بهبود عملکرد باروری در مردان با عمل واریکوسلکتومی

ارتباط بین بیماری واریکوسل و ناباروری مردان، ابتدا در اواخر قرن 19 کشف شد، هنگامی‌که پزشکی به نام بنت، یک پیشرفت در کیفیت اسپرم را پس از اصلاح واریکوسل دوجانبه یک بیمار گزارش کرد. واریکوسل درواقع یک اتساع غیرعادی و پیچیدگی رگ‌هایی است که بیضه را تخلیه می‌کنند. مشاهده شده است که ترمیم این ناهنجاری، اثر مثبتی بر روی فرایند تشکیل نطفه دارد.

واریکوسل درواقع یک اتساع غیرعادی و پیچیدگی رگ‌هایی است که بیضه را تخلیه می‌کنند. مشاهده شده است که ترمیم این ناهنجاری، اثر مثبتی بر روی فرایند تشکیل نطفه دارد.

بسیاری از مطالعات گزارش داده‌اند که عمل جراحی موسوم به «واریکوسلکتومی»، عملکرد سلول‌های لیدیگ را بر اساس سطح تستوسترون بهبود می‌دهد. در بین مکانیزم‌های درگیر در کنترل سطح تستوسترون بیضه، دما بسیار مهم است. اشکال در سیستم خنک‌سازی در رگ‌های کیسه بیضه در حین واریکوسل باعث افزایش دما در آن می‌شود. بر این پدیده می‌توان با واریکوسلکتومی، غلبه کرد و باور بر این است که درمان واریکوسل می‌تواند تولید تستوسترون را افزایش دهد.

با توجه به این موضوع، محققینی از مرکز علوم تولیدمثل پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مطالعه‌ای پژوهشی، تأثیر عمل واریکوسلکتومی را بر روی سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم در مردان نابارور مبتلابه واریکوسل ارزیابی کرده‌اند.

در این تحقیق آینده‌نگر، 115 مرد نابارور با واریکوسل سطح 2 و 3 و 240 مرد بارور به‌عنوان گروه کنترل، حضور داشتند. بیماران و مردان بارور، نمونه‌های خونی ارائه دادند و محققین سطح تستوسترون خون آن‌ها را مقایسه کردند. پارامترهای اسپرم (مانند غلظت، تحرک و ریخت‌شناسی) با استفاده از راهنمای WHO ارزیابی شدند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، مردان بارور، میانگین سطح تستوسترون بالاتری نسبت به مردان نابارور، پیش از جراحی داشتند، اگرچه این اختلاف معنادار نبود.

میثم جنگ خواه، محقق بخش جنین‌شناسی مرکز تحقیقاتی تولیدمثل پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و همکارانش که این پژوهش را انجام داده‌اند، می‌گویند: «یک رابطه خطی معنادار بین سن و سطح تستوسترون در بین گروه کنترل مشاهده شد اما چنین رابطه‌ای در گروه واریکوسل مشاهده نشد. همچنین، یک همبستگی معنادار بین تستوسترون کلی و اندازه بیضه راست در مردان نابارور مبتلابه واریکوسل، پیش از جراحی دیده شد».

این محققان می‌افزایند: «بر اساس یافته‌های ما، عمل واریکوسلکتومی باعث افزایش غیرمعنادار در سطح تستوسترون می‌شود. به‌علاوه هجوم و تحرک اسپرم به‌صورت غیرمعناداری پس از جراحی افزایش یافت. اگرچه، افزایش غلظت اسپرم پس از جراحی، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر شد».

به گفته جنگ خواه و همکارانش: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که واریکوسلکتومی می‌تواند پارامترهای اسپرم مانند غلظت اسپرم را بهبود بخشیده و سطح تستوسترون خون را افزایش دهد، هرچند این افزایش ازنظر آماری معنادار نیست. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که این درمان برای بهبود عملکرد بیضه‌ها در ارتباط با واریکوسل، لازم است».

یافته‌های فوق را نشریه انگلیسی‌زبان International Journal of Fertility & Sterility متعلق به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی منتشر نموده است.

گزارش: دکتر محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility & Sterility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا