویربرداری کنند و در زمان بازبینی، بهترین فریم را به عکس تبدیل کنند یا در زمان تصویر برداری عکس بگیرند تا نما‌های مناسب را از دست ندهند.

* از نرم افزار و فناوری بلوتوث استفاده کنید: از لنز دوربین یا نرم افزار‌های نورپردازی نیز می‌توان برای به دست آوردن تصویری با کیفیت بالا استفاده کرد. برای مشاهده بهتر پدیده نجومی و عکس برداری در بهترین زمان توصیه می‌شود از نرم افزار و تجهیزات دارای فناوری بلوتوث برای عکس برداری با فاصله از گوشی استفاده شود.

* تنظیمات تلفن همراه روی پنج یا 10 ثانیه قرار دهید: همچنین قرار دادن تنظیمات تلفن همراه روی پنج یا 10 ثانیه یا تنظیم دستی زمان بیشتری در اختیار عکاس برای عکس برداری مناسب از سوژه خود قرار می‌دهد. تلفن همراه دارای تنظیماتی برای قفل شدن روی بخشی از تصویر است و به این ترتیب وضوح عکس افزایش می‌یابد. فوکوس تصویر را روی سوژه عکاسی خود به طور مثال ماه قرار دهید تا بهترین تصاویر را به دست آورید.‌

* از تنظیم عکس برداری آرام استفاده کنید: می‌توانید از تنظیم عکس برداری آرام استفاده کنید یا چندین عکس پشت سرهم بگیرید و به این ترتیب مسیر حرکت ماه و دگرگونی‌های آن در شب را می‌توانید رصد کنید. شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه دارای سیستم عامل آندرویید و آی او اس، هر 2 تنظیمات منحصربه فردی برای عکاسی و تنظیم عکس برروی گوشی‌های تلفن همراه ساخت خود قرارداده اند.

*عکس‌ها را به شکل خام ذخیره کنند: برخی از فرمت‌های پیش فرض در تلفن همراه برای ذخیره عکس‌ها می‌تواند سبب از دست رفتن میزان زیادی از جزییات شود، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد عکس‌ها را به شکل خام ذخیره کنند. برخی برنامه‌ها در تلفن‌های همراه اجازه ذخیره تصاویر با فرمت‌های مختلف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

* از لنز‌هایی جداگانه یا دوربین‌های سه بعدی استفاده کنید: برخی از شرکت‌های سازنده تلفن همراه نیز لنز‌هایی جداگانه یا دوربین‌های سه بعدی ساخته اند که می‌توانید با اتصال به تلفن همراه خود از قابلیت‌های آن‌ها استفاده کنید. برای انجام عکاسی عالی با تلفن همراه هوشمند نیاز به صرف وقت، دقت، مطالعه در خصوص ویژگی‌های تلفن همراه و تمرین است.