بهره کشی جنسی کودکان در دستور کار مجلس قرار گرفت

متاسفانه بیشتر بدرفتاری های جنسی با کودک به دلایل فراوان پنهان باقی می مانند که از آن جمله می توان به نادانی، شرم، احساس گناه، تحمل قربانی، خودداری پزشکان از شناسایی و گزارش بدرفتاری‌های جنسی، پافشاری دادگاه ها بر قوانین کم شمار و دست و پا گیر، هراس مادر و دیگر فرزندان از فروپاشی ساختار خانواده و …. اشاره کرد بنابراین میزان بروز بدرفتاری جنسی با کودکان بسیار فراتر و گسترده تر از آن چیزی است که پنداشته می شود. قربانی با تهدید دایمی از سوی این آشنایان و بستگان رو به رو است که چنانچه این راز خانوادگی را فاش سازد، شکنجه شده و کشته خواهد شد.

در مورد بدرفتاری جنسی از سوی محارم، دختران بیش از پسران قربانی می‌شوند که از حدود هفت تا ده سالگی آغاز می شود. زنای با محارم در طبقات اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی و حرفه ای پایین بیشتر رخ می‌دهد. اختلالات روانی عمده – از جمله اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی ( جامعه ستیز ) و کاستی های هوشی – با چنین کرداری رابطه ی نزدیک دارند. در حدود سه چهارم ( 75 درصد) موارد رابطه از سوی پدر انجام شده است. البته باید دانست وجود این گونه روابط میان خواهرها و برادرها انکار شده و بدرفتاری دایی، عمو  و دوستان مرد نزدیک  خانواده( که در اجتماع ما درصد بالا و چشمگیری دارد) اغلب تا مدت زیادی پنهان باقی می‌ماند. آشفتگی‌های خانوادگی که از پدری بدون کفایت و ناپخته، بی کار یا کم درآمد ، پرخاشگر، متزلزل و بی ثبات، با خواسته‌های آشفته و مسخ شده برای ابراز مردانگی، دچار اختلال شخصیت جامعه ستیز و وابستگی ( اعتیاد ) و سوء مصرف مواد مخدر، محرک یا الکل و مادری جدا شده  یا منفعل و ناتوان سرچشمه می‌گیرد، بنیان اصلی بدرفتاری جنسی با کودک و زنای با محارم بوده است. به نظر می رسد دست کم در اجتماع ما ، افزایش سن کنونی حضانت موقت مادرانه یا سپردن کامل حضانت فرزندان – به ویژه دختران – به مادر می تواند در پیشگیری و کنترل این معضل ویران گر نقش سودمند و کارا داشته باشد.

بررسی جزییات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در دستور کار مجلس

طی چند سال اخیر شاهد انتشار اخبار و آمارهای ضد و نقیضی درباره‌ کودک آزاری در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم؛ اخباری که برای مدتی به دغدغه عمومی تبدیل می‌شود اما به سرعت برق و باد  از ذهن‌ها پاک می شود؛ با این وضعیت معلوم نیست تا کی باید این جمله « هیس! اتفاقی که برات افتاده رو به کسی نگی. آبروریزی میشه» را از پدرمادرهایمان بشنویم؟ تا کی باید شاهد زجر کودکانی باشیم که با کوله‌باری از خاطرات بد جسمی و روحی بزرگ می‌شوند به خاطر ترس از والدین، حرف مردم و نگاه‌های دوست و آشنا به سوختن و ساختن بسنده می‌کنند.

بدیهی است تا زمانی‌ که که قانون درست و درمانی دراین خصوص تصویب نشود و کودک آزاران نهایت پس از پرداخت جریمه نقدی و چند ماه حبس بدون هیچ مشکلی به جامعه بازگردند وضع همین است و زودتر از آنچه فکر می کنیم دیر می‌شود. اهمیت این مساله باعث شد تا مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ مرداد)  جزییات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و انتخاب رییس کمیسیون اصل ۹۰ را در دستور کار داد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۰ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در خانه ملت، ماده ۴ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

بر این اساس، دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه به منظور ایجاد زمینه‌‏های همکاری با سایر نهادها، تهیه گزارش‌های موردی یا ادواری، انجام مطالعات و تحقیقات آماری و اطلاعاتی، پایش و ارزشیابی فعالیت‌های دفاتر استانی و شهرستانی در خصوص اجرای این قانون در قوه‌قضاییه تشکیل می‏‌شود. همچنین واحدی از این دفتر در حوزه قضایی هر استان و تحت نظر رییس‌کل آن حوزه تشکیل و مستقر می‏‌شود.

شرایط مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان مشخص شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان را تعریف و با ۱۶۳ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده ۳ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

بر این اساس در صورتی که طفل یا نوجوان را در معرض بزه‌دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار دهد، وضعیت مخاطره‌آمیز محسوب شده و موجب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان می‌شود:

الف) بی‌‏سرپرستی طفل و نوجوان یا بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی نسبت به آنان از سوی هر شخصی که مکلف به آن است.

ب) ابتلای هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به بیماری یا اختلال‌های رفتاری، روانی یا شخصیتی یا بیماری‌‏های جسمی واگیر صعب‏‌العلاج به تشخیص پزشکی قانونی.

پ) زندانی شدن هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی.

ت) ابتلاء هریک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به اعتیاد‌های زیان‌‏آور به مواد مخدر، روانگردان یا قمار.

ث) قوادی یا دایر یا اداره کردن مراکز فساد و فحشا توسط هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی و یا اشتهار آن‌ها به فساد اخلاق و فحشا.

ج) خشونت مستمر والدین، اولیاء، سرپرستان قانونی و یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر.

چ) عدم اقدام برای ثبت واقعه ولادت یا عدم أخذ اسناد سجلی یا هویتی برای طفل یا نوجوان بدون عذر موجه.

ح) بازماندن طفل و نوجوان از تحصیل.

خ) طرد شدن طفل و نوجوان از سوی خانواده.

د) کم‌توانی جسمی یا ذهنی طفل و نوجوان، ابتلای وی به بیماری‌های خاص یا اختلال هویت جنسی.

ذ) نقض قوانین جزایی توسط طفل یا ارتکاب جرم توسط نوجوان و یا استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های مجرمانه، وارد شدن یا وارد کردن طفل و نوجوان در فعالیت‌‏هایی نظیر تکدی‏‌گری و قاچاق و همچنین اعتیاد آنان به مواد مخدر، روانگردان یا مشروبات الکلی.

ر) هرگونه وضعیت زیانبار ناشی از فقر شدید، آوارگی، پناهندگی، مهاجرت یا بی‌تابعیتی.

ز) فرار مکرر از خانه یا مدرسه و ترک تحصیل از سوی طفل یا نوجوان.

ژ) سوءرفتار نسبت به طفل و نوجوان و یا بهره‏‌کشی از او.

مصادیق سوء رفتار و بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان تعیین شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مصادیق سوء رفتار و بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان را تعیین و با ۱۵۳ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده ۱ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

ماده ۱- اصطلاحات به‌کار رفته در این قانون، به شرح زیر تعریف می‌شود:

الف) طفل: هر فرد که به سن بلوغ شرعی نرسیده است.

ب) نوجوان: هر فرد زیر هجده‌سال کامل

پ) بی‌توجهی و سهل‌انگاری: کوتاهی در انجام تکالیفی از قبیل: تأمین نیاز‌های اساسی و ضروری طفل و نوجوان یا وظایف مربوط به حضانت، ولایت، قیمومت، وصایت، سرپرستی، تربیت، نظارت یا مراقبت از آنان توسط والدین، اولیاء یا سرپرست قانونی یا هر شخصی که مکلف به آن است.

ت) سوء رفتار: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قراردهد؛ از قبیل: ضرب و جرح، محبوس کردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان در صورتی که جنبه تادیبی نداشته باشد یا قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف و یا خودداری از کمک به وی.

ث) بهره‌کشی اقتصادی: به‌کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان و یا وادار کردن یا گماردن او به کار یا خدمتی که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد.

ج) معامله: خرید و فروش یا هرگونه اقدام غیرقانونی که به موجب آن طفل یا نوجوان در ازای پرداخت وجه یا امتیاز و سایر موارد در اختیار دیگری قرار می‏‌گیرد.

چ) فحشاء: هرگونه به‌کارگیری و یا وادار کردن طفل و نوجوان در فعالیت‏‌های جنسی برای خود یا دیگری.

ح) مبتذل: هرگونه محتوا یا تصویری که دارای صحنه یا صور قبیحه باشد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده ۲ این لایحه را تصویب کردند که بر اساس آن تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیده‌‏اند، مشمول این قانون هستند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا