نقش استرس در افزایش بیماری های مرگبار کبدی

پژوهش های گذشته نشان داده اند که استرس عامل مهمی در ابتلای افراد به بیماری هایی چون چاقی ، فشار خون بالا  و بیماری های قلبی – عروقی است . با این پیش زمینه ، محققان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) انگلستان مطالعات و بررسی های جدیدی را در رابطه وجود  ارتباط بالقوه بین استرس و بیماری کبدی آغاز کردند .

این پژوهشگران پس از بررسی داده های جمع آوری شده از یک نظرسنجی حاوی 166 هزار نفر شرکت کننده در انگلستان و مطالعه روند سلامتی آن ها ، به وجود یک ارتباط غیر مستقیم بین استرس و ایجاد بیماری کبدی دست پیدا کردند .

دکتر تام راس (Tom Russ) از مرکز علوم مغز بالینی (Centre for Clinical Brain Sciences) دانشگاه ادینبورگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این موضوع  اعلام کرد : " با ادامه پیدا کردن این پژوهش ها شواهد و مدارک بیشتری در مساله ارتباط بین ذهن و بدن و اثرات مخربی که اضطراب و استرس به عنوان عامل روانی می تواند بر سلامت جسمانی افراد داشته باشد ، به دست آمد . "

علاوه بر پریشانی روانی ، دیگر عوامل سلامتی و تندرستی از قبیل شاخص توده بدن ، دیابت و انتخاب نوع و سبک زندگی ناسالم با مصرف الکل ، نیز در ایجاد این بیماری نقش خواهد داشت . محققان متذکر شدند که رابطه ای بین استرس و بیماری های کبدی وجود دارد و داده های به دست آمده از این بررسی ها ، این مساله را مشخص می سازد اما نمی توان ارتباط مستقیمی را در آن ها نشان داد . به طور کلی می توان گفت که استرس برای سلامتی بدن مضر است .

دکتر راس در رابطه با این موضوع می گوید : " با این که ما نمی توانیم دلیلی بر وجود رابط مستقیم اثر استرس بر بیماری کبدی ارائه دهیم ، اما در وجود این ارتباط شکی نداریم . برای به دست آوردن این مساله نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه دیده می شود . "

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Gastroenterology به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا