مدارس سبز ناجی محیط زیست می‌شوند

اهمیت این مساله باعث شد تا راه‌اندازی مدارس سبز با رویکرد آشنایی کودکان و نوجوانان با مباحث زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در میان دانش‌آموزان در سرلوحه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار بگیرد؛ هرچند «مدارس سبز» عنوانی است که خانواده‌ها و شاید بخش اعظم جامعه با آن آشنایی ندارند اما همین عنوان اگر جایگاه واقعی خود را پیدا کند ناجی محیط زیست در آینده خواهد شد.

به گفته مهرالله رخشانی مهر، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، این مدارس علاوه بر اینکه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند در حفظ محیط زیست هم تاثیر به سزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی برای راه‌اندازی مدارس سبز زمان‌بر است، گفت: سعی داریم در این حوزه که شامل مسایل متعددی مانند تفکیک زباله، صرفه‌جویی در انرژی، حفظ محیط زیست و مواردی از این قبیل است برنامه‌ریزی کنیم تا دانش آموزان در مدارس آشنایی کاملی با مسایل زیست محیطی پیدا کنند و به تدریج این مدارس را در جامعه توسعه می‌دهیم.

اعتبار ۱۴میلیارد تومانی برای ساخت مدارس سبز

وی فروردین امسال در گردهمایی مدیران کل و ستادی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در خصوص توسعه و تجهیز مدارس سبز در کشور گفت: مدیریت مدرسه سبز صرفا استفاده از انرژی خورشیدی و تغییر رنگ و نور و معماری نیست و بخش جدی تر آن پرداختن به موضوعات فرهنگ سازی محسوب می‌شود. این موضوع کاری بزرگ و زمان بر است که همکاری دستگاه های مختلف و مدیران استانی و مدارس را می طلبد که ابتدا می توانیم از پژوهشگاه ها و هنرستان ها شروع کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران از محل منابع خود ساخت مدارس سبز را انجام دادند و به تدریج باید در سراسر کشور این موضوع را دنبال کنیم همچنین رقم ۱۴میلیارد تومان برای مطالعه مدیریت و طراحی مدرسه سبز در نظر گرفتیم که به استان ها اختصاص خواهیم داد.

چند روش برای ایجاد مدرسه سبز

از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرید: پویشی به کمک دانش آموزان ایجاد کنید تا به وسیله آنها اطلاع رسانی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی انجام شود و اقداماتی نظیر استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه بدون نیاز به سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گیرد.

طرح بازیافت زباله را اجرا کنید: اجرای طرح بازیافت زباله یا تولید کمپوست در مدرسه یکی از اقداماتی است که با توجه به شرایط موجود می‌توان این مسیر رادر پیش گرفت چرا که در هر مدرسه‌ای به میزان کافی موادآلی در زباله‌های فساد پذیربرای ایجاد کمپوست وجود دارد. برای کمک به تامین انرژی در مدرسه و صرفه جویی در آن می‌توان از طریق رعایت استاندارد‌های زیست محیطی وارد عمل شد البته در ابتدا باید از میزان انرژی مصرفی آگاه بود و مشکل اصلی این روز‌ها ناکارآمدی انرژی است. دلایل بسیاری برای پیدا کردن نقطه شروع وجود دارد که این موارد ذکر شده تنها بخشی از آن است.

هوای داخلی کلاس را پاکیزه نگه دارید: گرد و غبار فقط ابر‌های خاکستری نیست. ذات بسیار ریزی از لباس و پوست ما جدا می‌شود که باعث ایجاد ذرات ریز در محیط داخلی می‌شود علاوه بر آن وجود ذرات ریزدر هوای داخلی کلاس یا اتاق کار گاهی برای نفس کشیدن به ویژه افراد با مشکل آسم یا سایر مشکلات تنفسی بسیار مضر است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در برنامه کیفیت هوای داخل محیط، نکاتی برای نگه داشتن یک کلاس سالم دارد که یکی از ساده‌ترین و مهمترین موارد، تمیز کردن کلاس‌ها و سالن‌ها است. کاشت گیاهان سبز و خوشبو  در محیط استفاده از افشانه های خوشبوکننده را حذف می کند چرا که این خوشبوکننده ها می توانند  تخریب کننده های زیست محیطی باشند.

از نیرو‌های خدماتی مدرسه کمک بگیرید: نگهبانان و نیرو‌های خدماتی مدرسه بهترین منبع برای دانش درباره نحوه ایجاد مدارس کارآمد و سالم  از منظر محیط زیست هستند. آن‌ها اغلب در روش‌های تمیز کردن سبز یا ابتکارات بهره وری انرژی آشنایی دارند بنابراین می‌توانند پیشنهادات کارآمدی درباره مشکلات زیست محیطی در مدرسه داشته باشند.

از دانش آموزان غافل نشوید: هیچ گروهی مانند دانش آموزان نمی‌تواند درباره استفاده هوشمندانه از محیط زیست در جامعه و مدرسه کمک کند؛ دانش آموزان در کشور‌های مختلف با کمک و پشتیبانی معلمان و والدین، داشتن مدرسه سبز را ازمدارس خود شروع می‌کنند. این دانش آموزان باغ‌ها را در اموال مدرسه می‌سازند، محاسبه اثرهای کربن، حمایت از خرید‌هایی با رویکرد زیست محیطی، ارزیابی استفاده از انرژی مدرسه، تشویق معلمان برای ایجاد برنامه درسی درسی زیست محیطی در کلاس و مواردی از این قبیل که می‌تواند در ایجاد مدرسه سبز کمک کننده باشد، در کارهای دانش آموزان هدفمند برای مدارس سبز دیده می شود.

اعضای جامعه به عنوان تیم مدرسه سبز فعال باشند: مدرسه شما ممکن است یک مدرسه سبز باشد، اما این را می‌توان از نشانه‌ها و اطلاعات درباره این مدارس پی برد. روش‌های ساده‌ای برای تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری آن بین مدارس در سراسر دنیا وجود دارد. هر چه بیشتر در مورد مدرسه و نحوه کار آن مطلع شوید برای اجرای کار بهتر خواهید بود و البته باید این نکته مدنظر باشد که برای داشتن مدرسه سبز کنید، هر کس باید احساس کند که بخشی از تیم است.

دانش آموزان را با تغذیه سالم آشنا کنید: تغییر شیوه‌ای در تغذیه دانش آموزان داشته باشید و جنبشی را در مدرسه ایجاد کنید؛ به عنوان مثال شما می‌توانید در بخشی از مدرسه درخت میوه یا سبزیجات داشته باشید و دانش آموزان برای تغذیه میان وعده از محصولات درخت استفاده کنند. این روش ضمن اینکه تنقلات سالمی را برای دانش آموزان تامین می‌کند؛ آن‌ها را با روند رشد و نمو یک گیاه آشنا کرده و با محیط زیست آشتی می‌کنند.

نور طبیعی را به محل کارتان راه بدهید: بین نور روز و بهره وری و شادی ارتباط مستقیمی برخوردار است و مطالعات متعددی این دو متغیر را در بزرگسالان و همچنین کودکان مورد توجه قرار داده است بنابر این تاثیر مثبت پرده‌ها را کنار بزنید. اگر کلاس درسی بدون پنجره است سعی کنید مکان کلاس درس را تغییر دهید و از فضایی که دسترسی به نور خورشید دارد برای کلاس استقاده کنید چرا که این کار به کاهش انرژی برای تامین روشنایی که سهمی حدود 25 درصد از  انرژی مصرفی مدرسه را شامل می شود، کمک بسزایی می کند.