پرداخت آنلاین هزینه سوخت از طریق کارت‌های بانکی

مهمترین مزیت این نسل از کارت خوان ها افزایش امنیت در شبکه عرضه و توزیع سوخت، قابلیت خواندن همزمان کارت سوخت و کارت بانکی است و به مرور تمامی جایگاه های عرضه سوخت در کشور به این تکنولوژی تجهیز خواهند شد.

ضروری بودن یا نبودن استفاده از این تکنولوژی در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، احتمال ایجاد رانت در راه‌اندازی کارتخوان‌های جدید و سهمیه بندی بنزین باعث شد تا خبرنگار سینا پرس گزارشی تکمیلی پیرامون این مساله ترتیب دهد که در ادامه آن را می خوانید.

قابلیت‌های کارتخوان‌های جدید

موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره چگونگی استفاده از کارت خوان های جدید در جایگاه های سوخت گفت: نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت با هدف استفاده از کارت سوخت خودروها، تسهیل در پرداخت هزینه از سوی مشتریان و کاهش هزینه‌های دولت رونمایی شد. کارتخوان‌های جدید قابلیت پرداخت آنی هزینه سوخت از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب بدون دخالت نیروی انسانی را دارند. همچنین از طریق تلفن‌های همراه نیز می‌توان در لحظه اقدام به پرداخت برخط (آنلاین) هزینه سوخت کرد.

وی در مورد حافظه دستگاه های جدید افزود: امنیت این سیستم بسیار بالاست و فاصله زمانی پرداخت هزینه سوخت جایگاه با شرکت ملی نفت را کاهش می دهد.

وی اظهار کرد: در گذشته هر چند ساعت یکبار هزینه سوخت مصرف در پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت به حساب شرکت ملی نفتی واریز می شد در حالی که این سامانه به صورت مستقیم به حساب بانکی شرکت متصل است. با بهره‌برداری از نسل جدید کارت‌خوان‌های عرضه سوخت، همه نازل‌ها در سراسر کشور به سامانه دریافت کارت سوخت و پرداخت وجه به صورت هم‌زمان مجهز می‌شود تا شهروندان با استفاده از کارت‌های بانکی یا از طریق موبایل، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

وی گفت: ایران به سبب بهره مندی از سامانه هوشمند سوخت، بزرگ ترین سامانه تراکنش در خاورمیانه را دارد.
وی ادامه داد: روزانه بیش از یکصد میلیارد تومان پول در جایگاه های عرضه سوخت جابجا می شود، بنابراین تامین امنیت آن اهمیت زیادی دارد.
موسوی خواه افزود: تا پایان امسال، بخش زیادی از پمپ های بنزین کشور و همه آنها تا پایان سال 1398 به سامانه جدید تجهیز می شوند.

سوختگیری به وسیله کارت‌های سوخت الزامی است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه از این به بعد استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها الزامی است گفت: قبلا از کارت جایگاه‌دار استفاده می‌کردیم که ممکن بود فرضا کم‌فروشی‌هایی صورت گیرد اما با استفاده از کارت دارندگان خودرو تخلفات و اعتراضات کاهش می‌یابد و ما نیز میزان مصرف سوخت را در دست داریم و می‌توانیم به راحتی مدیریت کنیم که در کدام بخش کشور مصرف چقدر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون الزاما باید سوختگیری به وسیله کارت‌های سوخت صورت گیرد یادآور شد: در فراخوان‌هایی این موضوع را به مردم اعلام خواهیم کرد و خودروهایی که شماره‌گذاری شده‌اند کارت سوخت خود را می‌توانند از طریق اداره پست تحویل بگیرند و خودروهایی که این کارت را در اختیار ندارند می‌توانند به اداره پست مراجعه و کارت خود را دریافت کنند. ضمن اینکه مفقودی‌ها نیز می‌توانند درخواست المثنی داده تا ۱۵ روزه کارت آنها صادر شود.

وی با بیان اینکه قانون توسعه حمل و نقل عمومی توزیع بنزین و نفت گاز را با کارت سوخت الزامی کرده‌ است گفت: کسانی نیز که رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند می‌توانند به مراکز نواحی مراجعه کرده و با مدارک شناسایی رمزشان را دریافت کنند.

موسوی خواه افزود: هموطنان در صورت بروز هر نوع مشکلی در پرداخت و هرگونه مشکل در جایگاه های سوخت می توانند به صورت 24 ساعته با شماره  09627 تماس بگیرند.

وی اظهار کرد: چنانچه شخصی کارت سوخت خودرو را گم کرده است تقاضای المثنی کند و اگر رمز کارت را فراموش کرده است سعی می کنیم در جایگاه امکان بازخوانی رمز کار سوخت برای صاحب کارت مهیا شود.

هیچ رانتی در کار نیست

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره احتمال ایجاد رانت در راه‌اندازی کارتخوان‌های جدید در جایگاه‌های سوخت تصریح کرد: ما احتمال وجود رانت را می‌دادیم اگر با یک بانک صحبت می‌کردیم می‌توانستیم بگوییم که حتما رانت بوده است اما ما به رییس بانک مرکزی نامه زدیم و همچنین به ۱۲ PSP نامه زدیم و همه را دعوت به مشارکت کردیم که تاکنون ۱۰ نفر مراجعه کرده‌اند و ۶ نفر از آنها جزو شاخص‌های برتر بانک مرکزی هستند و اکنون با دو نفر از آنها کار می‌کنیم.

وی تاکید کرد:‌ما به هیچ وجه موافق رانت نیستیم و کاری نمی‌کنیم که رانت ایجاد شود. ضمن اینکه کاری می‌کنیم که با جایگاه‌های پرفروش و کم‌فروش یکسان برخورد شود و تقسیم‌بنده مساوی باشد مضاف بر اینکه PSPها یک درآمدی نیز به جایگاه‌ها بابت تراکنش پرداخت می‌کنند. یعنی هم جلوی هزینه دولت گرفته شده و هزینه نگهداشت دولت صفر شده و این هزینه به شبکه بانکی محول شده و شبکه بانکی نیز باید درآمدی به جایگاه‌ها پرداخت کند.

هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین نداریم

وی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین نداریم خاطرنشان کرد: ما کمتر از یک سال است که دنبال این هستیم که توزیع بنزین با کارت صورت گیرد چون ۱۱ سال از عمر این تجهیزات می‌گذرد و قطعات سخت افزاری آن پیدا نمی‌شود و نگهداشت آنها برای ما هزینه‌های گزافی در پی داشته است.

وی افزود: این سیستم جدید ۲۰۰ برابر پردازش بیشتر دارد، حافظه آن چهار گیگ یعنی هزار برابر قبلی است، به صورت آنلاین است و پرداخت از آن نیز به سهولت انجام می‌شود ضمن اینکه اطلاعات آن را کسی نمی‌تواند دستکاری کند و یا احتمال دستکاری در تلمبه‌ها نیز وجود ندارد چراکه تمام تجهیزات به نحوی کنترل می‌شوند که هیچ‌گونه امکان دست‌اندازی وجود نداشته باشد. از بیرون نیز پلمب هستند و ما نیز بر آنها نظارت شبانه‌روزی داریم.

آیا اجرای این طرح صرفه اقتصادی دارد؟

کارشناسان می‌گویند، هم اکنون 44 هزار نازل سوخت در کشور وجود دارد و برای تجهیز هر نازل به این سیستم که تمام وارداتی است، مبلغی نزدیک به 600 یورو هزینه در پی دارد و با توجه به ابعاد طرح باید تعدادی نیز اضافه‌تر تا حدود 50 هزار عدد وارد کشور شود. البته دستگاه فعلی فاقد پرینتر است و چون این دستگاه در جایگاه سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از پرینترهای ضد حریق در آن استفاده کرد که گران‌قیمت است و در صورت مجهز شدن به پرینتر باید عددی نزدیک به 100 یورو هم برای هر دستگاه در نظر گرفت.

البته مشخص نیست که ارز مورد نیاز این بخش با ارز دولتی 5100 تومانی تامین خواهد شد یا از بازار آزاد که در هر کدام از این دو حالت نباید فراموش کرد که کشور در شرایط فعلی برای برگشت منابع ارزی از اتحادیه اروپا دچار مشکل است و این روند باید بررسی شود که منطقی است برای چنین طرحی این میزان هزینه پرداخت شود؟ البته برخی شنیده‌های تایید نشده نیز حاکی از این است که قرار است بخشی از هزینه اجرای این طرح را شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تامین کند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تنها تفاوتی که در حال حاضر با اجرای این طرح نسبت به روش فعلی پرداخت در جایگاه‌های سوخت رخ می‌دهد، پرداخت وجه از سوی رانندگان در پای نازل سوخت از طریق کارت بانکی است.

حال سوال اینجاست که مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط امروز کشور که از همه طرف مورد هجمه دشمنان قرار گرفته چه آورده‌ای برای این طرح متصور هستند که باید 30 میلیون یورو از منابع کشور را صرف آن کرد؟

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا