ضرورت تولید واکسن‌های نوین با ظهور بیماری‌های جدید

هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید واکسن داشته‌ایم اما امروزه با وضعیت مطلوب فاصله داریم. البته این فاصله زیاد نیست اما با توجه به اینکه امروزه کشور ما یکی از تولیدکنندگان واکسن به شمار می‌آید، لازم است که با یک همت همگانی بتوانیم فناوری‌های تولید واکسن‌های جدید را که در دنیا عرضه می‌شود، در داخل کشور ایجاد کنیم.

ضرورت تجهیز صنعت واکسن سازی به دانش روز دنیا

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با بیان اینکه صنایع تولیدی داخل کشور از جمله صنعت واکسن سازی باید خود را به دانش روز مجهز کنند و همگام با پیشرفت علوم مختلف توسعه یابند گفت: ظهور بیماری‌های جدید مستلزم تولید واکسن های جدید است و وزارت بهداشت به عنوان متولی تامین سلامت مردم، به دنبال تقویت ظرفیت‌های واکسن سازی در کشور است.

وی واکسن را یکی از اقلام استراتژیک و بسیار ضروری حوزه سلامت نام برد و افزود: تولید واکسن های مورد نیاز در داخل کشور، وابستگی ما را به واکسن های خارجی کمتر می‌کند و باید بتوانیم تا جایی که ممکن است واکسن های ضروری و مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم.

نباید نگاه تجاری به صنعت واکسن‌سازی داشته باشیم

چندی پیش دکتر علی اسحاقی، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در چهلمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی در این خصوص گفت: واکسن‌سازی مانند سایر صنایع تولیدی در کشور نیست و به عنوان صنعتی استراتژیک مطرح بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاه تجاری به صنعت واکسن‌سازی داشته باشیم، گفت: سلامتی جامعه را که توسط واکسن برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تامین می‌شود، نمی‌توان با دلار و هزینه‌های صرف‌شده اندازه گرفت.

وی نیاز به علوم بین رشته‌ای و تکنیک‌های بالا در صنعت واکسن سازی را از موارد مهم عنوان کرد و تجهیزات با فناوری‌های بالا، مدیریت و تمرکز علمی بالا، پیچیدگی مقررات جهانی در تولید واکسن، عدم امکان جذب نخبگان، عدم حمایت‌های لازم و به موقع از موسسه، جایگاه تشکیلاتی و ضعف ارتباطات موسسه و مواردی از این دست را از موارد مهم برای پیشرفت و توسعه موسسه و صنعت واکسن‌سازی در کشور برشمرد که باید به آن توجه شود.

اسحاقی با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه به جایگاه موسسه رازی و صنعت واکسن سازی در کشور داشته باشیم، ادامه داد: واکسن می‌تواند به عنوان زبان دیپلماسی قوی برای کشور باشد و نفوذ فرهنگی کشور به سایر نقاط جهان با صادرات واکسن افزایش یابد.

رییس موسسه رازی ضمن اشاره بر لزوم بروزرسانی تجهیزات موسسه و تخصیص بودجه در این زمینه، گفت: برنامه استراتژیک با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی شریف برای موسسه تدوین شده که افزایش سهم بازار جهانی واکسن‌های دام و طیور، افزایش سهم درآمدی از بخش‌های غیرتولیدی که همان فروش فناوری و تجاری‌سازی است و مواردی از این قبیل از اهداف این برنامه محسوب می‌شود.

ایران کشوری موفق در تولید واکسن است

دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه در علم پزشکی هر روز واکسن‌های جدید تولید می‌شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم یک واکسن را به صورت آماده از کشورهای دیگر خریداری کنیم، محصولی را می‌خریم که با قیمت خیلی گران وارد کشور می‌شود؛ ولی اگر در کشور آن واکسن را تولید کنیم، دیگر نیاز نیست منتظر ورود تکنولوژی از دیگر کشورها باشیم و ارز بیشتری را صرفه‌جویی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر در امر تولید واکسن یکی از کشورهای موفق بوده‌ایم و امیدواریم در آینده نیز نه تنها کودکان در کشور خودمان با واکسن‌های ایرانی واکسینه شوند، بلکه کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از منافع واکسن‌های تولیدی ایران بهره‌مند شوند.

وی گفت: هم اکنون واکسن "پنوموکوک" و واکسن "روتاویروس" دو واکسن خیلی مهمی هستند که کاملا به صورت متمرکز به دنبال ساخت آن‌ها هستیم، "پنوموکوک" و "روتاویروس" به ترتیب عامل اسهال و عفونت‌های تنفسی نظیر ذات‌الریه هستند؛ این دو واکسن از واکسن‌های اولیه‌ای هستند که بر روی ساخت آن‌ها متمرکز شده‌ایم و در این راستا با اجازه مقام معظم رهبری، 100 میلیون دلار از  صندوق ذخیره ارزی برداشت شده و برای تامین این دو واکسن اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: از دیگر واکسن‌هایی که برنامه ساخت آن در حال بررسی است، واکسن فلج اطفال تزریقی است؛ با توجه به اینکه نیاز داریم این واکسن را به صورت تولید داخل داشته باشیم، اقدامات خوبی در زمینه تولید آن انجام شده است و پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بیش از نیمی از مراحل اولیه تولید واکسن هاری انسانی در انستیتو پاستور را گذرانده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در بازه زمانی 2 تا 2.5 سال به بازار عرضه خواهد شد که این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که مراحل تولید آن به خوبی شروع شده و پیش رفته است.

رشد چشمگیر تامین تجهیزات ساخت واکسن و داروهای جدید

خرداد امسال دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: یکی از بحث هایی که بعد از برجام شاهد رشد چشمگیر آن بودیم موضوع تامین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن و داروهای جدید بوده است  به طوری که در عرض دو تا سه سال گذشته توانستیم انواع سانتریفیوژهای مورد نیاز صنعت داروسازی و واکسن سازی را برای وزارت بهداشت تامین کنیم البته ما انجام این اقدام ها را وظیفه خود می‌دانیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا