حسگر زیستی که ویروس منتقل شده از پشه ها را شناسایی می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این حسگر شامل یک الکترود است که توسط ماده ای با سطح وسیع پوشیده شده است. هنگامی که نمونه زیستی یک پشه آلوده به ویروس روی این ماده قرار می گیرد، دی. ان. ای و آر. ان. ای ویروس با آن پیوند برقرار می کند.

این پیوند موجب تغییر مقاومت سطحی الکترود می شود که توسط حسگر قابل تشخیص است. این حسگر از طریق محاسبه میزان تغییر مقاومت الکترود، قادر است انواع مختلف ویروس ها را تشخیص دهد.
این ابزار با هزینه ای کمتر از روش های مورد استفاده فعلی، امکان تشخیص سریع انتقال ویروس توسط پشه ها را فراهم کرده و زمینه را برای دخالت سازمان های محلی و جلوگیری از شیوع بیماری ها فراهم می کند. مهمترین کابرد این حسگر برای تشخیص مالاریا است.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا