علم در 27تیرماه

  • روز بین المللی نلسون ماندلا

در نوامبر ۲۰۰۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 18 جولای، روز تولد نلسون ماندلا ،رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را به پاس خدمات وی در رواج فرهنگ صلح، روز جهانی "نلسون ماندلا" اعلام کرد.نلسون ماندلا به جهان آموخت که کرامت زنان و مردان تنها بنیانی است که می‌توان جوامعی عدالت‌محور را بر پایه آن بنا نهاد. او به ما نشان داده است که صلح، یک ایده‌آل و یا مبحثی انتزاعی نیست، بلکه یک سبک زندگی است؛ روشی برای تعامل با دیگران و با جهان است.

  • كشف ماهيت كهكشان راه شيری

ويليام هرشل، ستاره‏ شناس برجسته انگليسي در 25 نوامبر 1738م به دنيا آمد. پس از آشنايى با نجوم، تحقيقات متعددي در اين باره انجام داد تا اين‏كه تصميم گرفت براي خودش تلسكوپي بسازد. وي پس از ساخت تلسكوپ موفق شد به رصد ستارگان بپردازد. او ثابت كرد كه كهكشاني كه به آن راه شيري مي‏گويند، مركب از ستارگاني است كه منظومه شمسي هم جزئي بسيار كوچك از آن محسوب مي‏شود و همه اجرام اين منظومه با يك‏ديگر در فضا حركت مي‏كنند. هرشل هم‏چنين، سياره اورانوس را نيز كشف كرد. ويليام سرانجام در 25 اوت 1822 در 84 سالگي در گذشت.

  • تولد رابرت هوك

رابرت هوك متولد18ژوئن1635 است. وی عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفهٔ علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی است که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر دو زمینه تجربی و تئوری ایفا کرد.وی در 3مارس 1703درگذشت.

  • تولد هندریک آنتون لورنتس

هندریک آنتون لورنتس متولد 18ژوئیه 1853 بود . وی فیزیکدان هلندی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1902 برای کشف اثر زیمان است که در 4 فوریه 1928 درگذشت.

  • تولد کورنی ژان فرانسوا هیمانس

کورنی ژان فرانسوا هیمانس متولد 28مارس 1892 بود . وی فیزیولوژیست بلژیکی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1938 برای اندازه گیری فشار خون و انتقال اکسیژن به مغز است که در  18 ژوئیه 1968 درگذشت.

  • تولد رولد هوفمان

رولد هوفمان متولد 18ژوئیه 1937 است. وی شیمیدان لهستانی- آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 1981 برای تحقیقات در حوزه مکانیسم‌های واکنش ‌های آلی- معدنی و معرفی قانون isolobal analogy است.

  •  تولد هرتموت میشل

هرتموت میشل متولد 18ژوئیه 1948 است. وی بیوشیمیست آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی 1988 برای تعیین ساختار سه بعدی یک مرکز واکنش فتوسنتزی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا