نظارت و درمان زخم های مزمن با پانسمان هوشمند

درمان زخم های مزمن نسبتا دشوار است؛ مصرف بیش از اندازه دارو علاوه بر ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی، با خطراتی از جمله رشد دوباره باکتری و بروز عفونت در محل زخم همراه است.

گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه تافتس، با هدف درمان سریع تر زخم های مزمن، نمونه اولیه پانسمان هوشمندی را تولید کرده اند. این پانسمان به ضخامت 3 میلیمتر شامل یک نوار شفاف، ژل آنتی بیوتیک فعال شونده با گرما، و اجزای الکترونیکی انعطاف پذیر است.

یکی از اجزای الکترونیکی این پانسمان هوشمند، حسگری است که سطح pH زخم را اندازه گیری می کند؛ درصورتی که میزان آن بالاتر از 6.5 باشد، وجود عفونت در محل زخم مشخص می شود.

حسگر دما یکی دیگر از اجزای این پانسمان است که گرمای ناشی از وجود التهاب را تشخیص می دهد. درعین حال می توان با افزودن حسگر اندازه گیری اکسیژن، از روند بهبود زخم نیز اطلاع پیدا کرد.

منبع: tufts.edu

یک ریزپردازنده یکپارچه، اطلاعات جمع آوری شده از حسگرها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دارده و با تشخیص عفونت یا التهاب، المنت های حرارتی روی پانسمان فعال می شوند؛ با افزایش حرارت، ژل تعبیه شده روی پانسمان، مقدار بیشتری آنتی بیوتیک در محل زخم آزاد می کند.

تمامی قطعات مورد استفاده در این پانسمان هوشمند، نسبتا ارزان بوده و ریزپردازنده نیز از قابلیت استفاده مجدد پس از ضدعفونی کردن، برخوردار است. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، آزمایش بالینی این پانسمان هوشمندی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

این مقاله تحت عنوان Smart bandage for monitoring and treatment of chronic wounds در مجله Small منتشر شد. علی خادم حسینی، سمیر سانکوسیل، مصطفی لو، تمایل، خلیل پور، کیایی، یزدی، باقری فرد، ضیائی، رمزی دکمه چی، اوکائو، از اعضای تیم تحقیقاتی این مطالعه بودند.

 

منبع: tufts.edu

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درمان هوشمند یا بهتر بگوییم درمان دیجیتال، آن هم توسط محققان ایرانی بسیار شگفت انگیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا