ضعف سواد حرکتی و تبعات آن را نمیتوان جبران کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مهرزاد حمیدی روز چهارشنبه در آیین افتتاح طرح ملی دوره آموزش تربیت بدنی ویژه آموزگاران دوره ابتدایی دخترانه در مشهد گفت: اگر در مقطع ابتدایی که دوران طلایی تحصیل است دانش آموزی از تحصیل بازبماند می توان با ارائه آموزش ها او را توانمند کرد اما اگر دانش آموزی بازمانده از حرکت شود و سواد حرکتی در دوره ابتدایی و پیش دبستانی آموزش داده نشود، تبعات آن را به هیچ عنوان نمی توان جبران کرد.

وی با بیان اینکه امروز به استناد آموزه های سند تحول، پیمایش های ملی و تحقیقاتی که انجام شده باید به فکر نجات نسل آینده باشیم، افزود: طبق تحقیقات ملی طرح 'کاسپین' که هر پنج سال یک بار، بین دانش آموزان اجرا می شود، ترکیب بدنی دانش آموزان کشور از حالت بدنی عادی خارج شده است.
وی بدون ارائه آمار و اطلاعات بیشتر در این باره ادامه داد: این تحقیقات نشان داده که شاخص توده بدنی(BMI) دانش آموزان از حالت طبیعی خارج شده و هشدار می دهد که 21 تا 22 درصد دانش آموزان ابتدایی هم اکنون چاق بوده و یا افزایش وزن دارند.
حمیدی با اشاره به اینکه با ادامه این روند پیش بینی می شود کشور در آینده با سونامی بیماری های غیرواگیر مواجه شود، گفت: در جمعیت 15 تا 65 ساله کشور نیز بیماری های دیابت، کلسترول، چربی خون و تغییر ترکیب بدنی در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: اگر دوره ابتدایی دوره طلایی نظام تعلیم و تربیت در عرصه خواندن، نوشتن، تربیت و ادب است، در حوزه حرکت و تربیت بدنی این دوران به مراتب طلایی تر و مهمتر است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: فناوری های نوین سندروم هزاره سوم هستند و به بیان دیگر می توان گفت که گوشی های تلفن همراه، تلویزیون و اینترنت، سرگرمی های دانش آموزان را به سکون کشانده و آنان را به شدت دچار فقر حرکتی کرده است.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.
حمیدی بیان کرد: تربیت بدنی در آموزش و پرورش به معنی تربیت از راه شرکت جویی در فعالیت های بدنی است و امروز با ترویج تربیت بدنی می توان تربیت کودکان را قوی تر کرد.
طرح ملی دوره آموزش تربیت بدنی ویژه آموزگاران دوره ابتدایی دخترانه در مشهد با حضور 100 تن از آموزگاران برگزیده از امروز آغاز شد که به مدت سه روز ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا