تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر از چسب درخت

سالانه در جهان حدود 300 میلیون تن پلاستیک تولید می شود که حدود 10 درصد این زباله های پلاستیکی، وارد دریاها و اقیانوس ها می شوند. زباله های پلاستیکی یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی جهان محسوب شده و تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر می تواند به مقابله با این چالش کمک کند.

محققان دانشگاه وارویک (انگلیس) به سرپرستی تیم باگ (Tim Bugg)، در تحقیقات خود دریافتند که یک چسب طبیعی موسوم به لیگنین (lignin) از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به پلاستیک قوی، انعطاف پذیر و زیست تخریب پذیر برخوردار است.

این چسب طبیعی برای گیاه مفید بوده و الیاف سلولزی را به هم متصل کرده و باعث استحکام ریشه گیاه می شود. لیگنین، محصول جانبی فرآیند تولید کاغذ است. در فرآیند تولید کاغذ از خمیر چوب، از لیگنین برای تغییر رنگ سریع استفاده می شود.

ارگانیسم های معدودی از قابلیت شکستن و تجزیه لیگنین برخوردار هستند. محققان موفق به توسعه روش نوآورانه ای برای استفاده از باکتری اصلاح ژنتیکی شده لیگنین برای تبدیل این چسب طبیعی به مواد شیمیایی مفید شدند.

باکتری موسوم به رودوکوکوس جوستی (Rhodococcus jostii) که در خاک زندگی و از این چسب طبیعی تغذیه می کند، با اصلاح ژنتیکی می تواند لیگنین را به پلاستیک زیست تخریب پذیر تبدیل کند.

این باکتری از لیگنین برای رشد خود استفاده کرده و آن را به مولکول های کوچک تجزیه می کند. لیگنین ساختاری پیچیده دارد و زمانی که شکسته و تجزیه می شود، ترکیب پیچیده تری ایجاد می کند، اما باکتری رودوکوکوس از پتانسیل بالایی برای غلبه بر این پیچیدگی برخوردار است.

از مواد ژنتیکی دو سویه مختلف باکتری رودوکوکوس برای سرعت بخشیدن به فرآیند تجزیه لیگنین استفاده شد. محققان معتقدند که تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر با استفاده از چسب طبیعی لیگنین تا 5 سال آینده محقق خواهد شد.

 

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا