کاهش تنش آبی پایتخت با کمک گیاهان مقاوم به خشکی

مسوولان بارها گفته‌‏اند که، باران به قدر کفایت نیست و بخشی از همین آب نداشته‌‏مان هم صرف بخشهایی از قبیل کشاورزی می‌‏شود و بخش عمدهای از این آب نایاب به‌دلیل فرسودگی شبکه توزیع هدر می‏‌رود. کارشناسان و صاحب‏نظران بارها و بارها در همایش‌‏ها و سمینارهای مختلف از زنگ خطر بی آبی خبر داده اند که بحران آب در روستاها منجر به خالی شدن سکنه آنها و مهاجرت آنها به شهرها شده است.

در این وانفسای بی‏‌آبی که همه بر صرفه ‏جویی و مصرف بهینه این مایه حیات تاکید دارند، بخشی(هرچند اندک) از آبیاری فضای سبز برخی کلانشهرها همچنان با آب شرب تامین می شود و آبیاری فضای سبز با آب شرب، سهم زیادی از آب مصرفی کلانشهرها را به خود اختصاص داده است. اهمیت بحران آب باعث شد شورای عالی آب دو سال پیش مصوبه ای مبنی بر جلوگیری از استفاده شهرداری از آب شرب در آبیاری شهری تصویب کند. سال گذشته نیز تکلیفی در قانون بهینه‌سازی آب شرب توسط مجلس تصویب شد که براساس آن شهرهایی که بیش از ۲۵۰ میلی‌متر باران در سال دارند باید جداسازی آب شرب از فضای سبز در آنها صورت بگیرد. علاوه براین سال گذشته هیات وزیران مصوبه‌ای رادر این زمینه داشت که براساس آن تخصیص رایگان فاضلاب خام به شهرداری‌ها و استفاده از فاضلاب محلی بتوان آب فضای سبز را بازچرخانی کرد اما با وجود این مصوبه‌ها در این دوران بی آبی همچنان شاهد آبیاری فضای سبز با آب شرب در سطح برخی کلانشهرها هستیم. در این بین نحوه آبیاری فضای سبز کلانشهر تهران نیز همواره با نقدهای زیادی روبرو بوده است.

ضرورت تغییر شیوه آبیاری درختان و فضاهای سبز پایتخت

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به سازمان بوستان‌ها بابت نحوه و زمان آبیاری فضای سبز پایتخت در روزهای کم آبی تذکر داد و با بیان اینکه چند سالی است که کشور ما وارد یک دوره خشکسالی شده و در این میان تهران نیز با توجه به وضعیت اقلیمی و جمعیتش جزء استان‌هایی است که پیامدهای خشکسالی بیشتر بر آن نمود پیدا خواهد کرد، گفت: در همین راستا لازم است تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در سطح شهر تهران در کنار شهروندان برای صرفه جویی در مصرف آب و مصرف بهینه آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بارها از سوی بسیاری از شهروندان انتقاداتی نسبت به نحوه و زمان آبیاری درختان و فضاهای سبز در پارک‌ها مطرح شده است  گفت: به همین دلیل طی نامه‌ای به رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تذکر داده و خواستار رفع سریع این مشکل شدم.

وی ادامه داد: سازمان بوستان‌ها موظف است که نسبت به انتخاب و کاشت گیاهان متناسب با اقلیم شهر تهران اقدام کرده و از کاشت گیاهانی همچون چمن که مصرف آب بالایی دارد، خودداری کنند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در خصوص نحوه آبیاری پوشش گیاهی فضای سبز تهران در شرایط تنش آبی کنونی گفت: در کمیته‌های تخصصی شورا این بحث مطرح بود که در مورد نوع پوشش گیاهی و نحوه آبیاری ورود مشخصی داشته باشیم. احتمال می‌دهم شورا یا با طرح یا اصلاح طرح قبلی، وارد عمل شود و اخیرا این موضوع در کمیته‌های تخصصی شورا به بحث گذاشته شده است.

راهکار اصلی

وجود فضای سبز به عنوان یکی از عناصر ضروری زندگی شهری و عامل کاهش تنش در افراد، لازم و ضروری است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی ایران و کاهش منابع آبی و نزولات جوی، آب تخصیص یافته برای آبیاری فضای سبز باید به صورت بهینه و با بازده بالا مصرف شود بنابراین استفاده از گیاهان پوششی می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف آب در فضای سبز کمک کند. گیاهان پوششی کشت شده در فضای سبز باعث افزایش تخلخل خاک، سبک‌تر شدن بافت خاک و کاهش درصد علف‌های هرز می‌شوند.

همچنین با توجه به تنوع بالای گیاهان پوششی و امکان دستیابی به گونه‌های با نیاز آبی کم در این تنوع می‌توان با انتخاب گیاهان سازگار با هر منطقه و مقاوم به انواع متفاوت تنش‌های محیطی، در افزایش کارآیی مصرف آب در فضای سبز نقش ایفا کرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا