نباید با علوم انسانی قهر کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رضا داوری اردکانی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد (جایزه ویژه شهید آیت الله صدوقی) با بیان اینکه به نظر می رسد عرف در ایران، علوم انسانی و علوم اجتماعی را به رسمیت نمی شناسد، افزود: نباید به علم نگاه مهندسی داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه جامعه پرسشگر نیازمند تامل و کتابخوانی است، ادامه داد: برنامه های درسی در مدارس مجالی برای مطالعه کتاب های غیردرسی دانش آموزان نمی گذارد. 
استاد فلسفه اظهارداشت: در برهه کنونی به جای زنده کردن پرسشگری در وجود فرزندانمان، آن را سرکوب و به اشتباه فکر می کنیم خدمت کرده ایم. 
داوری اردکانی با بیان اینکه اکنون وارد زمانی شده‌ ایم که ناگزیر باید به علوم اجتماعی روی بیاوریم، افزود: در برهه کنونی به علوم انسانی و اجتماعی نیاز داریم، چرا که تعامل با جامعه و نزدیک شدن به جامعه مدنی، اقتضای علوم اجتماعی است. 

کتاب سال، برند فرهنگی یزد شود 
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: رویداد کتاب سال یزد باید همچون نشان و برند فرهنگی بر چهره این منطقه بدرخشد. 
مجید جوادیان زاده اظهار امیدواری کرد که این رویداد، شور و نشاط نویسندگان برای تولید کتاب را با موضوع یزد بیشتر و آنها را برای فعالیت در این بخش بیش از پیش تشویق کند. 
وی تصریح کرد: داوران کتاب سال ایران آثار ارسالی به رویداد کتاب سال یزد از را مورد ارزیابی و داوری قرار دادند که نشان از سطح بالای این رویداد بزرگ فرهنگی در استان دارد. 
همچنین مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران برگزاری دومین دوره کتاب سال یزد را رویدادی مبارک دانست و اظهار امیدواری کرد که در دوره بعدی همه چرخه های نشر دیده شوند. 
نیکنام حسینی پور افزود: رویکرد جدید خانه کتاب ایران تمرکز زدایی و نگاه حمایتی به استانهاست که در این راستا از برگزاری کتاب سال استان یزد حمایت می کنیم. 

حمایت خانه فرهنگ صدوقی از رویداد کتاب سال 
نوه سومین شهید محراب آیت الله محمد صدوقی نماینده اسبق حضرت امام (ره) در استان و امام جمعه فقید یزد با تبیین نحوه حمایت خانه فرهنگ صدوقی از برگزاری کتاب سال ، گفت: با توجه به همزمانی درگذشت پدرش (حجت الاسلام محمدعلی صدوقی) با سالروز شهادت آیت الله صدوقی در تیرماه، به دنبال برگزاری رویداد فرهنگی بودیم و رویداد کتاب سال برگزار شد. 
حجت الاسلام محمد صدوقی با قدردانی از حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری رویداد دومین دوره کتاب سال یزد، اظهار امیدواری کرد که دوره های بعدی این رویداد مهم فرهنگی با شکوه تر از قبل برگزار شود. 

معرفی برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد 
در آیین یادشده از برگزیدگان بخش های مختلف دومین دوره رویداد کتاب سال استان تجلیل شد. 
محمدعلی جعفری نویسنده کتاب خانه مغایرت در بخش داستان، عالیه محرابی نویسنده کتاب به امضای گل سرخ در بخش شعر، محسن عباسی هرفته نویسنده کتاب شرحی بر حفاظت معماری در ایران در بخش معماری و حسین مسرت نویسنده کتاب یزد یادگار تاریخ در بخش تاریخ به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.
علی محمد میرجلیلی نویسنده کتاب مبانی و روش فهم و نقد حدیث از دیدگاه شیخ حرعاملی، سیدمنصور امامی میبدی نویسنده کتاب سیر تحول نساجی، ابوالفضل مرشدی نویسنده کتاب شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه غرب و فلسفه متاخر اسلامی، عبدالمجید سودمندی نویسنده کتاب حقوق بین الملل اسلامی و محمد حسین ایران نژاد نویسنده کتاب اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه، به ترتیب در بخش های دین، تاریخ، علوم اجتماعی، حقوق و جغرافیا شایسته تقدیر شدند. 
بابک صابری مدیر انتشارات کودکان و نویسنده برگزیده کودک و نوجوان نیز در این آیین به عنوان ناشر برگزیده معرفی شد.
دومین دوره رویداد کتاب سال استان یزد (جایزه ویژه شهید صدوقی) با همکاری خانه فرهنگ شهید صدوقی برگزار شد که نخستین دوره آن در سال 1394 برگزار شده بود. 
آیت الله صدوقی ، 11 تیر 1361 توسط منافقان کوردل در مسجد ملااسماعیل یزد به شهادت رسید. 
شناسایی و معرفی کتاب‌ های برتر، معرفی و توسعه هویت فرهنگی و حمایت از ناشران و تلاشگران عرصه کتاب به منظور توسعه آثار بومی،‌ از مهمترین اهداف برگزاری رویداد کتاب سال در یزد عنوان شده است. در سالهای 1392 تا 1396 مجوز انتشار یکهزار و 168 عنوان کتاب در استان صادر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا