تلف شدن 8قلاده ببر صحت ندارد

 تورج همتی در این باره گفت: فضاسازی و انتشار اخبار کذب پیرامون حوزه محیط زیست خراسان رضوی موجب ملتهب شدن افکار عمومی شده و این در حالی است که تلف شدن هشت قلاده ببر باغ وحش مشهد تاکنون در هیچ دوره ای رخ نداده و این خبر کاملا بی اساس است.

وی افزود: هم اکنون باغ وحش مشهد به عنوان قدیمی ترین باغ وحش کشور دارای 14 قلاده ببر است که در وضعیت مناسب زیست، تغذیه، بهداشت، فضا و امنیت محل زندگی آنان و تحت نظارت کامل این اداره کل قرار دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: تنها مورد سابقه تلف شدن ببر در باغ وحش مشهد، خرداد امسال رخ داد که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب بریدگی دم پلنگ ماده، عفونت شدید و مرگ آن شد.
وی افزود: این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت اما 10 روز بعد از درگیری تلف شد.
همتی ادامه داد: در زمینه نگهداری و وضعیت زیست گونه های مختلف باغ وحش مشهد نگرانی هایی وجود دارد که آن هم به دلیل قدیمی بودن فضای فیزیکی این مکان و نبود امکانات لازم برای اجرای آئین نامه ها و دستورالعمل های جدید است که با فراهم شدن یک فضای جدید این مسائل مرتفع می شود و در شرایط و فضای فعلی زیست گونه ها تحت کنترل کامل قرار دارد.
پیشینه تاسیس نخستین باغ ‌وحش شهر مشهد به سال 1339 بر می گردد که محل آن در محدوده خواجه ‌ربیع قرار داشت. با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال 1356 باغ وحش جدید در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد ایجاد شد. این مکان بزرگترین باغ ‌وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه ‌های جانوری را دارد که از جمله می‌ توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.
هم اکنون 107 گونه و 680 نمونه جانوری در باغ وحش مشهد نگهداری می شوند. این گونه ها شامل 64 گونه بومی و 43 گونه غیربومی و نمونه های جانوری هم شامل 240 پستاندار، 393 پرنده و 47 خزنده و دو زیست است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا