گامی در جهت امکان پذیری سفرهای فضایی طولانی مدت برداشته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، بسیاری از آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی در حال فراهم آوردن مقدمات سفر انسان به مریخ و زندگی در آنجا هستند.

اقامت طولانی در فضا برای انسان با پیشرفت های علمی امروز امکان پذیر نیست. تامین سوخت مورد نیاز برای سفرهای فضایی بلند مدت و انتقال اکسیژن کافی برای فضانوردان از مهمترین چالش های سفرهای فضایی طولانی مدت است.
محققان برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده اند و مطالعات جدید نشان می دهد با تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن می توان اکسیژن و سوخت مورد نیاز (از طریق هیدروژن) را تامین کرد. این دستاورد علمی در گرانش صفر و با استفاده از یک ماده نیمه رسانا و نور خورشید یا ستارگان امکان پذیر است.
محققان بر این باورند این روش به صرفه، بسیار ایمن تر از حمل موشک و فضاپیما با سوخت اضافی است؛ چراکه در این حالت برای تامین سوخت، آب همراه فضا پیما حمل می شود و امکان انفجار در این حالت وجود ندارد.
برای تجزیه آب به دو عنصر تشکیل دهنده آن یعنی اکسیژن و هیدروژن در فضا، دو روش وجود دارد. روش اول همان الکترولیز است که مشابه آن در زمین نیز صورت می گیرد. این کار با استفاده از محلول الکترولیت و سلول های خورشیدی برای جمع آوری و ذخیره نور خورشید صورت می گیرد.
الکترولیز آب در زمین به این صورت انجام می شود که آب با کمی مایع الکترولیت مخلوط می شود، سپس جریان الکتریسیته به سمت آن هدایت می شود، در این حالت آب به دو عنصر تشکیل دهنده یعنی اکسیژن و هیدروژن تجزیه می شود و هر عنصر در اطراف یک الکترود جمع می شود.
روش دوم برای تجزیه آب در فضا، روش فتو کاتالیست یا همان کاتالیزگر نوری است. در این روش یک ماده نیمه رسانا وارد آب می شود و ذرات نورکه فوتون نام دارند را جذب می کند. انرژی فوتون ها توسط الکترون های موجود در نیمه رسانا جذب می شود و با استفاده از خاصیت مواد نیمه رسانا و طی یک فرآیند فیزیکی، اکسیژن و هیدروژن تشکیل می شود. این فرآیند کاملا برگشت پذیر است و می توان با استفاده از این روش و با ترکیب هیدروژن و اکسیژن آب تولید کرد.
این دستاورد علمی رویای سفرهای فضایی طولانی مدت را یک گام بلند به واقعیت نزدیک می کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا