برج سازی‌های بی‌رویه، بلای جان خیابان ولیعصر شد

عبدا… مستوفی در کتاب شرح زندگی در اوایل سال ۱۳۲۰ درباره وضعیت درختکاری در خیابان ولیعصر این چنین نوشته است: « در این خیابان به فاصله هر دو متر یک اصله چنار و بین هر دو چنار هم یک بوته گل سرخ کاشته شود».

در طول سال های اخیر از تعداد درختان، نهرها و مسیل ها به دلیل ساخت و سازهای فراوان و بروز نارسایی های محیط زیستی کاسته شده است. این در حالی است که همین درختان می توانند به عنوان تنفس گاه این کلانشهر در تصفیه هوا و افزایش تعداد روزهای هوای پاک تاثیرگذار باشند.

در این شرایط باید برای حفظ و نگهداری از این درختان اقدام های مناسب انجام داد. شایان ذکر است که تمامی درختان خیابان ولیعصر از شناسنامه و پلاک برخوردار هستند، اما به طور طبیعی این درختان به آفت زدگی و بیماری های فراوان دچار شده‌اند. در این وضعیت انتظار می رود که مسوولان امر بیش از قبل این درختان را مورد رسیدگی قرار دهند.

بر اساس گفته های رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شهر تهران برای جایگزین کردن این درختان قرار است تعدادی چنار از اصفهان به تهران آورده و به جای درختان آفت زده و خشک شده خیابان ولیعصر کاشته شوند. هدف از این اقدام این است که خیابان ولیعصر مانند گذشته سرسبزی، صفا و طراوت خود را حفظ کند.

در روزهای اخیر هم مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گفت:« شیوع آفت سرطان رنگی علت قطع درختان خیابان، ولیعصر است و تا پایان سال ۹۷ تمام درختان چنار، ولیعصر جایگزین می شود».

درختان خیابان ولیعصر؛ قربانی برج سازی‌های بی رویه

جدا از این مسایل، برج سازی های بی رویه نیز بلای جان درختان ولیعصر (عج) است. دکتر آقاخانی، پژوهشگر و استاد برجسته گیاه شناسی در این زمینه گفت: وقتی در خیابان ولیعصر بلند مرتبه سازی و تغییرهای حاشیه خیابان‌ها انجام می شود، نباید انتظار داشت که درختان این خیابان دوام بیاورند.

وی افزود: وضعیت درختان ولیعصر (عج) تفاوتی با وضعیت سایر درختان سطح شهر تهران ندارد. همه درختان این خیابان از نوع چنار است. درصورتی که درختان چنار بسیار زیادی در دیگر خیابان های شهر تهران خشک و قطع شده اند. مساله ای که باعث شده درختان این خیابان توجه همگان را جلب کند این است که خیابان ولیعصر (عج)  به عنوان هویت تاریخی و طبیعی برای شهر تهران محسوب می شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه طبیعت محورانه در شهرسازی وجود ندارد. شهر در اختیار مهندسان و پیمان کارانی قرار گرفته که منافع مادی برای آنها در اولویت است. در نیم قرن اخیر هیچ تغییری در مدیریت پارک ها و فضای سبز شهر تهران اتفاق نیفتاده و ما همچنان فضای سبز شهر تهران را -با جمعیت و آلودگی زیادی که دارد- با الگویی غلط مدیریت می کنیم و نتیجه این نوع نگاه بحرانی شدن تمام فضای سبز شهر تهران است.

این پژوهشگر اظهار داشت: رویشگاه طبیعی درخت چنار در کنار رودخانه ها است، این درخت باید در منطقه ای رشد کند که آب جاری و زلال وجود داشته باشد و از همه مهمتر بقای ریشه های درخت چنار به تنفس و قارچ های خاک بستگی دارد. وقتی در مسیر خیابان ولیعصر و دیگر خیابان ها بلند مرتبه سازی و تغییراهای حاشیه خیابان ها انجام می شود نباید انتظار داشت که درختان این خیابان دوام بیاورند و متاسفانه هر روز تعداد بیشتری از این درختان را از دست خواهیم داد.

دکتر آقاخانی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از نابودی درختان خیابان ولیعصر گفت: اگر مدیریت فضای سبزشهر تهران از متخصصان آشنا به علم روز و با توجه به کم آبی و پدیده گرم شدن زمین استفاده کند عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

به گفته وی، چنارهای خیابان ولیعصر قربانی همان نگاهی شده اند که در مورد دیگر درختان شهر وجود دارد. متاسفانه مدیریت یکپارچه شهری که بتواند همه عناصر توسعه شهری، فضای سبز و آینده شهر تهران را با هم دربر بگیرد وجود ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا