نسل جدیدی از حسگرهای زیستی ساخته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، نشانگرهای زیستی مانند پروتئین ها و هورمون ها در خون غلظت بسیار کمی در حدود پیکومول یا نانو مول دارند. این غلظت با غلظت یک دانه شکر حل شده در یک استخر استاندارد المپیک برابری می کند و اندازه گیری آن بسیار دشوار است.

این حسگرها بر اساس این واقعیت کار می کنند که ذرات معلق در مایعات به دلیل برخورد با مولکول های آب به طور مستمر در حال «حرکت براونی» هستند. محققان این ذرات را با استفاده از نانونوارهایی به یک صفحه شیشه ای متصل کردند تا حرکت نوسانی داشته باشند.
برای اندازه گیری غلظت نشانگرهای زیستی، مولکول های آن با استفاده از یک مولکول چسبناک به طور موقت به ذرات و صفحه شیشه ای متصل می شوند. هنگامی که یک مولکول نشانگر خود را به ذره نوسانگر و صفحه شیشه ای می چسباند، حرکت ذره نوسانگر ناگهان کاهش می یابد و پس از جدا شدن مولکول نشانگر دوباره حرکت آن تشدید می شود.
محققان میزان حرکت این ذرات را که به شیشه شفاف متصل شده اند، به سادگی با استفاده از نور اندازه گیری می کنند. بدین ترتیب هر بار که حرکت ذره نوسانگر ناگهان کاهش یافته و تشدید می شود، یک مولکول نشانگر زیستی شمارش شده است. تعداد این رخدادها در هر دقیقه میزان غلظت نشانگر زیستی درون مایع را با دقت بالا مشخص می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا