تزریق کلسیم و ویتامین D در بازسازی و تحلیل استخوان فک موثر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،نتایج پژوهش‌های دکتر مسعود سیفی استاد بخش ارتودانتیکس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درکتاب "بایومتریال درمهندسی بافت دهان و دندان" در سال ۲۰۱۷ که برای اولین بار توسط WP زیرشاخه Elsevier منتشر شده است، به چاپ رسید.

دکتر سیفی نویسنده اصلی این فصل و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه در این رابطه اظهار کرد: با توجه به تأثیر متابولیت‌های استخوانی در حرکات ارتودنسی دندان‌ها، متغیرهای مختلفی با آزمایش  روی نمونه‌های حیوانی، بررسی شده اند که حاصل چندین سال پژوهش است.

وی به تأثیر تزریق کلسیم و ویتامین D در بازسازی و تحلیل استخوان اشاره کرد و افزود: این موارد نقش بسزایی نیز در فرایند تحلیل و بازسازی ریشه دندان، متعاقب تحلیل ریشه ناشی از ارتودنسی دارند. پروستاگلاندین (Prostaglandins) ماده شیمیایی شرکت کننده در حرکت ارتودنسی دندان‌هاست که تزریق فراورده آن می‌تواند سبب افزایش حرکت دندانی شود و این حرکت دندانی می‌تواند سبب افزایش تحلیل ریشه شود.

در این پژوهش‌ها بررسی شده است که تزریق کلسیم و ویتامین D  تا چه میزان می‌تواند باعث کاهش تحلیل ریشه شود؛ اما به اصل حرکت ارتودنسی لطمه‌ای وارد نکند. باتوجه به اینکه پاسخگویی به این مسئله به صورت تئوریک امکان پذیر نیست؛ روش تجربی روی حیوانات آزمایشگاهی انتخاب شده است.

سیفی افزود: در این مقاله به تأثیر برخی از هورمون‌ها در متابولیسم استخوان پرداخته شده است، ازجمله هورمون تیروئید که یکی از هورمون‌های بسیار تأثیرگذار محسوب می‌شود. در این تحقیقات اثرات بسیار جالب توجهی پس از تزریق هورمون تیروئید بر نمونه آزمایشگاهی مشاهد شده است، یعنی پس از تزریق این هورمون، حرکت ارتودنسی به‌علت افزایش ریمودلینگ (تحلیل و بازسازی) استخوان، افزایش یافته است و تحلیل ریشه دندان، علیرغم افزایش حرکت دندانی؛ کاهش داشته است.

هورمون دیگری که تاثیر آن مورد بررسی قرار گرفته است، هورمون‌های جنسی (Gonadal) است که در تکامل استخوان و متابولیسم آن نقش دارند و همین تأثیرگذاری بر حرکت ارتودنسی دندان، تحلیل ریشه و رشد فکین و قاعده جمجمه نیز محرز است که با پژوهش های تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

سیفی در ادامه خاطرنشان کرد: اصولا حرکت ارتودنسی دندان‌ها با فشار دندان به دیواره استخوانی و فشرده شدن عروق خونی آغاز می‌شود و متعاقب آن نکروز (مرگ سلولی) استریل بافتی روی می‌دهد. به منظور مقابله با این فرایند، فاکتور رشدی فیبربلاست (FGF) که در ایران توسط موسسه رویان تولید می‌شود بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی تجویز شد و نتیجه این مداخله بسیار جالب توجه بود و با شیب (گرادیان) غلظتی FGF، حرکت ارتودنسی دندان‌ها افزایش یافت و با همان گرادیان (شیب) غلظتی، در تحلیل ریشه دندان کاهش صورت گرفت.

در این مقاله تأثیری که داروهای بیس‌فسفونات (در سرطان های استخوان به علت تحلیل شدید استخوان تجویز می‌شوند) بر تحلیل و بازسازی استخوان و ریشه دندان دارند، با توجه به تأثیر مدت زمان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته این محقق، چشم انداز دیگر در حرکات دندانی فرایند التهابی آن است، بدین معنی که متعاقب حرکت دندانی و بسته شدن عروق، مرگ سلولی و پس از آن التهابات ناشی از آن روی می‌دهد. داروهای ضد التهاب که در حین درد بیمار ارتودنسی تجویز می‌شوند، می‌توانند در فرایند حرکت دندانی تداخل کنند. همچنین فرایند تحلیل ریشه نیز التهابی است که تجویز داروهای ضدالتهاب، مقدار و نوع آن می‌تواند در کنترل، کاهش یا افزایش حرکات ارتودنسی و تحلیل ریشه ناشی از آن، تأثیرگذار باشد.

سیفی درپایان ابراز امیدواری کرد: نتایج این تحقیقات بتواند در ارتقای دانش ارتودنسی و تغییرات بافت استخوان و دندان در اثر مواد فارموکولوژیک مؤثر باشد.

کتاب "بایومتریال در مهندسی بافت دهان و دندان" درسال ۲۰۱۷ برای اولین بار توسط WP(Woodhead Publishing) زیرشاخه Elsevier چاپ شده است. در این کتاب که حاصل تلاش نویسندگان اصلی دکتر لعبت طیبی و دکتر کیوان محرم زاده است، مقالات علمی و پژوهش های نویسندگان ایرانی (مقیم ایران و خارج از کشور) و غیرایرانی گردآوری شده است. این کتاب در ۲۸ فصل در چهار زمینه بایومتریال، استراتژی های مهندسی بافت، مهندسی بافت نرم دهان و دندان و مهندسی بافت سخت دهان و دندان تدوین شده است. فصل ۲۸ این کتاب با عنوان تأثیر مواد فارماکولوژیک بر ریمودلینگ (تحلیل و بازسازی) استخوانی با چشم انداز تجربی، توسط دکتر مسعود سیفی استاد بخش ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری دکتر لعبت طیبی و دکتر پریسا امجدی تدوین شده است.

این بخش دارای ۱۰ سرفصل بوده و هریک از سرفصل ها حاصل تجربیات پژوهشی نگارنده اصلی و همکاران پژوهشی وی (دکتر الهام ضیایی متین، دکتر بهنام اسلامی، دکتر علی لطفی، دکتر مریم نظری، دکتر زهره خاوندگار، دکتر مریم عشیری، دکتر مهدی هدایتی، دکتر بهاره عزتی، دکتر رویا آقایی پور، دکتر سهراب آصفی، دکتر مهدی روادگر، دکتر محمد رضا بدیعی) است.

 این فصل از کتاب مذکور، حاصل بیست سال پژوهش نویسنده و همکاران وی در زمینه حرکت دندان و تحلیل ریشه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا