هزینه تولید واکسن ارزانتر از وارد کردن است

به گزارش سیناپرس، دکتر علیرضا بیگلری در گفت‌وگو باایسنا با اشاره به اینکه واکسن یکی از مقوله‌های مهم حوزه سلامت است که لازم است فناوری‌های مربوط به تولید آن را در داخل کشور مهیا کنیم، افزود: اگر به تاریخچه ساخت واکسن در کشور برگردیم، می‌بینیم که در سال‌های نه چندان دور که واکسن‌سازی در کشور آغاز شد، یکی از کشورهای موفق در این زمینه بوده‌ایم؛ ولی واقعیت این است که این روند به دلایل متعددی به خوبی پیگیری نشده است و موجب شده در حال حاضر با شرایط مطلوب و جایگاهی که لایق ما است، فاصله داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید واکسن داشته‌ایم، ولی امروزه با وضعیت مطلوب فاصله داریم، البته این فاصله زیاد نیست ولی با توجه به اینکه امروزه کشور ما یکی از تولیدکنندگان واکسن به شمار می‌آید، لازم است که با یک همت همگانی بتوانیم فناوری‌های تولید واکسن‌های جدید را که در دنیا عرضه می‌شود، در داخل کشور ایجاد کنیم.

بیگلری با اشاره به اینکه فناوری‌های تولید واکسن در کشور به نوعی تکمیل‌کننده هم هستند، افزود: به طور مثال اگر فناوری تولید یک واکسن را به مجمع واکسن اضافه کنیم، مسلما قدرت ساخت واکسن‌های دیگر را هم خود به خود پیدا خواهیم کرد؛ چراکه در اکثر موارد واکسن‌ها فناوری‌های مشابهی دارند؛ به همین دلیل تا جایی که ممکن است باید سعی شود تعداد واکسن‌های قابل ساخت در داخل کشور، بیشتر شوند تا از این طریق هم به توانایی بیشتری در ساخت واکسن‌های بیشتر و با کیفیت‌تر دست پیدا کنیم و هم دانش فنی را که موجب پیشرفت در سایر حوزه‌های علوم نیز می‌شود، ایجاد کنیم.

جلوگیری از خروج ارز با ایجاد شرایط تولید واکسن در کشور

وی ادامه داد: توجه به ایجاد شرایط تولید واکسن در داخل کشور مسلما از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند؛ چرا که هزینه تولید واکسن در اکثر اوقات ارزانتر از وارد کردن آن تمام می‌شود.  

رییس انستیتو پاستور با بیان اینکه در علم پزشکی هر روز واکسن‌های جدید تولید می‌شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم یک واکسن را به صورت آماده از کشورهای دیگر خریداری کنیم، محصولی را می‌خریم که با قیمت خیلی گران وارد کشور می‌شود؛ ولی اگر در کشور آن واکسن را تولید کنیم، دیگر نیاز نیست منتظر ورود تکنولوژی از دیگر کشورها باشیم و ارز بیشتری را صرفه‌جویی می‌کنیم.

بیگلری اظهار کرد: در حال حاضر بزرگان عرصه سلامت کشور به این امر همت گماشته‌اند تا افراد و شرکت‌های توانمند را برای ورود به عرصه تولید واکسن  شناسایی کنند و در همین راستا با کسانی‌که می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند، ارتباطاتی برقرار شده و اطلاعات آن‌ها جمع آوری شده و بانک اطلاعاتی ایجاد شده است تا هر پتانسیلی که در کشور در بخش‌های دولتی،‌ دانشگاهی، خصوصی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان  وجود دارد، در تولید واکسن مورد استفاده قرار گیرد.

لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه در کشور در حوزه تولید واکسن

وی با تاکید بر لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه در کشور در حوزه تولید واکسن گفت: وقتی یک تقسیم کار ملی صورت بگیرد و از پتانسیل همه دانشمندان جوان استفاده کنیم، قطعا شاهد کسب نتایج خوبی در این حوزه خواهیم بود، بنابراین تلاش می‌شود با یک برنامه منظم و تقسیم کار ملی بتوانیم مساله تولید واکسن را در کشور بسیار متفاوت‌تر از آنچه در گذشته بود، پیش ببریم.  

بیگلری اظهار کرد: اگر تولیدکننده‌ای یک تکنولوژی را دارد، باید یک مدیریت واحد بتواند از این پتانسیل برای ساخت واکسن‌های دیگر استفاده کند و این مساله زمانی محقق می‌شود که یک مدیریت یکپارچه و یک همکاری گسترده در بین تولیدکنندگان واکسن وجود داشته باشد.

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: ما در سال‌های اخیر در امر تولید واکسن یکی از کشورهای موفق بوده‌ایم و امیدواریم در آینده نیز نه تنها کودکان در کشور خودمان با واکسن‌های ایرانی واکسینه شوند، بلکه کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از منافع واکسن‌های تولیدی ایران بهره‌مند شوند.

تمرکز بر تولید دو واکسن پنوموکوک و واکسن روتاویروس در کشور 

بیگلری گفت: در حال حاضر واکسن "پنوموکوک" و واکسن "روتاویروس" دو واکسن خیلی مهمی هستند که کاملا به صورت متمرکز به دنبال ساخت آن‌ها هستیم، "پنوموکوک" و "روتاویروس" به ترتیب عامل اسهال و عفونت‌های تنفسی نظیر ذات‌الریه هستند؛ این دو واکسن از واکسن‌های اولیه‌ای هستند که بر روی ساخت آن‌ها متمرکز شده‌ایم و در این راستا با اجازه مقام معظم رهبری، 100 میلیون دلار از  صندوق ذخیره ارزی برداشت شده و برای تامین این دو واکسن اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: از دیگر واکسن‌هایی که برنامه ساخت آن در حال بررسی است، واکسن فلج اطفال تزریقی است؛ با توجه به اینکه نیاز داریم این واکسن را به صورت تولید داخل داشته باشیم، اقدامات خوبی در زمینه تولید آن انجام شده است و پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به تمرکز بر تولید و ساخت واکسن HPV توسط دانشمندان جوان کشور گفت: خوشبختانه در زمینه تولید و تهیه این واکسن در نقطه صفر نیستیم و مطالعات خوبی در زمینه آن انجام شده است.

بیگلری تصریح کرد: یک حرکت بسیار انسجام یافته و متمرکز در کشور در حال انجام است تا تولید واکسن را در کشور به سرانجام برسانیم و واکسن‌های متعددی را که برای کودکان استفاده می‌شود، در داخل کشور تولید کنیم.

تولید واکسن هاری انسانی طی دو سال آینده در کشور 

وی اظهار کرد: خبر خوب در حوزه تولید واکسن هاری انسانی در انستیتو پاستور این است که خوشبختانه بیش از نیمی از مراحل اولیه تولید را گذرانده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در بازه زمانی 2 تا 2.5 سال به بازار عرضه خواهد شد که این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که مراحل تولید آن به خوبی شروع شده و پیش رفته است.

رییس انستیتو پاستور ادامه داد: پیشرفت‌ها در حوزه تولید واکسن نشان‌دهنده حرکت منسجمی است که در این حوزه در کشور در جریان است و  از 4 تا 5 سال آینده خبرهای  خوبی را در زمینه تولید واکسن برای مردم خواهیم داشت.  

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت واکسن، ایران در بین کشورهای منطقه خیلی پیشرفته‌تر است، گفت: ما در منطقه و در دنیا بعنوان یکی از کشورهای صاحب نام در زمینه تولید واکسن شناخته شده‌ایم، اما به این مساله قانع و راضی نیستیم، چراکه باید جایگاهی به مراتب بهتر از این داشته باشیم و با این سطح علمی و توانمندی باید وضعیت ما بهتر از حال حاضر می‌شد.

رییس انستیتو پاستور بیان کرد: واکسن از جمله تکنولوژی‌های پیچیده‌ است، اما آنچه که خیلی مهم است، این است که باید بجای واردات به سمت تولید داخل حرکت کرده و تلاش کنیم برنامه‌های ایمن‌سازی را روی واکسن‌های تولید داخل متمرکز کنیم.

تمرکز بر واردات واکسن نتایج بدی را بر کشور تحمیل می‌کند

بیگلری در پایان تصریح کرد: توانمندی‌های موجود در کشور نشان می‌دهد که هر چه را که اراده کنیم، می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم؛ اما مشکل اصلی اینجاست که به راحتی به سراغ واردات می‌رویم و این یکی از مشکلاتی است که موجب کندی پیشرفت در حوزه تولید واکسن شده است، چراکه واردات آن سهل‌الوصول‌تر است؛ ولی نتایج بدی را بر  کشور تحمیل می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا