رفع چالش­های سیستم­های کامپیوتری با طرح دانشمند برگزیده جایزه مصطفی(ص)

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع­رسانی بنیاد مصطفی(ص)، پروفسور سامی­­ارول گلنبه؛ عضو آکادمی علوم ترکیه (Bilim Academy) و عضو هیات علمی کالج سلطنتی لندن، در مصاحبه ­ای با موسسه ACM به توضیح درباره دستاورد­ها و زمینه­های پژوهشی که اخیرا در آن­ها فعالیت داشته، پرداخت.

موفقیت او در زمینه طراحی شبکه‌های جی در سیستم­های کنترل کامپیوتر، باعث برطرف­شدن مشکل کمبود سیستم­های کنترل حالت محور در شبکه‌های صف و راه حل موثر آن در قالب محصول که بین دهه ­های 60 و 80 میلادی ارائه شده بود، است.

به گفته پروفسور گلنبه، او با به کارگیری طرح‌های کنترل مانند تخصیص دوباره پویا ترافیک، مسیریابی ترافیک و کنترل پذیرش، موفق به دستیابی به چندین راه­حل مجزا در قالب محصول برای این مدل­ها شده که امکان مدل­سازی و تحلیل سیستم­های تصادفی بزرگ را به او می­دهد.

با این همه، مهمترین ویژگی شبکه‌های جی می­تواند مشکلاتی مثل بهبود کیفیت همزمان سرویس‌دهی و مصرف انرژی در سیستم­های کامپیوتری توزیع شده و شبکه‌های معروف به "شبکه های بسته­ انرژی" را رفع کند.

او در مصاحبه ­اش عنوان کرد: تمرکز اصلی من در تحقیقات روی دو معضل اصلی سیستم­های کامپیوتری جهانی یعنی امنیت سایبری و مصرف انرژی منعطف شده است.

 وی در رابطه با امنیت سیستم­ها و شبکه اظهار داشت:  بهبود این چالش­ها مانند طراحی عملکرد کامپیوتر است.

گلنبه همچنین در خصوص موضوع مصرف انرژی سیستم­ها، آن را مسئله‌ای بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر میزان مصرف انرژی کامپیوترها و اینترنت برابر با مجموع مصرف برق کل آلمان و ژاپن است و تاثیر منفی صنعت فناوری­ اطلاعات در تولید دی ­اکسیدکربن از صنعت هوایی بیشتر در نظر گرفته می­شود. بنابراین اینگونه انتظار می­رود که شیوه­ های نوین در جهت رفع معضلات مصرف انرژی و کیفیت سرویس­ دهی، کارآمد باشند.

امروزه شبکه ­های پول مجازی، هر روزه کاربران بیشتری را از نقاط مختلف دنیا جذب می­کنند و به علت ماهیت بی‌نام و نشان بودن شرکت­های­ مادر، این شبکه­ها به آمار بسیار مفصلی از ایجاد (تراکنش‌های تاییدشده) و میزان استفاده هر کدام از واحدهای پولی خود نیازمند هستند، که این فرآیند انرژی عظیمی را مصرف می­کند.

گلنبه با اشاره به معضلات مصرف انرژی مثل Bitcoin ها در شبکه­های پول مجازی، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌ها،  انجام تراکنش­ها با استفاده از Bitcoin ها به اندازه مصرف برق کشور کوچکی مثل دانمارک، انرژی مصرف می­کند. اگر استفاده از این پول­ها رایج شود، میزان مصرف انرژی این فناوری­ های فعلی فوق ­العاده زیاد خواهد شد. لذا یکی از مهمترین معضلات فنی بازارهای پول ارزی، به توانایی آن‌ها در اداره تراکنش های خود به شیوه­ای قابل ارتقا و مقرون­ به­ صرفه در مصرف انرژی بستگی دارد. این مسئله یکی از چالش­های جدیدی است که محققان علوم کامپیوتری و ارزیابی عملکرد سیستم در حال کار کردن بر روی آن هستند.

وی با اشاره به جدیدترین تحقیقات خود یادآور شد: بر روی شبکه‌های عصبی­_تصادفی(RNN) با هدف شبیه‌سازی بهتر رفتارهای تصادفی و جهشی سیستم‌های عصبی­_طبیعی و همچنین به دست آوردن شناخت صحیح‌تری از مراحل محاسبه و کاهش زمان لازم برای یادگیری عمقی سیستم، تحقیقات خود را انجام می‌دهم. از این تکنیک‌ها در جستجوگر­ها نیز استفاده می­شود و به کاربران کمک می‌کند تا به جای دیدن تبلیغات و اطلاعات مورد علاقه موتورهای جستجو، دقیقا به اطلاعاتی که جستجو کرده ­اند دسترسی پیدا کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا