نشان معتبرترین درجه علمی اروپا برای دکتر مهدی زارع

 "هابیلیتاسیون"، قابلیت هدایت پژوهش و آموزش دانشگاهی جامع و پیش نیاز دستیابی به درجه پروفسوری به‌ویژه در دانشگاه‌های "فرانسه"، "آلمان"، "اتریش" و "سوئیس" و همچنین بسیاری کشورهای اروپایی است.

 

علی‌رغم همه تغییرات اعمال شده در سه دهه اخیر در سامانه آموزش عالی اروپایی در طی فرایند "بولونیا"، "هابیلیتاسیون" همچنان بالاترین درجه کیفیت علمی در طول فرایند آزمون دانشگاهی و امور پژوهشی در کشورهای اروپایی به شمار می‌رود و هم اکنون در فرانسه این درجه علمی، معتبرترین و بالاترین درجه دیپلم علمی آکادمیک است.

مبنای دریافت درجه هابیلیتاسیون، "هدایت پژوهشی"، "داشتن سابقه پژوهش مستقل پس از دریافت درجه دکتری"، "هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و "نوشتن تزی" که شامل مروری بر مجموعه پژوهش‌های با کیفیت بالای بین‌المللی انجام‌شده بعد از دریافت درجه دکتری است.

این مدرک علمی به دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله اعطا شده است.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین‌شناسی ​از دانشگاه تهران در سال 1369 دریافت کرد و در سال 1373 در مقطع کارشناسی ارشد رشته "زمین‌شناسی مهندسی"‌ از ​دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1374 با کسب بورسیه دولت فرانسه، در دوره دکتری مشغول به تحصیل شد.

زارع دکترای تخصصی خود را در رشته "زلزله‌شناسی مهندسی (ژئومکانیک)" از دانشگاه "گرونبل" فرانسه در سال 1377 دریافت کرد.

اولین پژوهش در سطح رساله دکتری بر روی داده‌های شتابنگاری زلزله‌های ایران و ارائه اولین مدل‌های کاهندگی جنبش زمین در ایران از جمله تحقیقات وی در این حوزه است.

این عضو هیات علمی و استاد تمام پایه ٢٦ درپژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله موفق به دریافت درجه هابیلیتاسیون در هدایت پژوهش با تخصص تحلیل خطر زلزله در منطقه خاورمیانه شد.

٨٠ مقاله در مجلات بین‌المللی معتبر علمی با تعداد کل ارجاعات به مقالات در سطح بین‌المللی 770 مورد و نویسنده و مترجم 12 کتاب علمی از دیگر فعالیت‌های علمی وی است.

از جمله عناوین این کتاب‌ها می‌توان به 3 کتاب از انتشارات پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با عنوان‌های "مقدمه‌ای بر زلزله‌شناسی کاربردی"، "مبانی تحلیل خطر زمین‌لرزه" و "تحلیل خطر و ریسک زلزله" اشاره کرد.

عنوان‌های پژوهش‌های تخصصی که در تز هابیلیتاسیون دکتر زارع مورد تاکید قرار گرفت، به این شرح است:

تصحیح و توسعه کاتالوگ لرزه‌خیزی ایران و خاورمیانه،
پژوهش بر روی بزرگای بیشینه در پهنه‌های مختلف لرزه زمین‌ساختی ایران
ارائه نقشه جدید پهنه‌بندی خطر زلزله در ایران و ارائه چالش‌های آنالیز خطر
بازنگری نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله در ایران
ارزیابی خطر و ریسک زلزله در پهنه‌های شهری و پر جمعیت ایران

علاوه بر آن در سال 1396 وی توانست از تز هابیلیتاسیون در دانشکده و رصدخانه علوم زمین دانشگاه استراسبورگ فرانسه دفاع کند.

هیات ژوری دریافت این درجه علمی متشکل از پروفسور "بروستل" از آلمان، پروفسور "زولو" از ایتالیا، پروفسور "مگی" و پروفسور "بارد" از  فرانسه بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا