شناسایی بخش مربوط به ریتم سخن گفتن در مغز

محققان دانشگاه دوک (Duke University) در ایالات متحده امریکا طی پروژه ای مطالعاتی موفق به کشف نقطه ای در مغز انسان شده اند که ریتم سخن گفتن را پردازش کرده و به درک بهتر و دقیق تلفظ فرد کمک می کند .

تیمی از این محققان با استفاده از سخن گفتن به زبان خارجی ، یک الگوریتم کامپیوتری را برای جدا کردن و دوباره چیدن صداهای این اصوات و نحوه بیان آن ها به کار بردند . آن ها به استدلال نظری در مورد شیارهای شقیقه بالایی مغز جایی که با اجزای صدا سرو کار دارند ، پرداختند .

توباس اوراس (Tobias Overath) استاد یار روان شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه دوک در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این فرایند مغزی اعلام کرد : " ما واقعا زمان زیادی را صرف پیدا کردن شیارهای شقیقه بالایی مغز کردیم تا از اثر آن در پردازش خاص سخن گفتن مطمئن شویم . "

در بررسی های فعالیت مغز ، این محققان از صداهای محیط طبیعی و صداهای تقلید سخن گفتن در حالی که زبان خاصی را نشان نمی داده ، استفاده کردند . قابل توجه است که واکنش شیارهای شقیقه بالایی مغز نسبت به این دو صدا ، مختلف بوده به طوری که سرعت و ریتم صدا را تحت تاثیر مسیر پردازش مغز قرار می داده است .

این تیم پژوهشی در نظر دارد تا در آینده از گفتار با معنی زبانی استفاده کرده و به ارزیابی مسیر شیارهای شقیقه بالایی مغز که به فرآیند صداها کمک می کند ، بپردازد .  

لازم به ذکر است که شرح کامل این تحقیقات  و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Nature Neuroscience به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا