آغاز عصر روبات‌های فضانورد

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در نظر دارد این روبات‌ها را در ماه اوت طی برنامه ویژه‌ای با عنوان طرح نور سبز با فضاپیماهای بدون سرنشین سویوز (Soyuz) به مأموریت اعزام کند.

در حال حاضر سازمان فضایی ناسا به‌طورجدی روی روبات‌ها برای انجام مأموریت‌های فضایی طولانی و دور از زمین حساب می‌کند. روبات‌ها همچنین پیشگامان خوبی برای انجام مأموریت‌های علمی پیش از اکتشاف انسان به شمار می‌روند.

روبات‌های پیشینی که به فضا فرستاده شدند به‌عنوان فضاپیمای ترابری مورداستفاده قرار داشتند اما بر اساس گزارش وب‌سایت RIA Novosti، دو روبات FEDOR که آزمایش‌های نهایی آن‌ها انجام‌شده است، قرار است به‌عنوان خدمه ایستگاه بین‌المللی فعالیت کنند.

تمرین برای شلیک اسلحه

سال گذشته دیمیتری روگوزین اعلام کرده بود که روبات‌های فدور آموزش‌های لازم را برای شلیک اسلحه با هر دودست خود پشت سر گذاشته و این مهارت‌ها را فراگرفته‌اند. وی در ادامه توضیحات خود افزود که این توانایی جدید می‌تواند در بهبود مهارت حرکت و تصمیم‌گیری ربات کمک کند. روگوزین عکس‌ها و یک ویدیو کوتاه این روبات‌ها را در فیس‌بوک و توییتر منتشر کرد که در آن مشخص می‌شد روبات‌های فوق‌الذکر بامهارت و دقت زیادی به اهداف موردنظر خود شلیک می‌کنند.

در پی اعلام این خبر، موجی از ابهام و وحشت در رابطه با ماشین‌های قاتل و کشنده در بین مخاطبان ایجادشده بود که روگوزین نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و به مردم اطمینان داد روسیه تنها به ساخت هوش مصنوعی می‌اندیشد و به‌هیچ‌عنوان قصد ساخت و طراحی روبات‌های قاتل و مرگبار را ندارد. وی در یک توئیت که طی ماه آوریل منتشر شد اعلام کرد: «تمرین شلیک کردن در حقیقت یک روش برای آموزش اولویت‌ها به هوش مصنوعی و روبات‌ها است تا بتوانند به نحو بهتری تصمیم‌گیری کنند. ما اطمینان داریم هوش مصنوعی یک ترمیناتور و قاتل ویرانگر نخواهد شد.»

سایر مهارت‌ها

این روبات‌های فضانورد در کنار مهارت‌های مربوط به تیراندازی، دوره‌های آموزشی و تمرین‌هایی برای بلند کردن اجسام سنگین، پردازش عملیات حفاری با مته، تمرین فشار، نصب لامپ، راه رفتن مستقیم، فروکردن کلید در قفل و باز کردن در و همچنین رانندگی را پشت سر گذاشته‌اند. این روبات‌ها در ابتدا به‌عنوان روبات‌های امداد و نجات طراحی‌شده بودند اما مهندسین طراح آن پیشنهاد استفاده نظامی از آن‌ها را ارائه کردند.

پیشینه روبات‌ها در فضا

سازمان‌های فضایی مختلف سراسر جهان ازجمله سازمان فضایی ناسا طی سال‌های گذشته روی طراحی روبات‌هایی باقابلیت انجام مأموریت‌های فضایی کارکرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ سازمان فضایی ایالات‌متحده آمریکا، یک روبات انسان‌نما با نام Robonaut 2 به مأموریت فضایی در ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام کرد. این روبات را می‌توان نخستین نمونه روبات انسان‌نمای ماهر و چالاک که به فضا رفت، محسوب کرد.

در ماه ژوئن و طی پانزدهمین مأموریت اسپیس ایکس به ایستگاه بین‌المللی فضایی، یک روبات مجهز به هوش مصنوعی با نام CIMON را به مأموریت فرستاد. فضانوردان ایستگاه فضایی توانستند تعامل خوبی با این روبات برقرار کرده و از وی در مأموریت‌های مختلفی استفاده کنند. به‌این‌ترتیب مشخص شد چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در مأموریت‌های ایستگاه بین‌المللی فضایی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه روبات‌های هوشمند می‌توانند فشار کار آن‌ها را کاهش داده و کار فضانوردان را ساده کنند. ارزیابی می‌شود که استفاده از روبات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند پیامدهای مهمی برای مأموریت‌های طولانی‌مدت فضایی داشته باشد. سازمان فضایی ناسا مدت‌هاست که مشارکت بالقوه روبات‌ها در مأموریت‌های فضایی را به رسمیت می‌شناسد.

ساشا کونگیو الیس (Sasha Congiu Ellis)، از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا، در این رابطه اعلام کرد: «در حال حاضر سازمان فضایی ناسا به‌طورجدی روی روبات‌ها برای انجام مأموریت‌های فضایی طولانی و دور از زمین حساب می‌کند. روبات‌ها همچنین پیشگامان خوبی برای انجام مأموریت‌های علمی پیش از اکتشاف انسان به شمار می‌روند.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: techtimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا