توسعه شهری و چالش‌های جهانی پیش رو

کارن ستو (Karen Seto) یک متخصص علوم شهرنشینی و تغییرات سرزمینی است که در دانشکده مطالعات جنگل و محیط‌زیست دانشگاه ییل (Yale University) به امر تدریس و پژوهش مشغول است. وی سرپرستی مطالعاتی در مورد تأثیرات کاهش شهری تغییرات آب‌وهوایی برای پنجمین گزارش ارزیابی پنل بین‌المللی تغییرات آب‌وهوا در سال ۲۰۱۴ را بر عهده داشت.

برخی از کشورها، سیاست‌های یکپارچه شهری را برای توسعه مناسب در دستور کار قرار داده‌اند. در این سیاست‌ها از مطالعات میان‌رشته‌ای استفاده‌شده که این امر واقعاً تأثیر مثبتی روی شهرها می‌گذارد.

چالش‌های شهرنشینی برای جامعه و محیط‌زیست چیست؟

هر هفته جمعیت شهری حدود ۱٫۵ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. تا اواسط قرن فعلی، تعداد زیادی از مردم جهان، در شهرها زندگی کرده و این روند کل سیاره ما را شامل شده و شهرها همه‌جا را اشغال خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود حدود یک‌سوم جمعیت جدید جمعیت شهری در سه کشور – نیجریه، چین و هند به وجود آمده و این کشورها شاهد بیشترین رشد شهری خواهند بود.

وقتی‌که در مورد مقیاس این تغییر فکر می‌کنم، ابعاد آن تقریباً نامفهوم است. این مسئله تمامی جنبه‌های زندگی را متأثر کرده و البته برخی از این تغییرات خوب خواهد بود. از منظر دیگر اما ما شاهد زندگی صدها میلیون نفر هستیم که از فقر خارج‌شده و به آب بهداشتی، بهبود بهداشت، انرژی مدرن و دیگر خدمات ضروری دسترسی خواهند داشت. درعین‌حال، شهرهای بیشتری در حال آزمایش توانایی ما برای مدیریت هستند. متأسفانه با انفجار توسعه اقتصادی، افزایش مصرف همراه با افزایش آلودگی، بیش‌ازحد و نابرابری همراه است.

آیا تحقیقات شهری دارای توانایی پاسخگویی به نیازهای شهرنشینی سریع است؟

ما برای پاسخگویی و داشتن واکنش مناسب برای این سرعت و مقیاس شهرنشینی مجهز نیستیم. علم شهری برای ایجاد یک چارچوب به‌منظور جمع‌آوری رشته‌های مختلف برای رسیدگی به مسائل گوناگونی مطرح است. بهداشت و محیط‌زیست ازجمله مهم‌ترین موضوعات شهری محسوب می‌شوند.

چالش دیگ پیش روی ما، فقدان یک سیستم برای تأمین بودجه تحقیقات بین‌رشته‌ای است. به‌عنوان‌مثال، ما باید بدانیم که اشکال شهری – مانند طرح ساختمان‌ها و استفاده از زمین – برای انسجام اجتماعی و همچنین سلامت و محیط‌زیست سودمند هستند. اگر شما یک پروژه بین‌رشته‌ای در اختیار نداشته باشید، می‌توانید شکل شهری را برای گروهی از افراد و نه لزوماً همه مردم، بهینه‌سازی کنید. بااین‌حال، بودجه‌های اختصاص داده‌شده عمدتاً در یک‌رشته واحد قرار دارند.

چرا مطالعه الگوهای مربوط به سکونت شهری مهم است؟

الگوهای استفاده از زمین در داخل و خارج از شهرها با بسیاری از پارامترهای زیست‌محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، حمل‌ونقل و استفاده از انرژی و همچنین چگونه مردم رفت‌وآمد و دسترسی آن‌ها به فضای سبز و هوای پاک در ارتباط است. این موارد، پیامدهای خوبی برای سلامت اجتماعی، سلامت انسان و محیط‌زیست دارد. تنظیم آینده سکونتگاه‌های شهری به بسیاری از سیاست‌های ملی و محلی بستگی دارد. در بسیاری از کشورها، مانند ایالات‌متحده آمریکا، سیاست‌های شهری در ایدئال نبوده و یا در بخش‌هایی به‌صورت تصادفی شاهد مطلوب بودن شرایط هستیم.

از سوی دیگر ما شاهد هستیم که برخی از کشورها، سیاست‌های یکپارچه شهری را برای توسعه مناسب در دستور کار قرار داده‌اند. در این سیاست‌ها از مطالعات میان‌رشته‌ای استفاده‌شده که این امر واقعاً تأثیر مثبتی روی شهرها می‌گذارد.

در چین، جمعیت شهری با افزایش در حدود دویست و پنجاه میلیون، یعنی کمتر از ۲۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین اگر آن‌ها یک استراتژی ملی برای حفظ محصولات کشاورزی و زمین‌های زراعی نداشته باشند، این موضوع بر تنوع زیستی و تولید کشاورزی آن‌ها تأثیرات نامطلوب و زیان باری خواهد داشت. سیاست‌های ملی توسعه شهری به کشورها کمک می‌کند تا تنوع زیستی خود را حفظ کرده و زمین‌های کافی برای کشاورزی در اختیار داشته باشند.

من یک پسر ۱۱ ساله دارم و هنگامی‌که به شرایط جهان زمانی که وی به ۵۰ سالگی می‌رسد فکر می‌کنم، نگران می‌شوم. تغییرات آب‌وهوایی، ظهور شهرهای پرجمعیت و ناپدید شدن تنوع زیستی… من به او نگاه می‌کنم و می‌دانم که ما توانایی ساختن دنیای بهتری را؛ داریم. این چیزی است که من در مورد همه دوره‌ها و زمان‌ها به آن فکر می‌کنم.

نقش شهرها در شکل دادن به پایداری جهانی چیست؟

مهم‌ترین سؤال این است که نگونیم شهرها چه‌کاری می‌توانند انجام دهند بلکه باید بپرسیم شهرها چه‌کاری باید انجام دهند؟ این موضوعی است که در مورد نیویورک یا سیدنی یا شانگهای یکسان بوده و باید گفت که آن‌ها باید اقداماتی در این زمینه انجام دهند. شهرها باید به اهداف مشترکی متصل شوند. شهر A چه‌کاری می‌تواند انجام دهد که شهر B قادر به انجام آن نباشد؟ چگونه می‌توان منابع خود را برای تأثیر مثبت بیشتر ترکیب کرد؟

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs)، به‌منظور حفاظت از این سیاره و بهبود مستمر زندگی برای نسل‌های آینده، در این زمینه بسیار قدرتمند است. بیشترین بخش‌های این اهداف، شهرها را به سمت توسعه پایدار هدایت می‌کنند. هدف شماره ۱۱ این برنامه در مورد شهرها و جوامع پایدار است. هدف شماره ۶ بر مسئله آب پاک و بهداشتی، هدف شماره ۷ به موضوع انرژی ارزان و مقرون‌به‌صرفه، هدف شماره ۸ به کار مناسب و رشد اقتصادی، هدف شماره ۹ در حوزه صنعت، نوآوری و زیرساخت و هدف شماره ۱۲ در مورد مسئولیت مصرف و تولید و هدف شماره ۱۳ به اقدامات اقلیمی اختصاص دارد. همه این موارد برای شهرهای پایدار ضروری هستند.

چگونه تحقیقات علمی تلاش می‌کنند تا شهرهای پایدار را بسازند؟

برای دانشمندان به‌طور پیش‌فرض مهم است که با تصمیم‌گیری‌های محلی کار کنند، اما بدون مشارکت سیاست‌گذاران ملی، بسیار دشوار است که هر چیزی که در سطح محلی منطبق است، اجرا شود. برای دستیابی به این موضوع، نیاز به تعامل بیشتر در همه مقیاس‌ها و در سراسر رشته‌ها وجود دارد. تطبیق محلی معمولاً اتفاق می‌افتد، اما در مقیاس بسیار کوچک. ما باید چگونگی تسریع این مسئله را کشف کرده و درک کنیم.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا