یک سوم اسلحه دنیا به خاورمیانه صادر می‌شود

تسلیحات جنگی مدرن به نوعی نیاز ملت ها برای دفاع از خود محسوب می شود و به همین علت نیز شرکت های سازنده تسلیحات جنگی همواره در مسیر پیشرفت بوده اند و سودهای مستمر و بالایی نیز کسب کرده اند.  در ادامه 10 شرکت برترتسلیحات مدرن جهان معرفی و بیشترین میزان صادرات آن به کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

1.لاکهید مارتین: این شرکت در واقع بزرگترین تامین کننده جنگ افزارهای دولت آمریکا محسوب می شود. در شرکت لاکهید مارتین بالغ بر 117000 نفر مشغول به کار هستند. مقر اصلی این شرکت در مریلند واقع است. شهرت این کمپانی به خاطر ساخت جت های جنگنده غیر قابل رهگیری مثل C-130 هرکولز و C—5 گلکسی و فالکن جنگنده F-16 و جت راپتور F-22 است. ساخت سیستم جنگی Aegis نیز بر عهده این شرکت بوده که به خوبی قادر است دشمن را رهگیری و نابود کند.از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت می توان به ساخت موشک های ویرانگری مثل تاد و PAC-3 اشاره کرد. با وجود این تعداد محصولات چشمگیر جای تعجبی وجود ندارد که این شرکت در رتبه اول برترین شرکت های تسلیحاتی جهان قرار گرفته است.

2. بوئینگ: همه ما با هواپیماهای خاطره انگیز بوئینگ 747، 777، 787 خاطره داریم اما برای اینکه جایگاه مستحکم تری در بازار جهانی داشته باشد، این شرکت در حوزه نظامی نیز ورود کرده است. این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکت های آمریکا در زمینه ساخت جت های جنگنده محسوب می شود چرا که در سال 1916 تاسیس شده است. این شرکت به ساخت جت های جنگنده، هلی کوپترهای جنگی آپاچی و جنگنده سوپر هورنت F-18 که یکی از مدرن ترین جنگنده های حال حاضر دنیا محسوب می شود، مشغول است. این شرکت همچنین به تامین سوخت جنگنده های نیروی دریایی آمریکا نیز می پردازد.

3. BAE Systems: این شرکت در واقع سومین شرکت برتر تسلیحاتی جهان محسوب می شود که چندین کشور در آن سهامدار هستند. محصولات این شرکت تنوع زیادی دارند و خدماتی در زمینه هوافضا، امنیت و جنگ افزارهای نظامی برای مصارف دفاعی نیز ارایه می دهد. بازار اصلی این شرکت انگلستان،هندوستان، استرالیا و عربستان سعودی است. قطعات اصلی جنگنده تایفون و جت جنگنده F-35 صاعقه 2 را این شرکت تامین می کند. این شرکت در سال 1999 با نام مارکونی الکترونیک سیستمز به ثبت رسید و بعدها با سازمان هوافضای انگلستان ادغام شد و تحت نام شرکت فعلی به فعالیت پرداخت. تمرکز اصلی این شرکت روی ساخت ادوات جنگی برای نیروی دریایی، مهمات، جنگ افزارهای زمینی است.این شرکت یکی از پویاترین شرکت های حاضر در زمین ساخت تسلیحات جهان به شمار می رود و هر روز شاهد پیشرفت های جدیدی در آن هستیم.

4.ریتون : شرکت ریتون بیشتر به خاطر ساخت موشک های پاتریوت خود معروف است که هر یک از این موشک ها ارزشی معادل 2-3 میلیون دلار دارند. دفتر مرکزی این شرکت در ماساچوست واقع است و سال تاسیس آن به 1928 بر می گردد.این سازمان در واقع موشک هایی برای تمامی رده های نظامی آمریکا می سازد. ریتون به عنوان بزرگترین تولید کننده موشک های قابل رهگیری در جهان مشهور است و به همین دلیل توانسته در رتبه خوبی در بین برترین شرکت های تسلیحاتی دنیا قرار گیرد.

5.نورثراپ گرومن: بالغ بر 65000 نفر در این شرکت کار می کنند و حوزه فعالیت اصلی آن ساخت تانک های جنگی، جت های جنگنده، ماهواره، فناوری های اطلاعاتی  و دیگر ادوات جنگی است. این شرکت به خاطر ساخت بمب افکن معروف خود در جهان یعنی B2 spirit stealth معروف است که در حالت stealth یا خنثی سازی قادر به خنثی کردن بمب های هسته ای حرارتی و بمب های مرسوم دیگر است. این شرکت در سال 1994 تاسیس شده و در خاک آمریکا قرار دارد.

6.جنرال داینامیکز: جنرال داینامیکز یکی از بزرگترین شرکت های جنگ افزار سازی در جهان است. موشک های کروز تام هاک و برخی دیگر از تسلیحات سنگین جنگی، که در ارتش و نیروی دریایی آمریکا به کار می روند از ساخته های این شرکت محسوب می شوند. جان فیلیپ هولند در سال 1899، این شرکت را در آمریکا بنا کرد.

7. EADS/ گروه ایرباس: ساخت جنگنده فوق مدرن تایفون برخاسته از کمپانی ایرباس است که اکنون به شرکتی چندملیتی متشکل از چند کشور اروپایی تبدیل شده است. این شرکت در شهر تولوز فرانسه واقع شده است.هلی کوپتر ببر یورو نیز اصالتا از ساخته های این شرکت محسوب می شود. این هلی کوپتر در جنگ های افعانستان، بالی و لیبی شرکت داشته است.

8. یونایتد تکنولوژی: این شرکت از ساخت آسانسور و کشنده ها به ساخت بمب و جنگنده ها و ناوهای جنگی رسید. این شرکت در کارهای بشردوستانه نیز به اندازه تولیدات نظامی فعال است. این شرکت مسوول ساخت تسلیحات جنگی برای 27 کشور جهان است. این شرکت در خاک آمریکا مستقر و در سال 1934 تاسیس شده است.

9.فینمکانیکا: شرکت ایتالیایی فیمکانیکا در سال 1948 در رم پایتخت این کشور تاسیس شد. از زمان تاسیس این شرکت، مسوولیت تامین جنگ افزارهای سنگین برای صنایع دفاعی ایتالیا و مشتریان بین المللی بر عهده این شرکت بوده است. این شرکت بیشتر شهرتش را مرهون ساخت هلی کوپترهای وستلند آگوستا است. دولت ایتالیا با در دست داشتن 32.45 درصد از سهام این شرکت به عنوان بزرگترین سهامدار آن محسوب می شود.

10. تالس: بخشی از این شرکت فرانسوی تحت مالکیت دولت فرانسه بوده و در سال 2000 تاسیس شده است. این شرکت در زمینه ساخت موشک های ستاره ای که به عنوان سریع ترین موشک های کوتاه برد ضد هوایی جهان نیز مشهور هستند. تالس، تامین کننده تجهیزات فوق قدرتمند جنگی برای نیروی دریایی سلطنتی انگلستان نیز است. یکی دیگر از مسوولیت های این شرکت این است که همواره کلیه دپارتمان های نیروی دریایی فرانسه را به روز نگه دارند.

آمریکا؛ بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان

آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان، بزرگ‌ترین صنعت تولید تسلیحات را نیز در اختیار دارد. چهار شرکت از پنج شرکتی که بیشترین درآمد را از تولید تسلیحات و تجهیزات دفاعی کسب می‌کنند، در آمریکا واقع هستند. هنگامی‌که دولت آمریکا به کشورهای دیگر سلاح صادر می‌کند، تولیدکنندگان عمده تسلیحات در آمریکا (غول‌هایی نظیر لاکهید، جنرال داینامیکز،  ریتون و بوئینگ) نیز تسلیحات را طبق دستورالعملی با مدیریت وزارت دفاع این کشور تامین می‌کنند. سپس، این تسلیحات مستقیما به کشورهای دیگر فروخته می‌شود.

یک سوم صادرات اسلحه جهان به خاورمیانه می‌رود

طبق گزارش موسسه صلح سیپری، دولت ایالات متحده آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات در پنج سال گذشته بوده است. دریافت‌کنندگان نزدیک به یک سوم از صادارات اسلحه در این مدت، کشورهای خاورمیانه بوده‌اند.

به گزارش این موسسه میزان خرید و فروش تسلیحات در پنج سال گذشته در مقایسه با فاصله‌ی زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است. علت این افزایش به‌ ویژه صادارت تسلیحات بیشتر به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بوده است.

طبق گزارش موسسه سیپری، ایالات متحده آمریکا ۳۴ درصد از بازار تسلیحات را در دست دارد و با این حساب بزرگ‌ترین فروشنده و صادرکننده تسلیحات در جهان است.

آمریکا در طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میزان فروش تسلیحات خود را در مقایسه با پنج سال پیش از آن ۲۵ درصد افزایش داده و به مجموعا۹۸ کشور جهان سلاح فروخته و صادر کرده است.

ایالات متحده با توجه به قراردادهای تسلیحاتی که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بسته شدند، توانست میزان فروش تسلیحات خود را به بالاترین میزان از دهه ۹۰ میلادی به این سو برساند.

اگرچه روسیه در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با پنج سال پیش از آن به میزان هفت درصد کمتر تسلیحات فروخته است، اما همچنان پس از آمریکا در رتبه‌ دوم بزرگ‌ترین فروشندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش سیپری ۲۲ درصد از بازار تسلیحات جهان در دست روسیه است.

آلمان پس از فرانسه چهارمین فروشنده‌ بزرگ تسلیحات در جهان محسوب می‌شود. میزان فروش و صادرات تسلیحات از آلمان اما در پنج سال گذشته کاهشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. نکته در خور توجه آنکه میزان صادارت تسلیحات آلمان به خاورمیانه در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با پنج سال پیش از آن دو برابر شده است.

هند و عربستان سعودی؛ بزرگترین خریداران تسلیحات

کشور هند همچنان با سهمی ۱۲ درصدی از کل بازار تسلیحات، بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان است. در گزارش موسسه سیپری در این رابطه از جمله آمده است: «تنش‌های میان هند و پاکستان و همچنین میان هند و چین سبب شده است که میزان تقاضای هند برای خرید تسلیحات افزایش یابد، چرا که خود قادر به تولید اسلحه نیست.»

همچنین دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان عربستان سعودی است. میزان واردات تسلیحات به این کشور در پنج سال گذشته در مقایسه با پنج سال بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ سه برابر شده است. مصر، امارات متحده عربی و چین در این رده‌بندی در رتبه‌های بعدی جای دارند.

طبق گزارش سیپری، کشور چین در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۲۰ درصد کمتر از پنج سال پیش از آن تسلیحات وارد کرده است، اما این کاهش بیش از همه از افزایش تولید داخلی اسلحه در خود چین ناشی می‌شود.

افزایش تولید تسلیحات در عین حال افزایش میزان صدور تسلیحات از چین را در پی داشته که در پنج سال گذشته صعودی ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. پاکستان، الجزایر و بنگلادش از جمله خریداران اصلی تسلیحات از چین هستند.

آنگونه که در گزارش سیپری آمده، کشورهای اروپایی در پنج سال گذشته به میزان ۲۲ درصد کمتر تسلیحات وارد کرده‌اند.

افزایش فروش تسلیحات آمریکایی در دوره ترامپ

بر اساس آمارهای کنگره ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ جزو روسای جمهوری بوده که بیشترین میزان قراردهای فروش سلاح را در دهه‌های اخیر به ثبت رسانده است. در این بین بیشترین میزان فروش تسلیحات نظامی و مهمات ایالات متحده آمریکا به  کشور کانادا بوده است. پس از کانادا، به ترتیب کشورهای بحرین و عربستان سعودی در رده دوم و سوم قرار گرفته اند. پس از عربستان، کشوری که بیشترین میزان خرید سلاح از ایالات متحده را به خود اختصاص داده انگلستان است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا