جنگ رباعی جایزه کتاب سال ایران را ازآن خود کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، کتاب ' جنگ رباعی ' بازیابی و تصحیح رباعیات کهن پارسی در آئین تجلیل از برگزیدگان سی‌ و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان اثر برتر معرفی شد.

آئین تجلیل از برگزیدگان سی‌ و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه یکم مرداد با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.
میرافضلی شاعر و پژوهشگر ادبیات و طنزنویس توانمند ایرانی و کرمانی که در 2 دهه گذشته آثار ارزشمندش در حوزه شعر و نقد ادبی همواره توجه اهل نظر و علاقه ‌مندان به ادبیات را به ‌خود جلب کرده است در سال 1348 در رفسنجان بدنیا آمد.
وی که از دانش‌ آموختگان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از شاعران برجسته شعر کوتاه به ‌شمار می‌ رود، پدیدآورنده بیش از 16 کتاب و 101 مقاله ادبی است که بیشترین پژوهش‌ هایش را در زمینه رباعی و شعر کوتاه انجام داده و در حوزه تصحیح دیوان شاعران قدیمی نیز فعالیت داشته‌ است.
اشعار میرافضلی از سال 1365 در مطبوعات به چاپ رسیده و اولین مجموعه شعر او با نام 'تقویم برگ‌ های خزان' در سال 1373 منتشر شد که در بردارنده غزل‌ ها، شعرهای نیمایی و اشعار کوتاه او بود.
مجموعه ‌ای از شعرهای کوتاه او با عنوان 'گنجشک ناتمام' در سال 1383 منتشر شد که جایزه کتاب سال کرمان را در رشته شعر از آن خود کرد.
مجموعه 'دارم به ساعت مچی ‌ام فکر می‌ کنم' در بردارنده اشعار نیمایی و تعدادی از غزل‌ هایش است و منتخب دیگری از شعرهای او در کتابی به نام 'تمام ناتمامی ‌ها' تاکنون سه نوبت تجدید چاپ شده ‌است.
همچنین کتاب 'خواب گنجشک‌ ها' در بردارنده شعرهای نیمایی وی و کتاب 'آهسته خوانی' نشر نون شامل شعرهای کوتاه چند سال اخیرش است.
وی از پژوهشگرانی است که در زمینه رباعی و رباعی سرایان تحقیقات گسترده و مفیدی انجام داده که 2 کتاب 'رباعیات خیام در منابع کهن' و 'در آستانه تازه شدن' از مهمترین کتاب‌ هایش در این زمینه است.
میرافضلی هچنین مقاله‌ هایی را پیرامون شیوه رباعی سرایی شاعرانی همچون: اوحدالدین کرمانی، سنایی غزنوی، قاضی نظام الدین اصفهانی، ابوسعید ابوالخیر، زکی مراغی، مجد همگر و جلیل صفربیگی در نشریه ‌های: نامه بهارستان، گزارش میراث، ادبیات و زبانها آینه میراث و نشر دانش منتشر کرده‌ است.
بیشترین تمرکز وی در زمینه رباعی پژوهی معطوف به خیام بوده بطوریکه کتاب 'رباعیات خیام در منابع کهن، پژوهش ارزنده ‌ای در شناخت منابع قدیمی رباعیات منسوب به خیام است که به معرفی 28 کتاب خطی و چاپی از سده ‌های ششم تا اوایل قرن نهم هجری می‌ پردازد.
در هر بخش کتاب، ابتدا منبع مورد نظر به ‌طور کامل معرفی شده و در مورد پیشینه پژوهش‌ های صورت گرفته در مورد آن سخن رفته و سپس رباعی یا رباعیات خیام موجود در آن از روی دقیق‌ ترین و کهن‌ ترین نسخه‌ ها نقل شده ‌است.
همچنین کتاب 'در آستانه تازه شدن' نیز رباعی ‌های 30 تن از شاعران معاصر را ارزیابی کرده ‌است.
کتاب 'گوشه تماشا' از دیگر پژوهش ‌های میرافضلی در حوزه رباعی است که به بررسی جریان رباعی معاصر فارسی از نیما یوشیج تا دهه 80 شمسی اختصاص دارد.
کتاب در آستانه تازه شدن گزیده دیگری از رباعیات 30 سال اخیر است که تحولات رباعی در دهه هشتاد خورشیدی را نیز انعکاس داده‌ است.
'رباعیات فکری مشهدی' تصحیح رباعیات سید محمد جامه‌ باف متخلص به فکری مشهدی و معروف به 'میر رباعی' است و در آن 352 رباعی این شاعر رباعی‌ سرای قرن دهم هجری بر مبنای چهار دست نویس تصحیح، تنقیح و ارائه شده ‌است.
'شاعران قدیم کرمان' اثر دیگر وی است که به معرفی و نقل شعرهای 26 شاعر قدیمی کرمان در فاصله قرن ششم تا هشتم هجری می‌ پردازد.
'دیوان حیدر شیرازی' (تهران، 1383) نیز دربردارنده اشعار شاعری گمنام به نام حیدر بقال شیرازی است که هم عصر و همشهری حافظ بوده و نسخه ‌ای منحصر از دیوان او در کتابخانه موزه بریتانیا نگهداری می‌ شود.
'مونس الاحباب' مجموعه رباعیات خواجه شهاب الدین عبدالله مروارید کرمانی (متخلص به بیانی) است که در ربیع اول قرن نهم هجری در هرات فراهم آمده و بر مبنای چهار دست نویس تصحیح و منتشر شده ‌است. این کتاب، پیوستی نیز دارد که در آن اشعار پراکنده بیانی کرمانی از منابع مختلف خطی و چاپ گرد آمده ‌است.
مجموعه شعرهای کوتاه 'مرا می نویسی' چاپ نشر نون، 'جنگ رباعی' بازیابی رباعیات کهن فارسی که نامزد دریافت کتاب سال در بخش پژوهش ادبیات بوده است، کتاب تذکره خلاصه الاشعار و زبده افکار تالیف تقی کاشانی بخش شعر شعرای یزد و کرمان؛ کتاب 'چهار خطی' که کند و کاوی بر تاریخ رباعی فارسی است.
همچنین 101 یادداشت منتشر شده از این پژوهشگر کرمانی نیز به بررسی تاریخی رباعی فارسی از کهن ترین زمان تا دوران معاصر می پردازد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا