5شایعه‌ نادرست درباره ایرانی‌ها

در این گزارش پنج شایعه اشتباه درباره ایرانی‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه آن را می خوانید.

آیا مصرف برق ایرانی‌ها بالاتر از تمام دنیاست؟

به گفته آرش کردی، مدیرعامل توانیر، براساس آخرین آمار مصرف برق ایران در دنیا در رتبه ۱۸ است و این در شرایطی است که میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند وجود ندارد و به اعتقاد من این مساله یک نقطه ضعف بزرگ در صنعت برق است.

وی با اشاره به وضعیت صنعت برق در کشور عنوان کرد: هم اکنون ایران دارای رتبه‌های برتر در این صنعت است، چرا که از نظر ظرفیت نصب شده رتبه ایران در دنیا ۱۴ و در بین کشورهای منطقه نیز رتبه ایران دراین عرصه اول است. علاوه بر این از نظر راندمان نیروگاه نیز ایران توانسته رتبه اول را از آن خود کند.

آیا ایران روزانه بیشترین حجم زباله را تولید می کند؟

بر اساس نتایج مطالعاتی که از سوی نشریه گاردین منتشر شده است، شهر نیویورک آمریکا به عنوان پرمصرف ترین و در عین حال اسراف کارترین شهر جهان شناخته شده است؛ بدین معنی که بیشترین حجم مصرف انرژی و آب در نیویورک صورت می گیرد و در کنار آن مردم شهر نیویورک به صورت متوسط دو برابر بقیه شهرهای جهان زباله تولید می کنند، به نحوی که سالیانه ۳۳ میلیون تن زباله در این شهر تولید می شود. همچنین در میان ابرشهرهای جهان، مکزیکوسیتی پس از نیویورک، بیشترین میزان زباله را تولید می‌کند که طبق بررسی‌ها این رقم به ۱۲ میلیون تن در سال می رسد. سومین تولیدکننده بزرگ زباله در میان ابرشهرها توکیوست. این شهر نسبت به مکزیکوسیتی بیش از ۵۰ درصد بیشتر سکنه دارد اما اندکی کمتر از مکزیکوسیتی زباله تولید می‌کند. شهر بمبئی نیز با تولید روزانه ۱۱ هزار تن زباله در رتبه پنجم تولید زباله در جهان قرار دارد؛ افزایش ۵۰ درصدی زباله در کنار نبود سیستم جمع آوری زباله باعث شده تا دهلی از این منظر به عنوان یکی از آلوده ترین و کثیف ترین مناطق جهان شناخته شود.

آیا ایرانیها بالاترین ساعت حضور در شبکه‌های اجتماعی را دارند؟

ایران در ده کشور اول این لیست هم قرار ندارد و کشورهایی چون فیلیپین، برزیل، مکزیک، آرژانتین، ایالات متحده عربی، مالزی، عربستان سعودی، تایلند، اندونزی و آفریقای جنوبی در صدر این لیست هستند. نتیجه تحقیقات موسسه پژوهشی انگلیسی GlobalWebIndex از ۵هزار کاربر شبکه های اجتماعی سراسر جهان درباره رفتار آنها در فضای مجازی نشان می‌دهد کاربران اینترنت در جهان به طور متوسط روزانه ۱۰۹دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که این روند هرسال رو به افزایش است. این پژوهش، روند رو به رشد حضور در شبکه‌های اجتماعی و سپری کردن اوقات را با افزایش میزان استفاده جوانان از تلفن‌های هوشمند و راحتی کار با آن ها مرتبط می‌داند. در این میان ژاپن کاربرانش کمترین وقت را به این موضوع اختصاص می‌دهند. موضوع گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی توسط بسیاری از موسسه‌های پژوهشی مورد توجه قرار گرفته و به‌عنوان مثال آژانس جهانیWe Are Social، ۱۰ کشوری را که مردم آنها بیش از دیگر نقاط جهان در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند، معرفی کرده است. از نگاه این موسسه تحقیقاتی، به طور کلی در سطح جهان یک دقیقه از هر3دقیقه‌ای که کاربران در فضای مجازی و اینترنت سپری می‌کنند، به شبکه‌های اجتماعی و پلتفورم‌های مختلف آن اختصاص می‌یابد. از دیگر آمار جالب توجه این شرکت هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تعداد اکانت (حساب‌های کاربری) فعال هر یک از کاربران از ۳ به ۷عدد رسیده است. طبق این تحقیقات، فیلیپینی‌ها ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند به گونه‌ای که درصد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی این کشور ۴۷درصد است. کاربران فیلیپین روزانه ۲/۵ساعت از طریق رایانه های خانگی و لپ تاپ و همچنین ۲/۳ساعت از طریق تلفن هوشمند در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند که از این مدت روزانه ۷/۳ ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. برزیل هم به‌عنوان دومین کشور از نظر میزان حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است. طبق این تحقیقات، میزان کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در این کشور به ۴۹درصد رسیده است که این تعداد، روزانه حدود ۳/۳ساعت را در این پلتفورم‌ها سپری می‌کنند.

آیا مردم ایران بیشترین فحاشی را در فضای مجازی دارند؟

این باور غلط که فحاشی در فضای مجازی تنها مخصوص ایرانی هاست، اشتباه است. نتایج یک سایت بین المللی نشان می دهد که فرانسوی ها جز بد دهن ترین مردمان هستند. بعد از آنها انگلیسی ها، آلمانی ها و چینی ها در رتبه های بعدی قرار داند و باز هم خبری از ایرانی‌ها نیست.

آیا مردم ایران، قانون گریزترین مردم دنیا هستند؟

پروژه عدالت جهانی کشورهای مختلفی را با شاخص میزان قانون‌مندی و بی‌قانونی در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار داد و توانست نتایج جالبی را به دست آورد. در این تحقیقات ۱۱۳ کشور مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفتند و در هر کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسش و پاسخ شدند. معیار قانون‌مندی و یا بی‌قانونی هر فرد ۴۴ رفتار مختلف در موقعیت‌های متفاوت بود. دانمارک به عنوان قانون‌مندترین کشور جهان و ونزوئلا به عنوان بی‌قانون‌ترین کشور جهان در صدر این لیست جهانی قرار گرفتند. کشورهای دانمارک( ۸۹درصد)، نروژ( ۸۸درصد)، فنلاند( ۸۷درصد)، سوئد( ۸۶درصد)، هلند( ۸۶درصد)، آلمان( ۸۳درصد)، استرالیا (۸۳درصد)، نیوزلند( ۸۳درصد)، سنگاپور( ۸۲درصد) و انگلیس( ۸۱درصد) به ترتیب قانون‌مندترین و کشورهای ونزوئلا(۲۸درصد)، کامبوج( ۳۳درصد)، افغانستان(‌ ۳۵درصد)، مصر( ۳۷درصد)، کامرون( ۳۷درصد)، زیمباوه (۳۷درصد)، اتیوپی(۳۸ درصد)، پاکستان(۳۸درصد)، اوگاندا( ۳۹درصد) به ترتیب بی‌قانون‌ترین کشورهای جهان هستند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا