دارویی که میتواند پیشرفت بیماری پارکینسون را متوقف کند

به گزارش  سیناپرس به نقل از مهر، این اولین بار است که دارویی تابدین حد توانسته جلوی پیشرفت بیماری پارکینسون را بگیرد.تا به حال درمان بیماری پارکینسون تنها زمانی آغاز می شد که علائم این بیماری پدیدار می شد. اما داروی جدید با شناسایی بیماری یادشده قبل از آنکه علائم آن حاد شود می تواند پیشرفت پارکینسون را متوقف کند.

بیماری پارکینسون اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی به نام دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ شناسایی شد. این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است رخ می‌دهد و موجب لرزش عضلات بدن و به خصوص دست ها، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود.

علت از بین رفتن سلول های یادشده اختلال در عملکرد سلول های ایمنی خاصی در مغز موسوم به میکروگلایا است که باعث می شود علائم لازم برای تولید سلول های ترشح کننده دوپامین ارسال نشوند. در روش درمانی جدید برای حل این اختلال تلاش شده و نتایج موفقیت آمیزی به دست آمده است.

داروی طراحی شده بدین منظور NLY۰۱ نام دارد و عملکرد آن مشابه با گروهی از داروهایی است که برای مدیریت سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به کار می رود. پژوهشگران امیدوارند عملکرد موفقیت آمیز داروی یادشده بر روی موش ها زمینه استفاده از آن در انسان ها را هم فراهم آورد.