دانشگاه‌های کارآمد و مدیران باسواد؛ شرط موفقیت استارت آپ‌ها

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2018) با هدف حمایت از محصولات/خدمات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از روز پنج شنبه 14 تیر ماه در محل بوستان گفتگو آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

بنابر اعلام دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس 2018)، در طول ۶ دوره گذشته این نمایشگاه، بیش از ۷۵۰ شرکت فناور از ۲۵ کشور دنیا فناوری‌های خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند و بیش از ۱۳۰ قرارداد و سند همکاری نیز میان شرکت‌های ایرانی و خارجی منعقد شده است.

امسال، نزدیک به ۴۰۰ بازیگر مختلف از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور (اعم از شرکت‌ها، استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و …) در فضایی به مساحت ۹۰۰۰ مترمربع،‌ آخرین دستاوردهای خود را به بیش از ۸۰۰۰ نفر بازدیدکننده عرضه خواهند کرد. موضوع اصلی نمایشگاه امسال «شهر هوشمند» بود.

دانشگاه‌های کارآمد و مدیران باسواد؛ دو پیش‌نیاز استارتاپ موفق

در بخش استیج نمایشگاه اینوتکس 2018، پنل‌های "نکات کاربردی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها" و "چالش‌های اکوسیستم کارآفرینی خوب از منظر استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران" برگزار شد.

در این پنل اعلام شد اکوسیستم کارآفرینی در کشور با چالش‌های بی‌شماری روبرو است و اگر قرار باشد اکوسیستم موفقیتی به دست آید، باید لینک‌های بسیار قوی ایجاد شود و برای تحقق این موضوع، دو پیش‌نیاز "دانشگاه‌های کارآمد" و "مدیران باسواد" نیاز است.

به اعتقاد برخی از سخنرانان این پنل، هم اکنون دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار فاصله بسیاری دارند و در طول 40 سال گذشته، بیشترین تقاضا برای رشته‌های دانشگاهی در مواردی بوده که تناسبی با نیاز بازار کار نداشته‌اند. از سوی دیگر ساختار آموزشی دانشگاه‌ها به گونه‌ای بوده که نیروی کار تاثیرگذار تربیت نکرده‌اند.

کوچک بودن استارتاپ‌ها و نرسیدن صدای آنها به گوش دانشگاه‌ها از دیگر چالش‌های استارتاپ‌های موجود در کشور عنوان شد، به گونه‌ای که فعالان استارتاپی در این پنل‌ها اعلام کردند نمی‌توان با دانشگاه‌ها تعامل مناسبی برقرار کرد و تنها شرکت‌های بزرگ این توانایی را خواهند داشت.

این در حالی است که آمارهای منتشر شده از کشورهایی مانند کانادا و آمریکا نشان می‌دهد نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی مجرب بسیار کمرنگ شده و مانند گذشته از بازدهی کافی برخوردار نیستند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اکنون از هر 3 فرد تحصیلکرده در آمریکا، تنها یک نفر در رشته تخصصی که تحصیل کرده، جذب بازار کار می‌شود. ناکارآمدی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی متخصص در حالی چالش‌برانگیز شده که به باور برخی صاحب‌نظران در این پنل، برخی از استارتاپ‌ها کم سواد و یا بی‌سواد هستند و توجهی به افزایش سطح سواد خود ندارند.

این فعالان همچنین اعلام کردند تا زمانی که توهم دانایی در برخی استارتاپ‌ها شکسته نشود، نمی‌توان راه را برای رشد استارتاپ‌ها و در نتیجه بازار کار مناسب باز کرد.

بررسی سازوکار "هوشمندسازی شهرها" از دیگر پنل‌های هفتمین اینوتکس است. در این پنل اعلام شد که شهر هوشمند به توسعه سیستم‌های شهری مبتنی بر تکنولوژی اشاره دارد که در نهایت به پیش رفتن شهرها به سمت مدیریت موثر و کارآمد و رشد اقتصادی منجر می‌شود.

رتبه‌های برتر "اینوتکس‌ پیچ" راهی "جیتکس" می‌شوند

اکبر قنبرپور، مدیر فن بازار ملی ایران از حضور ۱۳جزء اکوسیستم نوآوری در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری خبر داد و گفت: مرحله نهایی "اینوتکس پیچ" در این نمایشگاه برگزار می‌شود و استارتاپ‌های برتر به نمایشگاه "جیتکس" ۲۰۱۸ اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۴  شرکت‌های ایرانی به این نمایشگاه اضافه شد، خاطر نشان کرد: با توجه به رشد سریع اکوسیستم فناوری در کشور، از سال گذشته تصمیم گرفته شد تا استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده ها در این رویداد فناوری حضور یابند.

وی حضور تمامی اجزاء اکوسیستم را از ویژگی‌های هفتمین دوره نمایشگاه اینوتکس دانست و یادآور شد: بر این اساس در این نمایشگاه ۱۳ جزء مختلف اکوسیستم نوآوری چون مخترعان، شرکت‌های فناور، VC  ها و سرمایه گذاران مشارکت دارند.

مدیر فن بازار ملی ایران با اشاره به بخش‌های مختلف این دوره از نمایشگاه ایتوتکس، اظهار کرد:  در بخش رویدادی این نمایشگاه نشست‌های شبکه سازی نوآوری، شهر هوشمند و نشست فناوری‌های حوزه انرژی‌های تجدید پذیر کشورهای D۸ برگزار خواهد شد.

وی در عین حال از برگزاری رویداد اینوتکس پیچ در  این نمایشگاه خبر داد و گفت: رقابت اینوتکس پیچ از ماه های قبل آغاز شد و مرحله نهایی این آن در این نمایشکاه برگزار می شود.

به گفته وی استارتاپ های برتر با همکاری اتاق بازرگانی به "جیتکس ۲۰۱۸ " اعزام خواهند شد.

توسعه فناوری سلامت با همکاری‌های بین بخشی

دکتر حمیدرضا خرم خورشید، رییس سومین رویداد اینوتک سلامت بر لزوم بسیج همه نهادها و توسعه همکاری‌های بین بخشی در خصوص فناوری‌های سلامت تاکید کرد و گفت: فناوری‌های سلامت از چند بخش تشکیل می‌شود و در حدود 9 حیطه در این حوزه وجود دارد که شامل داروسازی، تولید کیت‌های تشخیصی، اطلاعات پزشکی با بایواینفورماتیک و تولید تجهیزات توانبخشی و پزشکی است و به همین دلیل فناوری‌های سیستم سلامت از سایر فناوری‌ها متفاوت است و به همین دلیل این فناوری‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رصد و راهبری می‌شود.

وی افزود: فناوری‌های سلامت دارای سه قسمت متفاوت است که شامل ایده، تبدیل ایده به محصول و تحویل محصول به حالت نیمه‌صنعتی و تولید صنعتی و عرضه به بازار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اینوتک سلامت در رابطه با ایده‌هایی است که در واقع وارد بازار نشده و در مرحله محصول اولیه هستند، گفت: هدف از اینوتک سلامت این است که نفراتی که در حوزه‌های سلامت محصول اولیه‌ای دارند وارد اکوسیستم فناوری شوند، به این معنی که تمام کسانی که در حوزه فناوری سلامت هستند اعم از وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز رشد و همچنین پارک‌های فناوری و صندوق‌های غیردولتی که به نوآوران و فناوران کمک می‌کنند و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که ممکن است حقوق‌دانان، سیاست‌مداران یا بانک‌ها باشند، در رویداد اینوتک دور هم جمع می‌شوند و فناورانی را که محصول اولیه‌ای را تولید کرده‌اند، با این افراد آشنا می‌کنند.

به گفته خرم خورشید، فناوران می‌توانند در این جمع مسایل و مشکل های(مالی، اطلاعاتی و حقوقی) خود را مطرح کنند تا در برای رفع این مشکل‌ها گامی برداشته شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا