نحوه اثرگذاری دمای محیط بر انتخاب دی ان ای میتوکندریایی شناسایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، میتوکندری، اندامکی در سلول است که وظیفه آن تنفس سلولی و انتقال انرژی است.دی ان ای میتوکندریایی معمولا تنها از طریق مادر از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و محققان مدت ها بر این باور بودند که تنوع دنباله نوکلئوتید آن نه تاثیری بر عملکرد سلول ها دارد و نه به صورت طبیعی انتخاب می شود.

با وجود این محققان مستنداتی را به دست آوردند که نشان می دهد به طور طبیعی برخی از انواع دی ان ای میتوکندریایی در شرایط خاص نسبت به برخی دیگر ترجیح داده می شوند.
در این تحقیقات دی ان ای میتوکندریایی دو نوع مگس میوه که یکی در مناطق گرمسیری شمال استرالیا و دیگری در مناطق خنک جنوب استرالیا زندگی می کنند، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. برای این منظور مگس های میوه از مناطق مورد نظر جمع آوری شده و در بین آن ها زاد و ولد انجام گرفت تا خصوصیات این مگس ها با یکدیگر ترکیب شود. سپس این مگس ها به چهار دسته کوچکتر تقسیم شده و به طور مستقل از یکدیگر در دماهای مختلفی نگهداری شدند. دمای محیطی دو گروه از آن ها 19 و 25 درجه سانتیگراد و دمای محیطی دو گروه دیگر منطبق بر دمای دو منطقه ای بود که مگس ها از آنجا گردآوری شدند.
سپس در یک بازه سه ماهه مگس های متولد شده در این گروه ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. در نهایت مشخص شد در بین مگس هایی که در محیط گرم تر متولد شدند، نوع خاصی بیش از سایر انواع دیده می شود. همین نوع مگس ها در مناطق گرمسیری شمال استرالیا نیز متداول تر هستند.
در بین مگس هایی که هم در شرایط محیطی سرد متولد شدند، به نحو مشابهی غلبه یک نوع خاص بر سایر انواع مگس ها قابل مشاهده بود. این آزمایش نشان می دهد در شرایط خاص، به طور طبیعی برخی از انواع دی ان ای میتوکندریایی نسبت به برخی دیگر ترجیح داده می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا