افزایش 17 درصدی تعداد قربانیان در تصادفات جاده‌ای

طبق آمارها سالانه ۱.۲ میلیون نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و نمی‌شود به خاطر این حوادث تنها کارخانه‌های ماشین‌سازی را مقصر دانست. در این میان خود راننده، مناسب نبودن وضعیت جاده‌ای و نظارت ناکافی پلیس هم می‌تواند دخالت داشته باشد.

۱.نامیبیا: بیش‌ترین نرخ تصادفات در دنیا متعلق به نامیبیا است و در این کشور از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴۵ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند.

۲.تایلند: تایلند یکی از پرجمعیت‌ترین و کوچک‌ترین کشورهای آسیا است و خیابان‌های این کشور پر از افرادی است که خیابان را با میدان مسابقه اشتباه گرفته‌اند و جان افراد برایشان اهمیتی ندارد. جاده‌های بد هم باعث شده‌اند که از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در این کشور ۴۴ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست دهند.

۳.ایران: متاسفانه کشورمان در این فهرست رتبه‌ سوم را دارد و این رتبه را مدیون رانندگی بسیار بد و شتاب‌زده‌ رانندگان، کیفیت پایین خودروها و جاده‌ها است. البته طبق آمار مهم‌ترین علت تصادفات در ایران رانندگی بسیار بد و شتاب‌زده‌ رانندگان است که با وجود قوانین تقریبا سخت‌گیرانه موجب تصادفات مرگ‌بار زیادی می‌شود. در ایران از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۸ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. تصادف روز گذشته یک اتوبوس با تانکر سوخت در سنندج که دست کم 11 کشته برجای گذاشت، از جمله این تصادف های مرگبار به شمار می رود.

۴.سودان: جاده‌های خراب با نور کم، طوفان‌های شن و دید کم عوامل دیگری در مرگ و میر بالا در این کشور هستند. در این کشور از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۶ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

۵. سوازیلند: سوازیلند یک کشور کوچک پادشاهی در جنوب آفریقا است و از نظر جاده‌ای در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. چاله‌های فراوان، نور کم، عدم رعایت مقررات و غیره جز مشکلات راهنمایی و رانندگی این کشور هستند. وضعیت نابه‌هنجار این کشور موجب مرگ ۳۶ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر می‌شود.

۶.ونزوئلا: غیر از دزدی‌های فراوان جاده‌ای، جاده‌های بسیار بد این کشور مسئول مرگ ۳۵ نفر از ۱۰۰۰۰۰ نفر هستند.

۷.کنگو: به مانند مالاوی، همه کنگو را هم به وضعیت بسیار بد و استانداردهای پایین رانندگی می‌شناسند. در زمان رانندگی در جاده‌ها مشکل دیگری به نام سدهای ایجاد شده توسط ارتش هم وجود دارد که این هم در نوع خودش معضل بسیار جدی است. ماشین دزدی نیز در این کشور بسیار اتفاق می‌افتد و از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۴ نفر جان خود را در اثر تصادف از دست می‌دهند.

۸.مالاوی: گردشگران پس از سفر به این کشور قطعا چاله چوله‌ها، حیوانات پرسه زن در جاده و وسایل نقلیه‌ رها شده در خیابان‌ها را فراموش نخواهند کرد. وضعیت بد جاده‌ها باعث شده است که از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در این کشور، ۳۲ نفر جان خود را در اثر تصادفات جاده‌ای از دست دهند.

۹.جمهوری دومینیکن: جکهوری دومینیکن را به راننده‌های بی‌دقت و بسیار بدش، جاده‌های خطرناک و بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شناسند. سال گذشته این کشور به عنوان خطرناک‌ترین کشور برای راننده‌ها اعلام شد. از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در جمهوری دومینیکن ۳۲ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند.

۱۰.عراق: تقریبا تمام جاده‌های این کشور خطرناک هستند و در این بین بزرگراه ۸۰ از کویت به بصره، خطرناک‌ترین این جاده‌ها است و به آن بزرگراه مرگ می‌گویند. از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳۲ نفر در عراق بر اثر تصادفات جاده‌ای می‌میرند.

حادثه خیز‌ترین و مرگبارترین جاده‌های کشور کدامند؟

گردنه حیران: حوادث و تصادفات مرگباری که در این گردنه به خاطر پیچ‌های خطرناک، مه دائمی، سرعت‌های غیرمجاز و سبقت‌های بی موقع اتفاق می‌افتد، جان بسیاری از مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهد. کسانی که ادعای رانندگی‌شان امان خیلی‌ها را بریده، معمولا در پیچ‌های این محدوده دچار سردرگمی می‌شوند و با انحراف از مسیر اصلی عامل تصادف‌های زنجیره وار را مهیا می‌کنند. بهترین روش حرکت در این گردنه، سرعت کم و استفاده از دنده سنگین است.

محور میانه- زنجان: مسیر اتوبان شده مابین زنجان و میانه، یکی از جاده‌های پر تصادف کشور به حساب می‌آید. علاوه‌بر برف و طوفان، یکی از دلایل بسیاری از تصادفات در این جاده، انحراف به طرفین خودروهاست. در شب‌ها این محور بسیار خلوت بوده و رانندگان به این خیال خوش که تخلفات شان از چشم قانون به دور است، جاده را از پاشنه در می‌آورند، غافل از این که همین کار به معنای تصادفات دلخراش است؛ تصادفاتی که تعداد کشته‌های آن برای چنین جاده نه چندان حیاتی، زیاد به نظر می‌رسد.

محور بندرعباس- سیرجان: روزانه ٤٥ هزار وسیله نقلیه سواری از جاده بندرعباس- سیرجان رفت و آمد می‌کنند، اما این تعداد در برابر آمار تردد خودرو‌های سواری از جاده‌های پرتردد کشور چندان قابل توجه نیست. موضوعی که رانندگی را در این جاده خطرناک می‌کند، بحث خودرو‌های سنگین است. بر اساس آمار‌ها حدود ٦٠ درصد ترانزیت کالای کشور از این جاده صورت می‌گیرد و این یعنی خیل خودرو‌های سنگین، تریلی‌ها، کمپرسی‌ها و دیگر خودرو‌های باری که تردد را برای خودرو‌های شخصی با مشکل مواجه می‌کنند. شاید به همین خاطر است که اکثر تصادفات در این جاده از سوی رانندگان غیر حرفه‌ای انجام می‌شود، رانندگانی که نمی‌دانند یک ماشین سنگین نه قدرت مانور ماشین‌های سواری و نه توانایی توقف به موقع را دارد. مساله بعد سبقت‌های غیر مجاز است. هنوز بخش عمده‌ای از مسافران ترجیح می‌دهند که از جاده دوبانده و قدیمی این مسیر برای رسیدن به سه راهی سیرجان استفاده کنند. دلایل شان هم معتبر است؛ امکانات رفاهی بیشتر، شهر‌های دیدنی، جنگل خبر و… تا این جا هیچ مشکلی در بین نیست، اما کوچکترین سبقت نا به جایی در چنین جاده باریکی می‌تواند تصادف دلخراشی را به همراه داشته باشد.

محور سبزوار-گناباد: در این مسیر چند نقطه بیشتر از دیگر جا‌ها پر تصادف بوده اند و بی شک شعاع هفتاد کیلومتری بردسکن در بین این نقاط جایگاه اول را دارد. جاده در این مسیر عرض بسیار کمی با شیب‌های زیاد، پیچ‌های تند و دره‌های مرگبار دارد. در نوروز معمولا غبار صبحگاهی و مه ساعت‌های نخستین شب، جایی برای دید مناسب راننده باقی نمی‌گذارند و همین دلایل باعث شده که جاده این شهرستان به جاده حادثه‌خیز خراسان رضوی بدل شود. درست در نقطه مقابل در مکان‌هایی، چون قلعه نوبهار و عمرانی هم که از بخش‌های گناباد هستند، پیچ‌های تند و حیوانات اهلی اصلی‌ترین دلیل تصادفات به حساب می‌آیند.

تهران- مشهد‌: این جاده را می‌توان بزرگترین و مهمترین جاده کشور به حساب آورد چرا که آمار‌ها حکایت از حضور روزانه ٢ میلیون مسافر در شهر مشهد دارند که تقریبا همگی به نوعی از این جاده راهی سفر خود شده‌اند یا همجواری با آقایشان را به پایان می‌رسانند. وجود این تعداد مسافر در هر جاده‌ای خود می‌تواند خطر‌آفرین باشد، اما علاوه بر این، این محور به دلایل دیگری هم پرحادثه است. مسیر ٩٠٠ کیلومتری این محور، پر است ازمحل‌هایی که بعضا آسفالت سالمی ندارند و عوارض جاده باعث تکان خوردن‌های مکرر خودرو و واژگونی آن‌ها‌می‌شود. این دست انداز‌ها بیشتر در نقاطی، چون پاکدشت، حومه شاهرود، نرسیده به دامغان و محدوده نیشابور قرار دارند که باید حسابی مراقب آن‌ها بود.

افزایش تعداد قربانیان تصادفات جاده‌ای

دکتر محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: براساس آمارهای منتشر شده، تعداد قربانیان در تصادفات جاده‌ای 17 درصد افزایش دارد و این امر به دلیل آن است که وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

وی مهم‌ترین دلیل عدم ایمنی وسایل نقلیه را آتش‌سوزی در آن‌ها عنوان کرد و گفت: وقوع آتش‌سوزی یکی از نقاط ضعف در اتوبوس‌ها است و این مورد از جمله نکاتی است که با توجه به آن می‌توانیم ایمنی حمل و نقل جاده‌ای را افزایش دهیم. افزایش مقاومت اتوبوس‌ها در برابر آتش می‌تواند اطمینان عمومی را از استفاده از اتوبوس‌های عمومی بین شهری افزایش دهد.

شکرچی‌زاده با انتقاد نسبت به عدم ایجاد ایمنی جاده‌ای در کشور، خاطرنشان کرد: اگر اقدامات در این حوزه به طور جدی انجام نشود، کاهش تعداد کشته‌ها در سال‌های اخیر می‌تواند به سمت یک روند افزایشی در آینده پیش برود.

هر تابستان ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور جان می بازند

سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به جان باختن حدود ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور در تابستان سال گذشته، اظهار داشت: علی رغم اینکه در سال های اخیر تقریبا روند کاهشی خود را در حوزه تلفات جاده ای حفظ کرده ایم، ولی جان باختن ۵۰۰۰ نفر در فصل تابستان بسیار ناراحت کننده و غم انگیز است، این آمار در طول سال در جاده های برون شهری و معابر شهری نزدیک به ۱۶ هزار نفر می شود.

این مسئول ارشد ترافیکی کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم معادله کاهش سوانح ترافیکی را به دو نیم تقسیم کنیم، ۵۰ درصد کار مربوط به اقدامات دولت و حوزه های راهداری، سازمان های امدادی و پلیس است که باید با اقدامات سخت و نرم افزاری خود ایمنی ترافیک را ارتقاء دهند اما  نیم دیگر این معادله برعهده رانندگان و همراهان آنان است. اگر بخواهیم با نگاهی تک بعدی به این موضوع بپردازیم، بدون تعارف هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی تواند اقدام موثر و پایداری را در روند کاهشی سوانح انجام دهد، ولی تلاش های همگانی و مشارکتی می توانند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد:  یکی دیگر از مسایل مهم و اساسی در کاهش تصافات و تلفات ناشی از آن ایمنی خودرو است. تئوری حاضر در شرکت های خودروسازی کشورهای پیشرفته این است که تصادفات کم نمی شود، ما باید خودرویی بسازیم که در تصادفات سرنشینان آن مجروح نشوند و جان خود را از دست ندهند. آنقدر آپشن های جدید در راستای تقویت ایمنی خودرو در این کشورها زیاد شده که بعضا‍ً فانتزی و نمایشی جلوه می کند، در حالی که به واقع این شرکت ها در حوزه ایمنی کار کرده اند.

برای کاهش تصادفات جاده‌ای چه باید کرد؟

سرهنگ علی‌اصغر شیرمحمدی، فرمانده پلیس‌ راه استان زنجان با بیان اینکه بیشتر تصادفات به دلیل خواب‌آلودگی راننده است که این آمار نگران‌کننده است، تصریح کرد: راهکارهایی باید در مدت زمان کوتاه پیش‌بینی شود، البته طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده نصب شیارها، سکوها و چراغ‌های LED  در حال انجام است، ولی این اقدامات مانند مسکن به صورت مقطعی عمل می‌کند

این مسوول با اشاره به اینکه به ازای هر ساعت رانندگی باید 15 دقیقه استراحت کرد و لازم است در اطراف جاده جاذبه‌هایی برای توقف ایجاد شود تا با استراحت رانندگان در کنار این جاذبه‌ها میزان تصادفات کاهش یابد، خاطرنشان‌ کرد: در بحث خواب‌آلودگی راننده‌ها نیز برای کاهش تلفات باید تدابیری مانند نصب لغزاننده‌ها اندیشیده شود تا از تلفات موجود کاسته شود .

وی یادآور شد: شناسایی چند نقطه مناسب، تامین روشنایی، استفاده از سازه‌های موقت، استقرار سرویس بهداشتی و واحدهای امدادی به ‌صورت فوری در نقاطی از جاده‌ها، از اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا رانندگان به این بهانه در مسیر توقف کرده و استراحت کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا