علم در 22 تیرماه

  • روز بین المللی سنگ

سنگ به مواد جامدی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، تشکیل شده‌است. در زمین‌شناسی سنگ تجمعی طبیعی و جامد از مواد معدنی یا شبه معدنی است. لایه خارجی جامد زمین (سنگ‌کره) از سنگ تشکیل شده‌است. صخره‌ها سه گونه هستند:آذرین، رسوبی و دگرگون شده. دانش شناختن سنگ‌ها را سنگ‌شناسی می‌گویند. عنصر اصلی تشکیل دهنده تمامی سنگ‌ها سیلیس است.مهمترین تفاوت خاک و سنگ اختلاف در میزان فشردگی و چسبندگی آن‌ها به یکدیگر است. از دیدگاه زمین‌شناسی، سنگ به موادی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، درست شده‌است. در مقابل خاک توده‌ای از ذرات با دانه‌های منفصل یا دارای پیوند سست است که بر اثر هوازدگی سنگ‌ها و به‌طور برجا تشکیل شده‌است. لیکن در مهندسی و کارهای ساختمانی قابلیت حفاری مصالح زمین‌شناسی به عنوان شاخصی در طبقه‌بندی آن‌ها به دو گروه سنگ و خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت سنگ روز 13ژوئیه را روز  بین المللی سنگ نامگذاری کرده اند.

  • پايان سفر تاريخي، علمي و تحقيقاتي جِيمز كوك

سفر تاريخي جِيمز كوك دريا سالار معروف انگليسي به نيم كره جنوبي زمين، از 26 ژوئيه سال 1768م آغاز شده بود و سه سال به طول انجاميد. اين سفر در 13 ژوئيه 1771م پايان يافت و در جريان آن، يك تيم از دانشمندان علوم طبيعي براي بررسي گياهان، جانوران و ساكنين نيم كره جنوبي و يك تيم براي رَصد سياره زهره شركت داشتند.

  • در گذشت خوارزمی

طبق نوشته و احتساب برخی مورخان اروپایی، احتمالا ۱۳ ژوئیه سال ۸۴۷ روزی است که خوارزمی ریاضی دان بزرگ ایران در بغداد فوت شد.محمد بن موسی خوارزمی (زاده حدود سال ۷۸۰ میلادی و درگذشته ۸۵۰ میلادی) ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان است.

  • درگذشت یوناس فردیناند گابریل لیپمان

یوناس فردیناند گابریل لیپمان  متولد 16اوت 1845 بود . وی فیزیکدان لوکزامبورگی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1908 برای توسعه روش بازآفرینی رنگ در عکاسی بر اساس پدیده تداخل  است که در  13 ژوئیه 1921 درگذشت.

  • درگذشت پاتریک مینراد استورات بلکت

پاتریک مینراد استورات بلکت متولد 18نوامبر1897 بود . وی فیزیکدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1948 برای تحقیقات در حوزه اتاق ابر و پرتوهای کیهانیاست که در 13 ژوئیه 1974 در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا