نانوداروهای جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ تولید می گردد

سهیلا دوایی‌ فر با اشاره به افزایش مقاومت باکتری ‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ ها گفت: اگر چه امروزه راهکارهای بسیاری برای مبارزه با عفونت‌ها وجود دارد؛ هنوز مساله بیماری‌های عفونی یکی از مشکلات اساسی جهان است.

وی با بیان این که مقاومت‌های دارویی یکی از بزرگ ترین تهدیدهای سلامت محسوب می‌شوند، افزود: ایجاد چنین مقاومت‌هایی در برخی میکروب‌ها سبب افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک‌ برای بیمار شده و این امر علاوه بر مشکلات معمولی ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌، می‌تواند مسمومیت‌های کشنده ایجاد کند.
دوایی‌فر ادامه داد: داروهای سنتی برای اثربخشی باید از سدهای دفاعی بدن مانند مخاطات عبور کنند، اما غالباً به دلیل بزرگ بودن اندازه، برای عبور از سدهای دفاعی بدن و رسیدن مقدار مناسبی از دارو به بافت هدف، دوز مصرف دارو را باید بالا برد. بنابراین دانشمندان به بهره‌گیری از داروهای مدرن در مبارزه با بیماری‌ها به ‌خصوص آن دسته از میکروارگانیسم‌هایی که نسبت به چندین دارو مقاوم شده‌اند، توجه دارند.
محقق واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: استفاده از داروهای مدرن نه تنها رسیدن میزان مناسبی از دارو به بافت‌های هدف را تامین می‌کند بلکه مانع ایجاد مقاومت‌های دارویی ناشی از افزایش دوز مصرف دارو یا آنتی‌بیوتیک می‌شود. از این رو استفاده از داروهای نانو یا داروهایی که با نانوذرات حمل می‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه به کارگیری نانوذرات حامل و داروهای نانو می‌تواند به میزان مناسبی از سدهای دفاعی بدن عبور کرده و به بافت‌های هدف برسد، تصریح کرد: در این مطالعه برای اولین بار اقدام به بررسی تولید نانوذرات اکسید روی با استفاده از برخی ترکیبات بیولوژیک فعال موجود در سیانوباکتری‌های (قدیمی ­ترین پروکاریوت­های فتوسنتز­کننده روی زمین که در خاک­های طبیعی، آب­های شیرین و زیستگاه­های دریایی توزیع شده اند.) بومی ایران شده است.
دوایی‌فر خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این تحقیق نشان از نداشتن تأثیر منفی بر بدن انسان و مهار مطلوب باکتری‌های بیماری‎زا توسط نانو ذرات اکسید روی داشت. همچنین در این طرح مطالعات روی سلول‌های باکتریایی انجام و ارزیابی میزان سمی بودن نانوذره به دست آمده از سنتز روی رده سلولی خاص و در حیوانات آزمایشگاهی نیز مطالعه شد.
این تحقیق در قالب رساله سهیلا دوایی‌فر دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته میکروبیولوژی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «تولید نانوپارتیکل های عملکردی زینک اکساید-فیکوسیانین به عنوان نانو آنتی بیوتیک‌ها بر علیه باکتری‌های MDR » به راهنمایی دکتر کامبیز اکبری و حسین شهبانی ظهیری در واحد علوم و تحقیقات دفاع شد.