بخش R and D صنعت دامپزشکی باید تقویت شود

دکتر پیام محبی، عضو اصلی و رییس جامعه دامپزشکان ایران در گفت و گو با خبرنگار رسایش گفت: هدف از برگزاری بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و اولین نمایشگاه تخصصی دامپزشکی و تکنولوژی های نوین(ایران وت) تقویت ارتباط درون گروهی دامپزشکان و برقراری ارتباط آنان با متخصصان سایر کشورهاست تا ضمن بکارگیری ما از دانش و تکنولوژی کشورهای پیشرو، آنان نیز با دانش ایرانی آشنا و از تکنولوژی‌های ما بهره مند شوند.
رییس و بنیانگذار اولین بیمارستان حیوانات خانگی کشور درباره دانش دامپزشکی ایران افزود: دانش دامپزشکی، یکی از رشته‌های قدیمی و کهن کشورمان است. این رشته پیش از صنعتی شدن، نشان از سرو کار داشتن انسان با دام دارد. با مراجعه به کتاب های قدیم در می یابیم افرادی مانند ابوعلی سینا عملا پزشک و دامپزشک بوده اند. از آن زمان تاکنون بحث سلامت دام در ایران مطرح است که موجب سلامت انسان می شود.
وی افزود: اهمیت این مساله باعث شده است تا شرکت های بزرگ روی بازار ایران نظر خاصی داشته باشند. در واقع رشد صنعت دامپزشکی در کشور نسبت به سایر صنایع خیلی بیشتر بوده است. هم اکنون صنعت دامپزشکی ایران در خاورمیانه رتبه نخست را دارد و ما در خیلی زمینه ها مانند صنعت طیور پیشرفت داشته ایم به طوری که هم اکنون ایران یکی از قطب های طیور صنعتی جهان به حساب می آید و  این دانش هم روز به روز قوی تر می شود. هرچند این صنعت قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است اما به دلیل مشکل های اقلیمی که اکنون با آن مواجه هستیم، گاهی یک سری بیماری ها مانند آنفلوآنزا در کشور شیوع پیدا می کند که ما نمی توانیم کار خاصی برای آن مساله انجام دهیم.
وی بیان کرد: همچنین هم اکنون در بحث حیوان های خانگی نیز بازار جدیدی  در ایران در حال شکل گیری است. از سوی دیگر ما به دانش بیشتری در این زمینه نیاز داریم چراکه بازار دامپزشکی در کشور هم اکنون به سمت بازار درمان های انفرادی در حیوان های همراه سوق پیدا کرده است لذا برگزاری چنین کنگره و نمایشگاهی می تواند زمینه ساز پیشرفت بازار باشد و نقش بسیار مهمی در انتقال این دانش ایفا کند.
وی گفت:هم اکنون ضرورت دارد بخش R&D(تحقیق و توسعه) صنعت دامپزشکی ایران تقویت شود و با مدیریت بهتر، بومی سازی دانش، صنعت دامپزشکی ایران به جایگاه خوبی دست پیدا کند. ما باید بر اساس نیاز کشورمان تحقیقاتی داشته باشیم و بر اساس آن باید بازارمان را توسعه بدهیم. البته با  مساله جهانی شدن دیگر نیازی نیست ما از ابتدا دوباره چرخ یا سیستم رادیولوژی پیشرفته بسازیم. ما می توانیم از آن دانش بهره ببریم. کاری که دامپزشکان و پزشکان هم اکنون انجام می‌دهند این است که خودشان به نحوی تولید دانش می کنند؛ شاید ابزار آنها خارجی باشد اما دانش مورد نیاز کشور را بر اساس شرایط اقلیمی ایران بومی سازی می کنند. اتفاقی که هم اکنون در حال روی دادن است. البته فرایند آن زمان بر است و نیاز به پشتکار زیادی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا