فرهنگ فناوری و ایده پردازی در سیستم آموزشی ما ضعیف است

به گزارش سیناپرس، دکتر حمیدرضا خرم خورشید روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نگرش بیشتر دانشجویان، دانش آموزان و حتی استادان دانشگاه ها آموزشی است و اغلب آنان توجه کمی به فعالیت های فناورانه دارند.

وی ادامه داد: برای نهادینه شدن فرهنگ فناوری و ایده پردازی، اقدامات باید از دوران ابتدایی آغاز شود تا دانش آموزان پس از گذراندن دوران دبیرستان و ورود به دانشگاه ها به دانشجوی فناور و ایده پرداز تبدیل شوند.
خرم خورشید گفت: به نظر می رسد اهمیت این موضوع برای مسئولان هم جا نیفتاده است. انجام برخی از کارها در این حوزه، نشان می دهد که بیشتر شعاری، عمل می کنیم تا اینکه اهمیت و ارزش واقعی را به فناوری بدهیم.

ساختار دانشگاه ها باید تغییر کند
رئیس سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه ساختار دانشگاه ها باید تغییر پیدا کند، گفت: در کشورهای پیشرفته دانشگاه ها نسل سوم و چهارم یا به عبارتی کارآفرین و ایده پرداز هستند، اما هنوز خیلی از دانشگاه های ما نسل اول بوده و فقط آموزش می دهند.
وی بیان داشت: اکثر دانشگاه های ما در حیطه آموزش فعال هستند، و تعدادی از دانشگاه های کشور وارد نسل دوم شده و در کنار آموزش به پژوهش هم توجه می کنند و تعداد اندکی از آنها به سمت دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین در حرکت هستند.
خرم خورشید افزود: در حال حاضر دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار هستند، در حالیکه این افراد باید با حمایت های دولتی بتوانند برای خود و دیگران ایجاد کسب و کار کنند که لازمه این کار تغییر نگرش در دانشگاه های کشور است.
رئیس سومین رویداد ملی اینوتک سلامت گفت: دانشگاه ها ما در این زمینه موفق نبوده اند و اغلب رشته های تحصیلی خصوصا در رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی بازار کار مناسب در کشور ندارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما باید کارآفرین باشند، گفت: دانشگاه ها باید افرادی را تربیت کنند که کارآفرین باشند. اگر دانشجویان فقط با یکسری انباشت های نظری وارد جامعه شوند، فایده چندانی برای آنان و جامعه نخواهد داشت.

 عمده پژوهش های ما کاربردی نیست
خرم خورشید بیان داشت: در حال حاضر عمده پژوهش های ما بنیادی بوده و کاربردی نمی باشد، که این روند باید تغییر پیدا کند تا شاهد افزایش پژوهش های کاربردی در کشور باشیم.
وی گفت: هرچند انجام پژوهش های بنیادی هم لازم است اما با توجه به وضعیت کشور و محدودیت های منابع، باید تعادلی بین پژوهش های بنیادی و کاربردی برقرار شود و پژوهش ها باید به سمت کاربردی سوق پیدا کند.
خرم خورشید بااشاره به اینکه اغلب پژوهش های دانشگاهی بنیادی است، ادامه داد: سیاست های وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش در این زمینه باید تغییر پیدا کند تا نگرش جدیدی در بین استادان دانشگاه ها، دانشجویان و دانش آموزان به وجود آید.
وی افزود: تعداد بسیاری زیادی دانشجو در مقطع دکتری در کشور داریم که با حمایت های خوب، می توان آنان را به سمت پژوهش های کاربردی سوق داد و از توان آنها نهایت بهره را برد.

توسعه فناوری به گفتمان عمومی در کشور تبدیل شود
رئیس سومین رویداد ملی اینوتک سلامت بر لزوم تبدبل توسعه فناوری به گفتمان عمومی در کشور تاکید کرد و گفت: در صورتیکه توسعه فناوری به عنوان گفتمان عمومی در کشور تبدیل شود، دستاوردها و موفقیت ها به مراتب بیشتر خواهد شد.
خرم خورشید ادامه داد: تا زمانی که این اتفاق مهم در کشور رخ ندهد، به احتمال فراوان نمی توانیم به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر قوانین خوبی مخصوصا قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان، وضع شده است، گفت: با اجرای این قانون، صندوق های غیردولتی حمایت هایی از شرکت های دانش بنیان داشته اند.
رئیس سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: هرچند اجرایی شدن این قوانین، موفقیت هایی را به همراه داشته است اما نظارت های خوبی در زمینه حسن اجرای آنها وجود ندارد. باید یک نظارت عالیه در این زمینه وجود داشته باشد تا بتوان حمایت های بهتری از شرکت ها و موسسات دانش بنیان انجام داد.
بوستان گفتگو در تهران از 14 تا 16 تیرماه میزبان سومین رویداد ملی اینوتک سلامت و هفتمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2018) است؛ رویدادهایی که هدف از همزمانی آنها همگرایی و هم افزایی بیشتر اکوسیستم های کارآفرینی و نوآوری در کشور عنوان شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا