باستان شناسان اسرائیلی در پی تخریب مسجدالاقصی

شیخ محمدحسین، یکی از مقامات مذهبی فلسطینی و مفتی شهر قدس، به‌تازگی نسبت به انجام حفاری‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در نزدیکی مسجدالاقصی هشدار داده و خواستار توقف آن شد. این مقام مذهبی فلسطینی، ضمن فاجعه‌آمیز دانستن کاوش‌های باستان شناسان اسرائیلی در محوطه تاریخی موسوم به تپه معبد (Temple Mount) که در نزدیکی مسجدالاقصی قرار دارد، هدف نهایی از این پروژه را تغییر سیمای شهر و هویت آن دانست.

مفتی شهر بیت‌المقدس ضمن فاجعه‌آمیز دانستن کاوش‌های باستان شناسان اسرائیلی در محوطه تاریخی موسوم به تپه معبد (Temple Mount) که در نزدیکی مسجدالاقصی قرار دارد، هدف نهایی از این پروژه را تغییر سیمای شهر و هویت آن دانست.

شیخ محمدحسین در اظهارات خود، حفاری‌های باستان شناسان اسرائیلی را در راستای تخریب میراث اسلامی قلمداد کرده و به‌طور خاص به کاوش‌های در حال انجام در قصر امویان واقع در شمال موزه اسلامی و غرب مسجدالاقصی اشاره کرد.

وی در بیانیه‌ای رسمی، هدف انجام این اقدامات به‌ظاهر علمی و باستان‌شناسانه مقامات اسرائیلی را، نابودی و تخریب سازه‌های اسلامی و تاریخی این منطقه دانست. مفتی شهر قدس همچنین جستجوی باستان شناسان اسرائیلی برای کشف معبد باستانی بنی‌اسرائیل در این محل را یک نمایش صوری و ظاهری دانسته و بهانه‌ای برای تصرف و تخریب آثار باقی‌مانده از تمدن اسلامی عنوان کرد.

در این بیانیه نسبت به تخریب مسجدالاقصی هشدار داده‌شده و کاوش‌های باستان‌شناسی در مجاورت این مسجد، خطرناک توصیف‌شده است. این خطر به‌طور ویژه در صورت بروز هر نوع زمین‌لرزه‌ای در منطقه می‌تواند منجر به تخریب سازه مسجدالاقصی شود.

وی از کشورهای عربی و اسلامی و همچنین دولت‌های جهانی و سازمان ملل متحد خواستار برخورد قاطع و سریع با دولت اسرائیل شده و از آن‌ها درخواست کرد تا با اعمال فشار بر رژیم اشغالگر قدس، از تداوم این پروژه که قطعاً منجر به افزایش تنش‌های موجود در منطقه خواهد شد، جلوگیری کنند.

در طول حکومت خلفای اموی و در فاصله سال‌های ۶۶۱ تا ۷۵۰ میلادی، مجموعه‌ای از شش کاخ به در منتهی‌الیه جنوب و غرب مسجدالاقصی ساخته شد تا به‌عنوان مقر اداری برای مدیریت بیت‌المقدس و مسجدالاقصی مورداستفاده قرار گیرند.

این قصرها در دوران امویان و با استفاده از بقایای آثار سنگی به‌جای مانده از امپراتوری روم ساخته‌شده است. مسجدالاقصی در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس قرار دارد و یکی از اماکن مقدس اسلامی به شمار می‌رود. از سوی دیگر بر اساس باور یهودیان، بقایای مهم‌ترین معابد دین یهود در زیرمجموعه مسجدالاقصی قرارگرفته است.

مسجدالاقصی پیش از خلافت دو حاکم بنی‌امیه یعنی عبدالملک بن مروان و پسرش ولید بن عبدالملک، چندان توسعه‌یافته نبوده و به «حرم قدسی شریف» معروف بود. در سال ۶۹۱ میلادی، عبدالملک بن مروان مسجدالاقصی را در مساحت فعلی آن توسعه داد و مهم‌ترین بنای آن معروف به قبةالصخره را ساخت.

 گروهی از یهودیان اعتقاددارند که بقایای معبد هیکل در زیر ساختمان امروزی مسجدالاقصی قرار دارد و برخی تندروهای یهودی نیز برای تخریب مسجدالاقصی و احیای آن معبد تلاش می‌کنند که این موضوع با توجه به قداست این محل برای مسلمانان، موجب بروز منازعات فراوانی شده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: jpost

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا