تفاهم نامه حمایت از متخصصان و دانشمندان غیرمقیم حوزه نفت وگاز امضا شد

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این تفاهم نامه امروز یکشنبه با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رییس جمهور در هشتادوهفتمین نشست هم اندیشی مدیران گروه صنعتی دانش بنیان پتروپارس امضاء شد.

استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، ترغیب، تسهیل و ایجاد انگیزه برای بازگشت دانش آموختگان و محققان غیرمقیم به کشور، فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب و توسعه فناوری های نوظهور و جذب مهارت ها، تکنیک ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین توسط متخصصان غیرمقیم به داخل کشور، از اهداف این تفاهم نامه مشترک هستند. 

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت فراهم ساختن ظرفیت فعالیت نخبگان غیرمقیم از طریق ایجاد زیست بوم کارآفرینی افزود: تعداد بسیار زیادی از افراد برجسته ایرانی ،خارج از کشور هستند و از حیث منابع انسانی هیچ گونه کمبودی نداریم، فقط کافی است نشانه های مثبت و انگیزه لازم را در این افراد ایجاد کنیم. 

این تفاهم نامه با حضور دکتر ستاری و توسط مهندس علی مرتضی بی رنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری به نمایندگی از معاونت علمی و مهندس محمدجواد شمس مدیرعامل پتروپارس به امضا رسید.

*** لزوم انگیزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه

ستاری با بیان اینکه کشوری که بخواهد کارخانه داری کند، احتیاجی به دانشگاه ندارد و نیازمند صنعت نیست، گفت: دانش را نمی توان خرید و صرف لحاظ کردن یک بند در قراردادها تحت عنوان ارتباط باصنعت، به واسطه پول دادن و ارائه آموزش هایی به چند نفر انتقال فناوری شکل نمی گیرد. 

وی بیان کرد:همان طور که همواره فکر می کردیم صرف تاسیس دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها، این ارتباط شکل می گیرد ولی این اتفاق نیفتاد، چون اگر انگیزه ای از دل صنعت ودانشگاه کشور نجوشد، این ارتباط شکل نخواهد گرفت.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ضمن بیان این مطلب که ما اعتقاد نداریم که همه استادان دانشگاه ها بروند کار تجاری کنند، افزود: تجاری کردن فرآیندی پیچیده است که لازمه آن ارائه ضمانت نامه ها، حسن انجام کار، رعایت همه روش های خاص تجاری سازی و مهم تر از همه، فرهنگ تجاری سازی است لذا درصد کمی می توانند در این کار موفق باشند.

***تامین درآمدهای دانشگاه از محل ارتباط با صنعت

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به این که دانشگاه ها باید بخش قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و قراردادهای ارتباط با صنعت تامین کنند، بیان کرد: ما بر اساس فرهنگ نادرست نفتی، دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی ایجاد کردیم که 100درصد درآمد خود را از دولت دریافت می کنند، در حالی که در اقتصاد دانش بنیان دانشگاه باید با فروش فناوری و عقد قرارداهای ارتباط با صنعت و پژوهشگاه ها با فروش پتنت و لایسنس تامین کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ضمن بیان این که پژوهشگاه ها محل تولید مقاله نیستند، بلکه برای حل مشکلات جامعه از جمله صنعت به وجود آمده اند، گفت:در حالی که 20 سال پیش، شرکت های نفتی حرف اول را در دنیا می زدند، اما امروزه بر اساس آن چه که با عنوان شرکت های دانش بنیان در دنیا مطرح است، شرکت های صاحب دانش و ارزش افزوده حاصل از آن ، جزو برترین شرکت های دنیا هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا