ریگ پاشی، بهترین راهبرد مهار ریزگردهاست

به گزارش سیناپرس، پروفسور پرویز کردوانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بیابانزایی روز به روز در ایران تشدید می شود و پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق نابود شده و بیشتر روستاها که باید محلی برای رونق گردشگری باشند از بین رفته است.

وی اظهارداشت : نظریه مالج پاشی در سال 1342 برای مهار ریزگردها در جهان ارایه شد و اکنون دیگر اثر ندارد و به گفته صاحبنظران، این طرح 13 عیب بزرگ دارد که یکی از آن ها دوام نداشتن برای مهار شن و ماسه های روان است.
این چهره ماندگار علم جغرافیا ادامه داد : ریگ پاشی یک طرح نوآوری جدید در رفع تنش بیابانزایی و نابودی کانون فرسایش بادی در نقاط پر تنش کشور است که از سوی خودم مطرح شده است.
به گفته وی اجرای طرح ریگ پاشی به صورت نمونه در مناطق کویری گرمسار در مدت کوتاه اجرایی و این مناطق چند هزار هکتاری در آینده نزدیک مکانی زیبا برای گردشگران و کویرنوردان می شود.
وی اظهارکرد : طوفان گرد و غبار در مناطق مختلف کشور امان مردم را بریده است و مسوولان می تواند با تخصیص اعتبار به موقع که در واقع میزان پرداختی طرح ریگ پاشی کمتر از مالچ پاشی است، در افزایش رفاه اجتماعی بکوشند.
کردوانی اضافه کرد : طرح ریگ پاشی به غیر از تپه های بزرگ ماسه ای در تمام مناطقی که کانون ریزگردها باشد، قابل اجراست.
این صاحبنظر گرمساری ادامه داد : تنش بیابانزایی متاسفانه در استان هایی مانند اردبیل و آذربایجان شرقی که روزگاری بسیار پر بارش بودند هم وجود دارد که بهترین راهبرد برای رفع این چالش مدیریت صحیح و به کار انداختن فکر است.
وی تصریح کرد : همانطوری که ایران بسیاری از فناوری های را از کشورهای دیگر منتقل می کند باید مردم هم نوآوری کنند و ایده های جدید برای رفع مشکلاتی که گریبانگرشان شده است، ارایه دهند.
پدر کویر شناسی ایران بیان داشت : کویر در ایران یک نعمت است اما قدرش را نمی دانیم و با مدیریت های اشتباه، این گنج پنهان را نابود کرده ایم.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا