تبدیل مستقیم سلول‌های خون انسان به نورون

این دستاورد بدان معنی است که می‌توان چگونگی واکنش نشان دادن سلول‌های سیستم عصبی انسان در مقابل محرک را از خون وی تعیین کرد.

در حال حاضر دانشمندان و پزشکان از درک محدودی در مورد مسأله پیچیده درد و چگونگی درمان آن برخوردارند. سیستم عصبی محیطی از انواع مختلف عصب ساخته شده که برخی مکانیکی بوده و فشار را حس می‌کنند و برخی به شناسایی دما می‌پردازند. در شرایط وخیم، درد یا بی‌حسی توسط مغز و با استفاده از سیگنالهای ارسالی از این عصبهای محیطی درک می‌شود.

فناوری انقلابی ثبت اختراع شده دانشمندان برای تبدیل مستقیم سلول‌ها به یکدیگر، از کاربردهای آنی و گسترده‌ای برخوردار بوده و به محققان در درک بیماری‌ها و ارتقای درمان‌ها کمک خواهد کرد. این فناوری همچنین راه را برای کشف داروهای جدید مسکن که فقط محل درد را بی‌حس نمی‌کنند، هموار خواهد کرد.

این محققان فرآیند خود را نه تنها با خون تازه، بلکه حتی بر روی خون منجمد شده نیز با موفقیت آزمایش کرده‌اند. از آنجایی که نمونه‌های خون برای کارآزمایی‌های بالینی از بیماران گرفته شده و منجمد می‌شوند، این امر به محققان اجازه می‌دهد تا بر روی نورون‌های تولید شده از نمونه خون قدیمی بیماران که در زمان کارآزمایی، واکنش‌ها و نتایجشان ثبت شده‌اند، آزمایش کنند.

این فرآیند در آینده ممکن است از پتانسیل پیش‌آگاهی نیز برخوردار باشد. برای مثال ممکن است با آزمایش نمونه خون یک فرد مبتلا به دیابت نوع دو بتوان امکان تجربه نوروپاتی (آسیب به اعصاب محیطی) را با انجام آزمایشاتی در آزمایشگاه توسط سلول‌های عصبی تولید شده توسط نمونه خون خود فرد پیش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا،این دستاورد در مجله Cell Reports منتشر شده است.