خروج از بن بست های محیط زیستی و اکولوژیکی، نیازمند دانش های نوین است

 اسکندر امیدی نیا در کارگاه آموزشی ایمنی زیستی اظهار داشت: با توجه به این نیاز کشور لازم است فناوری های زیستی ارتقاء یابند.وی با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی زیستی در کشور، گفت: امروز نگاه عمومی به سوی محیط زیست و حفاظت از ارزش های آن نگاهی ارزشمند است اما واقعیات علمی را نباید با فرضیات نادیده گرفت.

هماهنگ کننده ملی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی ادامه داد: فضای علمی با گفتمان زنده است، باید برای یافتن زبان مشترک میان فعالان محیط زیست و متخصصان بیوتکنولوژی تلاش کنیم در غیر اینصورت ممکن است کشور دچار خسارت های جبران ناپذیری شود.
وی به پروتکل کارتاهنا اشاره کرد و گفت: هدف پروتکل کارتاهنا کمک و همیاری برای تضمین سطح مناسب حفاظت در زمینه انتقال، به کارگیری و استفاده ایمن از موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته حاصل از زیست فناوری های نوین است.
امیدی نیا، افزود: پیش‌نویس پروتکل کارتاهنا اولین بار درسال 1995، در دومین اجلاس اعضای کنوانسیون تنوع زیستی (COP) در جاکارتا شکل گرفت اما در سال 1999به نشست فوق العاده کنوانسیون (Ex COP)در شهر کارتاهنا در کلمبیا ارائه شد و از همان تاریخ پروتکل ایمنی زیستی به پروتکل کارتاهنا معروف شد.
وی با اشاره به اینکه ایران در سال 2001 این پروتکل را امضاء کرد و از سال 2004 ملزم به اجرای آن شد افزود: از 198 کشور، 171 کشور ملزم به اجرای این پروتکل شده اند که نشاندهنده اهمیت دستاوردهای زیست فناوری و دامنه عمل این پروتکل است.
امیدی نیا اظهار داشت: به رغم وضوح بسیاری از مطالب در این پروتکل و قانون ایمنی زیستی کشور، این پروتکل هنوز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است اما مقوله هایی مانند استفاده پایدار از تنوع زیستی با محوریت سلامت انسان بر اساس مستندات معتبر علمی، اتخاذ اقدامات و استراتژی های مناسب برای تنظیم، تدبیر و توسعه کاربری آنها برای اجتماعات بومی و محلی از مهمترین فرازهای این پروتکل به شمار می روند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی ایمنی زیستی افزود: این کارگاه از برنامه های توانمند سازی دبیرخانه ایمنی زیستی است که در راستای سیاست ها و چشم اندازهای قانون ایمنی زیستی و اجرای وظایف قانونی سازمان محیط زیست برگزار شد.
امیدی نیا ابراز امیدواری کرد در آینده خیلی نزدیک با برگزاری نشست، همایش، سمینار و حتی کنگره علمی این موضوع را از منظرهای مختلف مورد بحث قرار دهیم تا به کارگیری این فناوری در این حوزه توسعه یابد.
رئیس دانشکده محیط زیست کرج ادامه داد: اگر به تاریخ اخیر شکل گیری و راه اندازی دوره های تخصصی در کشور نگاه کنیم می بینیم که پس از دفاع هشت ساله، رشته بیوتکنولوژی در انستیتو پاستور ایران با کمک موسسه های پیشرو مانند انستیتو رازی، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه شریف و انستیتو پاستور شکل گرفت و حتی مذاکرات سند زیست فناوری در اوایل دهه هفتاد هم آغاز شد.
وی افزود: این سند در اوایل دهه هشتاد توسط رییس جمهور وقت ابلاغ شد، دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ سوم خرداد 1380پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا را امضا و این پروتکل در تاریخ 29مرداد 1382توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و متعاقب آن طراحی قانون ایمنی زیستی در کشور شکل گرفت و در سال 1388 قانون ایمنی زیستی تصویب و ابلاغ شد.
رئیس دانشکده محیط زیست گفت: این فناوری قریب سه دهه در جمهوری اسلامی ایران تاریخ و سند دارد ، مصوبه مجلس ، قانون و همچنین متخصصان و آزمایشگاه های مجهز دارد، پس نباید جای نگرانی داشته باشد.
امیدی نیا اظهار داشت: از نظر قانون دولت مکلف است تمهیدات استفاده از زیست فناوری را در حوزهای تخصصی خود ایجاد کند این کارگاه هم در راستای توانمندسازی پتانسیل کارشناسی سازمان است که تا در حوزه خود بتواند در ساختار کمیته تخصصی ایمنی زیستی تصمیم سازی به هنگام کند.
کارگاه یک روزه ایمنی محصولات تراریخته به همت دبیرخانه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور کارشناسان سازمان و به منظور آشنایی با محصولات تراریخته، اثرات، مزایا و جایگاه آنها در زنجیره غذایی کشورهای مختلف در سالن سرو پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا