فرودگاه های آینده: چهره شما، گذرنامه شما

تصور کنید بعد از یک پرواز خسته کننده 13 ساعته از لس آنجلس به سیدنی و در شرایطی که می خواهید به سرعت از فرودگاه خارج شوید، مجبور هستید در صف طولانی کنترل گذرنامه منتظر بمانید!

با هدف کاهش مدت انتظار در صف کنترل گذرنامه، استرالیا به یکی از پیشگامان فناوری کنترل مرزی هوشمند تبدیل شده است.

در سال 2007، SmartGates (گیت های هوشمند) در 8 فرودگاه بین المللی اصلی این کشور راه اندازی شد. این گیت های هوشمند علاوه بر بررسی گذرنامه، اسکنی از چهره فرد تهیه و هویت وی را تأیید می کنند.

مسافرانی که وارد استرالیا می شوند، از باجه های مخصوص برای اسکن گذرنامه الکترونیک (ePassport) استفاده می کنند. گذرنامه الکترونیک علاوه بر داشتن صفحات معمولی شامل نام و نام خانوادگی و ملیت فرد، دارای صفحه ویژه ای است که عکس دیجیتالی مسافر درون ریزتراشه (microchip) ذخیره شده است.

دوربین فناوری SmartGates در فرودگاه کانبرا برای اسکن چهره و تطبیق آنی با اطلاعات ذخیره شده مسافر

مسافر پس از اسکن گذرنامه، وارد گیت هوشمند (SmartGate) برای اسکن چهره می شود. دوربین های تعبیه شده در بالای هر گیت، مشخصه های بیومتریک چهره مانند فاصله میان چشم ها، بینی و دهان را اندازه گیری می کند.

این اطلاعات با عکس دیجیتالی ذخیره شده در گذرنامه (که در باجه قبل اسکن شد) تطبیق داده می شود و درصورت تأیید، فرد می تواند وارد خاک استرالیا شود.

راه اندازی این گیت ها در فرودگاه های بین المللی اصلی استرالیا باعث کاهش قابل توجه صف های انتظار شده است؛ به عنوان مثال، در ساعت های بسیار شلوغ فرودگاه، هر گیت می تواند تا 150 مسافر را در ساعت کنترل کند.

در ادامه روند توسعه کنترل مرزی هوشمند در استرالیا، طی ماه های مه و ژوئن 2017 (اردیبهشت و خرداد 96)، نخستین فناوری مهاجرتی بدون تماس (contactless) جهان در فرودگاه بین المللی کانبرا (استرالیا) راه اندازی شد.

در این سیستم، نیاز به ارائه گذرنامه حذف شده و تنها از فناوری تشخیص چهره (facial recognition) برای تأیید هویت مسافران استفاده می شود. براین اساس، چهره فرد اسکن شده و با اطلاعات ثبت شده قبلی مطابقت داده می شود. به زودی، مرحله دوم آزمایش عملکرد این سیستم در فرودگاه کانبرا آغاز می شود.

سیستم های بیومتریک (زیست سنجی) تنها برای کنترل مرزها مورد استفاده قرار نمی گیرند. فرودگاه سیدنی قصد دارد از این فناوری تشخیص چهره در خطوط هوایی کانتاس (Qantas) – بزرگ ترین خط هوایی استرالیا – برای سرعت بخشیدن به فرآیند پذیرش مسافران استفاده کند.

در مرحله نخست آزمایش این طرح، مسافران پروازهای بین المللی خطوط هوایی کانتاس می توانند اسکن چهره و گذرنامه خود را در یک باجه مخصوص (در هنگام پذیرش مسافر و تحویل بار) انجام دهند. در این شرایط، بدون نیاز به کنترل مجدد گذرنامه، به راحتی سوار هواپیما خواهند شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: cnet

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا