سنتز داربست ‌های حامل دارو با استفاده از پلیمر طبیعی صمغ گیاه کندر

 پرستو نامداریان با بیان اینکه بافت استخوانی بخش سفت استخوان را تشکیل داده و نگهدارنده بافت همبند بدن است، گفت: نقص‌ های دربرگیرنده آن در نتیجه آسیب ‌دیدگی استخوان به دلایلی نظیر تصادف، سرطان و نظایر آن از جمله مسائل مورد ابتلای بافت استخوانی است.

وی افزود: امروزه افزایش سن امید به زندگی، اهمیت ترمیم و جایگزینی بافت ‌های معیوب بدن به خصوص بافت استخوانی را دوچندان کرده است.
نامداریان ادامه داد: استفاده از پروتزهای مصنوعی در رفع نقص بافت‌ های بدن به ‌ویژه بافت استخوانی یکی از روش‌ های ترمیم بافت آسیب دیده است. بنابراین یافتن مناسب‌ ترین ماده و ساختار که جایگزین مناسب بافت استخوانی بوده و به رشد صحیح سلول ‌های استخوانی کمک کند، مهم است.
وی یکی از موضوعات مهم در مهندسی بافت و ترمیم بافت‌ های استخوانی را داربست ‌های استخوانی با نقش هدایت تشکیل استخوان، بیان کرد و افزود: در اکثر داربست ‌ها از پلیمرهای سنتزی استفاده می‌ شود که بکارگیری این داربست ‌ها می‌ تواند منجر به تخریب اسیدی شود، بنابراین جایگزینی پلیمرهای سنتزی ضروری است.
نامداریان به تحقیق خود اشاره و تصریح کرد: در این تحقیق برای اولین بار سنتز داربست ‌های ژلاتین، کیتوسان (مشتقی از گلوکان با واحدهای تکرار شونده کیتین غیر سمی با خاصیت جذب بالا، امکان تجزیه در طبیعت و سازگار با محیط زیست) و میکروکُره‌ های حامل دارو با استفاده از صمغ گیاه کندر صورت گرفت. استفاده از پلیمرهای طبیعی در سنتز میکروکُره‌ ها و داربست‌ ها عاری از مشکلات تخریب اسیدی حاصل از استفاده از پلیمرهای سنتزی است.
وی با بیان اشاره به استفاده از خاصیت القایی استخوان‌سازی در این تحقیق، اضافه کرد: در خاصیت القایی استخوان ‌سازی با بارگذاری دارو از طریق داربست ‌ها و میکروکُره‌ ها به‌ واسطه رهایش طولانی روی سلول ‌های استخوانی، اقدام به ترمیم بافت استخوانی صورت می‌گیرد که در این تحقیق داروی دگزامتازون روی میکروکُره های کندر بارگذاری و در داربست‌ ای ژلاتین، کیتوسان استفاده شد
محقق واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از پلیمر طبیعی در تهیه داربست‌ها و میکروکره‌های حامل دارو در این تحقیق، نتایج حاصل نشان داد نه تنها تخریب اسیدی مشاهده نشد، بلکه رهایش دارو به آرامی صورت گرفت و سازگاری مناسبی با بدن دارد.
این تحقیق در قالب رساله دکتری پرستو نامداریان دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مهندسی پزشکی بیومتریال با عنوان ساخت، بررسی خواص و ارزیابی رهایش داروی دگزامتازون در داربست‌ ای ژلاتین، کیتوسان و میکروکُره های کندر به راهنمایی دکتر علی زمانیان و دکتر آزاده آصف‌ ‌نژاد در واحد علوم و تحقیقات دفاع شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا