شناسایی عامل کلیدی تکامل سریع پستانداران

اطلاعات جدید نشان می دهند که L1 میلیون ها سال قبل وارد بدن انسان شده و در این مدت، پویایی پیدا کرده است؛ درحقیقت، L1 مسئول بسیاری از تغییرات شتاب دهنده تکاملی انسان تاکنون بوده است.

به دلیل حضور طولانی مدت L1 در ژنوم انسان، امکان رهگیری دقیق نحوه جهش و حرکت L1 بین گونه ها وجود ندارد؛ اما محققان دانشگاه آدلاید (استرالیا) معتقدند که L1 از گیاهان، حشرات یا سایر گونه ها (که از بین رفته اند) سرچشمه گرفته است.

این اطمینان وجود دارد که L1 از پستانداران سرچشمه نگرفته است، چرا که در بین تک سوراخیان (monotreme) – راسته ای از کیسه ‌داران و یکی از سه گروه اصلی پستانداران – دیده نشده است.

پژوهشگران براین باورند که بدون L1، بدن انسان عاری از هرگونه جهش ژنتیکی خواهد بود که باعث بروز سرطان های مرگبار می شود.

به گفته پروفسور دیوید ادلسون (David Adelson)، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آدلاید، تأثیر ژن های جهنده که به نام retrotransposons شناخته می شوند، درک محققان در مورد تکامل انسان را به طور اساسی دستخوش تغییر کرده است.

ادلسون تأکید کرد: ورود L1 به ژنوم پستانداران، عامل کلیدی در تکامل سریع پستانداران طی 100 میلیون سال گذشته بوده است.

منبع: telegraph